Hej
Har ett enrörssystem (luft/vatten) och det är endast ett element som inte blir varmt. Det blir endast lite ljummet. Om jag öppnar avluftningsnippeln och låter det strömma en stund så blir hela elementet varmt som det ska, men det dröjer inte länge innan det blir ljummet igen.
Jag har i följdordning gjort:
- Luftat elementet
- Tagit av termostaten och motionerat/smörat.
- Spolat elementet utomhus (2 gånger)
- Bytt termostat (både den nya och den gamla fungerade fint när jag testade dem i vasken)
Kan inte hitta något fel. Behöver tips..
Tack på förhand
/ Robert
Har ett enrörssystem (luft/vatten) och det är endast ett element som inte blir varmt. Det blir endast lite ljummet. Om jag öppnar avluftningsnippeln och låter det strömma en stund så blir hela elementet varmt som det ska, men det dröjer inte länge innan det blir ljummet igen.
Jag har i följdordning gjort:
- Luftat elementet
- Tagit av termostaten och motionerat/smörat.
- Spolat elementet utomhus (2 gånger)
- Bytt termostat (både den nya och den gamla fungerade fint när jag testade dem i vasken)
Kan inte hitta något fel. Behöver tips..
Tack på förhand
/ Robert
Flödesproblem , när du luftar så kommer varmvatten baklänges från returen ,
Är båda rören vid golvet varma , så finns det inget vattenflöde till den , kan vara lite stopp i kopplet nertill.
Alla andra element varma ett kallt , nere på kopplet sitter en hatt ( sexkant ) innanför den sitter en
skruv som du kan skruva ut ( strypventil ) , Håll reda på hur många varv du vrider , den ska tillbaka igen
När du skruvar ut så ska det komma värme på röret upp till topp på elementet
Annars har du fel i inre käglan på termoventilen
Är båda rören vid golvet varma , så finns det inget vattenflöde till den , kan vara lite stopp i kopplet nertill.
Alla andra element varma ett kallt , nere på kopplet sitter en hatt ( sexkant ) innanför den sitter en
skruv som du kan skruva ut ( strypventil ) , Håll reda på hur många varv du vrider , den ska tillbaka igen
När du skruvar ut så ska det komma värme på röret upp till topp på elementet
Annars har du fel i inre käglan på termoventilen
Det kommer alltid vatten. Ingen luft alls.
Testade nyss med att endast ha den slingan igång som elementet ingår i, och stängde alla element före och efter. Maxade värmen. Mätte temperaturen innan elementet och innan termostaten (på röret) som va 52 grader, och elementet blev bara drygt 40 grader. Medans röret ut från elementet va 32 grader.
Testade nyss med att endast ha den slingan igång som elementet ingår i, och stängde alla element före och efter. Maxade värmen. Mätte temperaturen innan elementet och innan termostaten (på röret) som va 52 grader, och elementet blev bara drygt 40 grader. Medans röret ut från elementet va 32 grader.
Såhär ser det ut. Vet inte om det är den sexkantskruven du mena? Innanför den finns ingen skruv.
Produkter som diskuteras: "sexkantskruven"
Sexkantskruv
Sexkantsskruvar är grövre skruvar som är designade för att hantera hög belastning, vilket gör dem idealiska för större konstruktioner och mer krävande tillämpningar. De har ett sexkantigt huvud, vilket innebär att de kan dras åt med
Läs mer
Här är bild på hur det ser ut bakom listen.
Samt en bild på rören av ett borttaget element. Det består av en bypass och vanliga rörkopplingar. Ingen strypventil.
Samt en bild på rören av ett borttaget element. Det består av en bypass och vanliga rörkopplingar. Ingen strypventil.
Det är andra kopplingar nu. En rörmokare satte på den vänstra sidan i höstas, och den andra sidan för ett par år sedan (innan vi flyttade in). Men problemet fanns även innan detta bytet.
Kan det vara att den strypningen inte finns kvar? Så det inte "pressas" upp vatten genom termostaten?
Okej! Lösning på detta då?