Jag ska tapetsera en fondvägg, och måttade upp hur många våder det går in på bredden. Det blev 7 våder PLUS 2 cm. Hur ska man göra då så att man slipper limma en 2 centimeters strimla det sista man gör? Ska man klyva två våder så att det blir en drygt halvbred våd vid varje hörn?

Har du en tapet med mönster är det nog smartast att acceptera en 2cm bit, annars kan det bli lurigt med mönstermatchningen skulle jag tro.

Ja, det är tegelmönster.
Kan du förklara varför det skulle bli problem med mönsterpassningen?

C
Jag skulle nog göra som TS skriver - lägga en halv våd + 1 cm på varje sida. Om inte annat är det nog lite knepigt att få en 2cm våd att ligga still när man skall finskära hörnet. Mönsterpassningen är ju inget problem om man skär bort rätt sida på våden (den som inte skall möta en annan våd).

• Gilla
Jonazz
  • Laddar…
Med tegelmönster är det nog inget problem, fast det hade kunnat bli lurigt med ett större mönster.

Varför skära och strula överhuvudtaget? Låt våderna överlappa med 20-30 cm, eller vad som nu krävs för att få en snygg mönstermatchning.

Du börjar med en halv våd. Skuren kant mot hörnet. Det blir inga problem med mönsterpassning. Kör inte med 20 cm överlappning!

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Låt våderna överlappa med 20-30 cm, eller vad som nu krävs för att få en snygg mönstermatchning.
Nej så gör man inte!! Att bara föreslå ett sådant sätt.
Klyv ner första våden som det sagts innan.

• Gilla
Jonazz
  • Laddar…
Skönt att höra att jag tänkte rätt från början med att klyva första och sista våden.
Att köra med 20 cm overlapp skulle aldrig falla mig in. Då kan man lika gärna lämna väggarna ospacklade med råa gipsskivor.

En följdfråga:
Hur ska man tänka i hörnen där fondväggen ansluter till tapeten i resten av rummet? Ska man låta den andra tapeten smita runt hörnet någon centimeter (in på fondväggen) för att sedan låta fondväggstapeten gå dikt in i hornet och därmed överlappa den centimetern?
Eller något annat sätt?

Fondtapeten går inte runt hörnet, det skulle se lonstigt ut.

Protte

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag skrev att den andra tapeten skulle gå runt hörnet, och att fondtapeten skulle gå dikt mot hörnet.

Andra tapeten får smita runt hörnet och in någon centimeter på fondväggen sen lägger man över med fondtapeten och hänger den rakt och så nära hörnet som möjligt. Överlappat kommer man aldrig se inne i hörnet

Lutte skrev:
Andra tapeten får smita runt hörnet och in någon centimeter på fondväggen sen lägger man över med fondtapeten och hänger den rakt och så nära hörnet som möjligt. Överlappat kommer man aldrig se inne i hörnet
Precis som jag hade tänkt. Om fler har tänkt likadant är det större chans att det är bra.

Tack för alla svar!

Är det inte lättast att lämna 1 cm på varje sida fondväggen "otapetserad"? Det kommer man väl knappast märka/tänka på?
Så slipper du skära alls tänker jag.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Lexington skrev:
Är det inte lättast att lämna 1 cm på varje sida fondväggen "otapetserad"? Det kommer man väl knappast märka/tänka på?
"otapetserat" blir det ju inte om han låter den andra tapeten smita runt hörnet lite.....

Lexington skrev:
Jag förstår precis hur du menar, för jag har tänkt den tanken också. Då låter man den andra tapeten gå in någon centimeter på fondväggen, och så sätter man fondtapeten kant i kant vid varje hörn. På det viset går det åt 7 våder istället för 8 våder.

Jag får skära till våderna i förväg, så ser jag hur många mina 3 rullar räcker till. Sedan kan jag pussla med våderna på golvet framför väggen så ser jag hur det ter sig med de olika idéer som har framkommit här.

Helgen är räddad!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.