Hej! Håller på att planera vårt kök till vårt (kommande) hus och har sett lite exempel på s.k ”step-down kitchens” eller etage-kök (?). Har någon erfarenhet av detta? Det känns som en ganska skön look när köksön är i samma höjd som matbord och den som står i köket får en känsla att man förbereder och serverar från en miljö/perspektiv likt en sushi-bar eller liknande. Antar att det kan vara opraktiskt med snubbel-risk och vid städning osv med olika golvnivåer men finns det andra självklara anledningar att INTE ha ett etage-kök?
Se länk nedan för exempel;
Se länk nedan för exempel;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillgänglighet för rullstolar är ett krav när man bygger nytt i Sverige. Nu är jag ingen expert men ska du ha en köket på en annan nivå krävs nog ramp eller hiss, vilket givetvis är orimligt.T Thaihenrik skrev:Hej! Håller på att planera vårt kök till vårt (kommande) hus och har sett lite exempel på s.k ”step-down kitchens” eller etage-kök (?). Har någon erfarenhet av detta? Det känns som en ganska skön look när köksön är i samma höjd som matbord och den som står i köket får en känsla att man förbereder och serverar från en miljö/perspektiv likt en sushi-bar eller liknande. Antar att det kan vara opraktiskt med snubbel-risk och vid städning osv med olika golvnivåer men finns det andra självklara anledningar att INTE ha ett etage-kök?
Se länk nedan för exempel;
[media]
[bild] [bild]
Utöver det och de nackdelar du själv nämner kommer det att bli dyrare. Hur mycket beror säkert på typ av grund men jag gissar på markant.
Tack för svar! Intressant med kravet, hade jag inte tänkt på (dock tveksam till att samma gäller i Thailand )
Men gäller samma krav om det är "step-up", dvs köket är i samma nivå som resten av huset, men matbordet osv är upphöjt. Då är ju köket tillgängligt (fyller kravet), och äta kan man ju äta varsom liksom.N nybyggarn3 skrev:Tillgänglighet för rullstolar är ett krav när man bygger nytt i Sverige. Nu är jag ingen expert men ska du ha en köket på en annan nivå krävs nog ramp eller hiss, vilket givetvis är orimligt.
Utöver det och de nackdelar du själv nämner kommer det att bli dyrare. Hur mycket beror säkert på typ av grund men jag gissar på markant.
Måste ju också vara betydligt billigare att höja en del, måste ju inte ens vara gjutet tex.
Även på ovanstående bilder så är det ju eg inte tydligt om det är matsidan som är upphöjd eller tvärtom.
(inte sett hela filmen)
Tack för svar och intressant perspektiv. Ska ha det i åtanke!L larka742 skrev:Men gäller samma krav om det är "step-up", dvs köket är i samma nivå som resten av huset, men matbordet osv är upphöjt. Då är ju köket tillgängligt (fyller kravet), och äta kan man ju äta varsom liksom.
Måste ju också vara betydligt billigare att höja en del, måste ju inte ens vara gjutet tex.
Även på ovanstående bilder så är det ju eg inte tydligt om det är matsidan som är upphöjd eller tvärtom.
(inte sett hela filmen)
Nu har du ju inte direkt frågat efter min egen åsikt men jag måste ändå säga att jag tycker att det verkar vansinnigt. Ett plant golv är enkelt, billigt och fungerar klockrent. Ett nedsänkt kök lär kosta en hel del och ha en hel del praktiska nackdelar. Hur ska du kunna sätta dig in i hur det är att leva med ett nedsänkt kök så att du kan bedöma om det verkligen är värt det?
Mitt tipps: Lägg pengarna och energin på något annan del av bygget.
Mitt tipps: Lägg pengarna och energin på något annan del av bygget.
Nejdå, jag uppskattar all feedback som är ifrågasättande och kräver eftertanke. Jag försöker sätta mig in i det praktiska och har inte sett många exempel på detta tidigare (vilket kan vara en signal att det är en knasig idé).N nybyggarn3 skrev:Nu har du ju inte direkt frågat efter min egen åsikt men jag måste ändå säga att jag tycker att det verkar vansinnigt. Ett plant golv är enkelt, billigt och fungerar klockrent. Ett nedsänkt kök lär kosta en hel del och ha en hel del praktiska nackdelar. Hur ska du kunna sätta dig in i hur det är att leva med ett nedsänkt kök så att du kan bedöma om det verkligen är värt det?
Mitt tipps: Lägg pengarna och energin på något annan del av bygget.
När vi bodde i Japan hade vi nivåskillnad in i lägenheten, från hallen in till själva bostaden. Vi snubblade ständigt där. Nu var det ju bara två år så vi kanske hade vant oss om vi bott där längre. Och om barnen varit födda där hade de ju inte känt till något annat. Det var joxigare att städa också. Jag hade inte velat ha det så igen och absolut inte i köket. Att bära saker till och från köket med risk att snubbla... (Jag snubblade i våras och fick hjärnskakning och bruten näsa. Det tog flera månader innan jag var helt återställd. Nu är jag jätterädd för att snubbla.)
Men jag håller med om att det ser trevligt ut.
Precis som tatamirum med nedsänkt bord. (hopplöst att städa)
Men jag håller med om att det ser trevligt ut.
Precis som tatamirum med nedsänkt bord. (hopplöst att städa)
N nybyggarn3 skrev:Nu har du ju inte direkt frågat efter min egen åsikt men jag måste ändå säga att jag tycker att det verkar vansinnigt. Ett plant golv är enkelt, billigt och fungerar klockrent. Ett nedsänkt kök lär kosta en hel del och ha en hel del praktiska nackdelar. Hur ska du kunna sätta dig in i hur det är att leva med ett nedsänkt kök så att du kan bedöma om det verkligen är värt det?
