19 125 läst ·
29 svar
19k läst
29 svar
Espresso/Cappuccinoälskare - vilken inbyggd maskin väljer man??
Nespressokapslarna kostar 3 kr/st och man kan skicka efter dem på Internet.
Om det är dyrt eller inte är väl upp till var och en att bedöma. Vanligt espressokaffe/bönor är väl inte heller alldeles gratis.
Jag tycker att Nespresso är lysande på jobbet men vill ha "riktig" maskin hemma. Dricker man enstaka koppar sällan hemma och är bekväm av sig är nog Nespresso bra hemma också.
pinebar
Om det är dyrt eller inte är väl upp till var och en att bedöma. Vanligt espressokaffe/bönor är väl inte heller alldeles gratis.
Jag tycker att Nespresso är lysande på jobbet men vill ha "riktig" maskin hemma. Dricker man enstaka koppar sällan hemma och är bekväm av sig är nog Nespresso bra hemma också.
Har testat nespresso och är inte särskilt imponerad. OK designen är snygg och det är tydligt och pedagogiskt med olika kaffesorter/smaker.
Men nackdelen är att du är låst till ett system och såvitt jag vet till "en" site att beställa kaffe ifrån.
Om man nu vill ha ett enkelt, sölfritt system så titta på en vanlig maskin med en tillsats till filterhållaren för pods. Då har du mycket att välja på och kan dessutom använda bryggaren utan filterinsatsen.
Men nackdelen är att du är låst till ett system och såvitt jag vet till "en" site att beställa kaffe ifrån.
Om man nu vill ha ett enkelt, sölfritt system så titta på en vanlig maskin med en tillsats till filterhållaren för pods. Då har du mycket att välja på och kan dessutom använda bryggaren utan filterinsatsen.
´Jag måste verkligen få slå ett slag för Nespresso jag med. Som extremt petig kaffedrickare har jag haft problem att bli nöjd med min hemmaespresso tidigare. Jag har testat både halv- och helautomatiska maskiner i den övre prisklassen.
När jag så äntligen upptäckte Nespresso för två år sedan så var jag såld! Fördelarna är många, men framförallt:
* En halvautomatisk / manuell kräver mycket av sin användare, för att kaffet skall bli drickbart.
* En helautomatisk, halvautomatisk och manuell maskin kräver noga rengöring och mycket underhåll, vilket kanske inte alla uppskattar.
* Kaffet i en Nespresso-kapsel hålls fräscht i flera månader tack vare sin täta portionsförpackning.
Dessutom är inte 3 kr per kopp särskilt dyrt. Jag räknade ut vad det kostade med min helautomatiska som maler hela bönor och fick det till drygt 2 kr per kopp. Och då räknade jag med ett väldigt billigt kaffe dessutom (60 kr / kg). Om man dessutom tar med inköpspriset i beräkningen så blir kostnadsbilden ännu bättre. Min Nespresso D90 kostade 1500 kr, vilket gör att mellanskillnaden upp till en Jura-maskin rymmer ganska många kapslar.
Hmm... Nej jag jobbar inte för Nestlé...
När jag så äntligen upptäckte Nespresso för två år sedan så var jag såld! Fördelarna är många, men framförallt:
* En halvautomatisk / manuell kräver mycket av sin användare, för att kaffet skall bli drickbart.
* En helautomatisk, halvautomatisk och manuell maskin kräver noga rengöring och mycket underhåll, vilket kanske inte alla uppskattar.
* Kaffet i en Nespresso-kapsel hålls fräscht i flera månader tack vare sin täta portionsförpackning.
Dessutom är inte 3 kr per kopp särskilt dyrt. Jag räknade ut vad det kostade med min helautomatiska som maler hela bönor och fick det till drygt 2 kr per kopp. Och då räknade jag med ett väldigt billigt kaffe dessutom (60 kr / kg). Om man dessutom tar med inköpspriset i beräkningen så blir kostnadsbilden ännu bättre. Min Nespresso D90 kostade 1500 kr, vilket gör att mellanskillnaden upp till en Jura-maskin rymmer ganska många kapslar.
Hmm... Nej jag jobbar inte för Nestlé...
Om du kör med en helautomatisk maskin så antar jag att du häller på hela bönor och då är kaffe för 60 kr/kg inte relevant att jämföra, det förvånar mig att räknar med sådant kaffe eftersom du är extremt petig.
Nej - ända anledningen att gå på nespresson är att de har en tilltalande design, speciellt Le Cube samt att om man inte är så petig och inte dricker så mycket kaffe så kan man alltid ha ett varierat och fräscht sortiment hemma. Man lyfter gärna fram det koffeinfria sortimentet som bra.
Men! Om man verkligen vill ha espresso och cappucino som håller måttet så gäller följande:
En ordentlig kvarn med malskivor och färska hela bönor.
En manuell maskin med t.ex. E61 grupphuvud.
Rengöring och underhåll.
Sammantaget så är det lite "meck" att fixa en bra espresson men det finns tyvärr inga genvägar...
Nej - ända anledningen att gå på nespresson är att de har en tilltalande design, speciellt Le Cube samt att om man inte är så petig och inte dricker så mycket kaffe så kan man alltid ha ett varierat och fräscht sortiment hemma. Man lyfter gärna fram det koffeinfria sortimentet som bra.
Men! Om man verkligen vill ha espresso och cappucino som håller måttet så gäller följande:
Rengöring och underhåll.
Sammantaget så är det lite "meck" att fixa en bra espresson men det finns tyvärr inga genvägar...
