Hej,

ny här på forumet och hoppas att jag gör "rätt" när jag starar en ny tråd.

Jag har en tomt utanför Norrtälje som jag planerar att bygga en mindre villa/fritidshus om ca 80 kvm (året runt-standard). Vi har tittat på estländska tillverkare och fått Estnor rekommenderat.

Vi vill ha ett totalentreprenad och rodda så lite som möjligt, dock är vi medvetna och beredda på att det blir extrajobb med att anlita en utländsk tillverkare.

Frågor:

Finns det någon med erfarenhet av estländska hustillverkare?

Vilken tillverkare har ni anlitat?

Finns det någon med erfarenhet av Estnor?

Tack på förhand!

Som projektör (el) så har jag erfarenhet av både estniska och lettiska Prefab-konstruktioner till både trä och betong. Det viktigaste rådet jag kan ge dig är att skaffa dig en entreprenör (eller nån typ av konsult) som hjälper dig med beställning och ritningar.
Jag har själv fått göra så pass ingående ritningar på elen som så att jag fick rita upp varje vägg stående med placering av dosor och rör samt översättning till både engelska (och lettiska vid det tillfället).

Utan dessa ingående arbeten hade det inte blivit så som beställaren tänkt med allt (gällande el alltså).

Husen i sig verkar vara bra, iaf så länge det är ordentligt specat med detaljer så som el, isolering, mått osv.

Tack för ditt svar! Hur får jag tag på en konsult som passar för detta? Kan man använda sig av dig?

Ja, för el så visst kan du det men du gör ju absolut enklast i att gå genom det företag som ska bygga huset (om du ska använda dig av någon) och/eller en konsult/projektledare som styr det hela, sen har du ju fritt val att föreslå teknikkonsulet för detaljritningar osv.
Skicka mig ett PM om lite uppgifter om hur långt du har kommit så kan jag hjälpa dig en bit på vägen och se om jag har några bra idéer som kan funka för dig.

@John: hur fick du Estnor rekommenderat ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.