Mitt tipps: Lägg pengarna och energin på något annan del av bygget.
Jag hade inte tänkt tanken förut, men gillar det. Köket har ofta bra utsikt, med stora härliga fönster mot naturen och har man tillräckligt med takhöjd och fönster som räcker till kan jag se fördelar med ett högre perspektiv.
Med en köksö som har vuxen höjd på ena sidan och mer bordshöjd på andra sidan slipper man dessa barstolar vilket bara ställer till problem för barn och man kan möbler flytta stolar mellan matbord/köksö.
Barn/vuxna kan enkelt samarbeta utan pall.
Perspektiv inåt huset - med ett sänkt kök kan man i en öppen planlösning låta köket "försvinna", det står inte längre en bläffig köksö utan en mer normal bänk sett från vardagsrummet. Ön blir som vilken möbel som helst.
Med lite smart planering/byggnation, inbyggda vitvaror osv kan intrycket av köket mer eller mindre försvinna.
Blir mer som en vägg med skåp/förvaring, eller hyllor med porslin etc.
Redigerat:
Det verkar vara en japansk grej det där med mycket nedsänkta rum/matbord osv. Vårt hus kommer ha en del japanska stil element så det ligger också som en bakgrund till varför jag leker med idén att rama in köket på detta vis. Däremot har du en bra poäng med snubbelrisk och det måste såklart vägas in som en stark nackdel. Tack för din kommentar!Jiji skrev:
När vi bodde i Japan hade vi nivåskillnad in i lägenheten, från hallen in till själva bostaden. Vi snubblade ständigt där. Nu var det ju bara två år så vi kanske hade vant oss om vi bott där längre. Och om barnen varit födda där hade de ju inte känt till något annat. Det var joxigare att städa också. Jag hade inte velat ha det så igen och absolut inte i köket. Att bära saker till och från köket med risk att snubbla... (Jag snubblade i våras och fick hjärnskakning och bruten näsa. Det tog flera månader innan jag var helt återställd. Nu är jag jätterädd för att snubbla.)
Men jag håller med om att det ser trevligt ut.
Precis som tatamirum med nedsänkt bord. (hopplöst att städa)
Tänker precis som du att det blir en skön och snygg upplevelse från perspektivet utanför köket med en mindre köksö mm. Kul att du kan se fördelarna så jag känner att det finns hopp om att det skulle kunna funka trots alltL larka742 skrev:Jag hade inte tänkt tanken förut, men gillar det. Köket har ofta bra utsikt, med stora härliga fönster mot naturen och har man tillräckligt med takhöjd och fönster som räcker till kan jag se fördelar med ett högre perspektiv.
Med en köksö som har vuxen höjd på ena sidan och mer bordshöjd på andra sidan slipper man dessa barstolar vilket bara ställer till problem för barn och man kan möbler flytta stolar mellan matbord/köksö.
Barn/vuxna kan enkelt samarbeta utan pall.
Perspektiv inåt huset - med ett sänkt kök kan man i en öppen planlösning låta köket "försvinna", det står inte längre en bläffig köksö utan en mer normal bänk sett från vardagsrummet. Ön blir som vilken möbel som helst.
Med lite smart planering/byggnation, inbyggda vitvaror osv kan intrycket av köket mer eller mindre försvinna.
Blir mer som en vägg med skåp/förvaring, eller hyllor med porslin etc.
Din idé låter snygg och det går kanske att genomföra på ett sätt som gör att nivåskillnaden blir tydlig och snubbelrisken undviks.T Thaihenrik skrev:Det verkar vara en japansk grej det där med mycket nedsänkta rum/matbord osv. Vårt hus kommer ha en del japanska stil element så det ligger också som en bakgrund till varför jag leker med idén att rama in köket på detta vis. Däremot har du en bra poäng med snubbelrisk och det måste såklart vägas in som en stark nackdel. Tack för din kommentar!
Det slog mig att det på 60-talet ibland förekom två trappsteg upp eller ner till vardagsrum. Om dessa görs i ett material så att de syns blir det tydligare.
Vårt golv i Meguro var i vit marmor vilket gjort det helt omöjligt att se. I övrigt var det bambugolv förresten. Väldigt trevligt att gå på. (köket men minns jag inte mer än att det var extremt litet men väldigt smidigt med världens sötaste diskmaskin och en över teknisk spis som vi aldrig helt lärde oss att bemästra).
Japan låter som en kul upplevelse! Helt klart ett favoritland att besöka.Jiji skrev:
Din idé låter snygg och det går kanske att genomföra på ett sätt som gör att nivåskillnaden blir tydlig och snubbelrisken undviks.
Det slog mig att det på 60-talet ibland förekom två trappsteg upp eller ner till vardagsrum. Om dessa görs i ett material så att de syns blir det tydligare.
Vårt golv i Meguro var i vit marmor vilket gjort det helt omöjligt att se. I övrigt var det bambugolv förresten. Väldigt trevligt att gå på. (köket men minns jag inte mer än att det var extremt litet men väldigt smidigt med världens sötaste diskmaskin och en över teknisk spis som vi aldrig helt lärde oss att bemästra).
Det finns mycket bilder på sänkta vardagsrum som du nämner. Jag kan förstå idén om att skapa sektioner och avgränsningar utan att bygga en vägg. Tänker mig samma koncept när det gäller köket och framförallt matlagnings-biten för att kunna umgås och servera från ”samma höjd” som de som sitter vid köksön
Klicka här för att svara