Exempel på effekter av tidigare ägares snålhet med att lägga plåt på befintligt eternittak. Har behov av att byta original plåtrännor som nu rostat och kontaktade välrenomerad takplåtfirma som svarar:

Hej!

Tyvärr kan vi inte utföra något arbete med detta då det är eternittak. Skall det göras något så behöver hela taket åtgärdas. Kolla med en byggfirma om dem kan göra en bedömning av takets skick.

J
Byggfirman får inte heller göra något innan sanering!

imported_Benno imported_Benno skrev:
Exempel på effekter av tidigare ägares snålhet med att lägga plåt på befintligt eternittak. Har behov av att byta original plåtrännor som nu rostat och kontaktade välrenomerad takplåtfirma som svarar:

Hej!

Tyvärr kan vi inte utföra något arbete med detta då det är eternittak. Skall det göras något så behöver hela taket åtgärdas. Kolla med en byggfirma om dem kan göra en bedömning av takets skick.
Foto på hur det ser ut, lämpligt med dom delar som är vid takfoten. Det är där som hängrännor fästes.

J Jansson69 skrev:
Byggfirman får inte heller göra något innan sanering!
Inte riktigt sant.. dom kan ju faktiskt ha utbildning och certifikat för det..

J
plåtrickard plåtrickard skrev:
Inte riktigt sant.. dom kan ju faktiskt ha utbildning och certifikat för det..
Tänker du att dom ska sanera?

Måste man sanera för att byta ut rännorna?

J
Dr Benz Dr Benz skrev:
Måste man sanera för att byta ut rännorna?
Ja om ett företag ska göra det..

J Jansson69 skrev:
Ja om ett företag ska göra det..
Ok så dom vägrar att skruva i eterniten helt och hållet. Eller är det bara själva dammet som dom måste sanera?

Man fäster väl krokarna i bjälkarna. Dom är väl knappast gjorda av eternit. Eller tänker jag fel.

Skönt man gör sådant själv. Slipper man tänka.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Dr Benz Dr Benz skrev:
Ok så dom vägrar att skruva i eterniten helt och hållet. Eller är det bara själva dammet som dom måste sanera?

Man fäster väl krokarna i bjälkarna. Dom är väl knappast gjorda av eternit. Eller tänker jag fel.

Skönt man gör sådant själv. Slipper man tänka.
Ja företag får inte enligt lag ta i saker med asbest i utan det ska saneras av behörig personal i ett företag som har tillstånd..
Sedan vet ju jag inte i detta fallet om det går att byta ränna utan att punktera/röra asbesten..
Men du som konsument får hantera det utan utbildning..

J Jansson69 skrev:
Ja företag får inte enligt lag ta i saker med asbest i utan det ska saneras av behörig personal i ett företag som har tillstånd..
Sedan vet ju jag inte i detta fallet om det går att byta ränna utan att punktera/röra asbesten..
Men du som konsument får hantera det utan utbildning..
Jo men allt det vet jag. Det var mest den lilla boten att fästa något i eternit som jag reagerade på att det behövde ”saneras”

Nu är det inte hängrännor utan fotrännorna längs takfoten i plåt som rostat. Eterniten i form av fyrkantiga plattor går ned till fotrännan.

Magnus E K
Kan du inte bara fortsätta i samma stil, dvs istället för att byta plåten sätt en ny ovanpå, med någon kreativ infästning för att undvika att göra åverkan på eterniten. (Kanske inte behövs plåt utan t ex limma dit en remsa takpapp.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.