Mja anledningen till min jämförelse var ju att visa en prisjämförelse, att Nespresso inte är särskilt dyrt i drift.pere skrev:Om du kör med en helautomatisk maskin så antar jag att du häller på hela bönor och då är kaffe för 60 kr/kg inte relevant att jämföra, det förvånar mig att räknar med sådant kaffe eftersom du är extremt petig.
Rengöring och underhåll.
Problemet med att ha en hel- eller halvautomatisk maskin där man maler sina bönor själv, är ju just att kaffet fort förlorar sin arom. Att öppna en halvkilossäck med hela espressobönor är ju inte att tänka på om man bor ensam, såvida man inte vräker i sig kaffe hela dagarna.
Så visst, när bönorna är riktigt färska och den övriga utrustningen är av god kvalitet och väl rengjord, då blir det suveränt bra med en halvautomatisk maskin för hemmabruk.
Vad har du fått det ifrån?julbingo skrev:
En böna som inte blivit mald och är förvarad i en tät förpackning håller länge, bra mycket längre än vad en nespressokapsel som just innehåller mald kaffe gör.
Själv köper jag 1kg påsar med bönor och har inga problem med att bönorna skulle förlora arom.
Dessutom förvarar man bönorna i frysen.tridde_69 skrev:
En omald kaffeböna i en öppnad och sedan tillsluten förpackning håller sin arom i 6-8 veckor till skillnad från en mald som håller i max 2 veckor. Så fort du öppnar din 1kg säck med bönor så släpps syre in i säcker och fettet i kaffebönan börjar att oxidera. Däremot en vakuumförpackad malen böna kan hålla sin arom i 12 månader, vilket ju är fallet för Nespressokapseln. Jag vill inte låta otrevlig, men kolla dina fakta nästa gång.
Kolla: Produktfakta - kaffeinformation.se
Även om det stämmer att man bör försvara sitt kaffe torrt och svalt så är det inte bevisat att kylskåpskallt verkligen behövs, även om det inte är något fel med det. Däremot anser många att frysgrader rent av förstör kaffebönorna. En dansk kaffebok som jag äger avråder bestämt från att lägga kaffe i frysen.
Ok, bönorna håller inte så länge som jag trodde men den som INTE gör av med sina bönor på 6-8 veckor bör ju fundera på om han verkligen skall ha en maskin. Det finns ju trots allt både 500,1000 grams påsar att välja emellan.julbingo skrev:En omald kaffeböna i en öppnad och sedan tillsluten förpackning håller sin arom i 6-8 veckor till skillnad från en mald som håller i max 2 veckor. Så fort du öppnar din 1kg säck med bönor så släpps syre in i säcker och fettet i kaffebönan börjar att oxidera. Däremot en vakuumförpackad malen böna kan hålla sin arom i 12 månader, vilket ju är fallet för Nespressokapseln. Jag vill inte låta otrevlig, men kolla dina fakta nästa gång.
Nespressokapslarna kostar 3kronor styck och innehåller 5gram kaffe det gör att man får ett kilopris på 600kronor vilket är dubbelt så dyrt som ett riktigt bra espressokaffe och nu menar jag riktigt bra.
Men allt slutar nog på hur mycket vi vill lägga ner i jobb. Halvautomatisk maskin kräver lite mer men ger så oändligt mycket mer. Min första maskin jag köpte va en Gaggia för 4000 kronor. Efter 3 år med den var jag helt såld och köpte en HX maskin för 15000 och jag ångrar inte det köpet för 5 öre då den gör så fruktansvärt gott kaffe flera gånger per dag till mig.
Jag vill inte låta otrevlig men ser man denna video mår man nästan illa
http://www.youtube.com/watch?v=atgIuNXIwo0
Ja inte blir man sugen på cappucino när man ser detta. En cappucino är espresso blandat med ett krämigt mjölkskum - inte nespresso med hårt vitt skum på toppen...
Alla har vi ju olika krav och förväntningar och handlar väl därefter. Det finns inget rätt eller fel därmed kan alla bli nöjda med sitt kaffe utifrån sina preferenser.
Jag är ensam kaffedrickare i familjen och gör väl av med 1 kg kaffebönor på 2-3 veckor, det inkl gäster. Jag tycker det funkar fint med en rejäl plastklämma att försluta påsen med. Viktigare är att inte hälla på för mycket bönor i kvarnen utan bara för en dagsförbrukning. Samt att kolla datummärkningen på påsen inna du köper. Jag rekomenderar verkligen specialkaffeaffärer som har en högre omsättningshastighet och därmed undviker man hyllvärmare.
Alla har vi ju olika krav och förväntningar och handlar väl därefter. Det finns inget rätt eller fel därmed kan alla bli nöjda med sitt kaffe utifrån sina preferenser.
Jag är ensam kaffedrickare i familjen och gör väl av med 1 kg kaffebönor på 2-3 veckor, det inkl gäster. Jag tycker det funkar fint med en rejäl plastklämma att försluta påsen med. Viktigare är att inte hälla på för mycket bönor i kvarnen utan bara för en dagsförbrukning. Samt att kolla datummärkningen på påsen inna du köper. Jag rekomenderar verkligen specialkaffeaffärer som har en högre omsättningshastighet och därmed undviker man hyllvärmare.
Hehe, ja den där filmen från YouTube är verkligen inte trevlig! Den är ju dock knappast representativ för det jag har pratat om. Min rekommendation för en hemkonsument av cappuccino är att köpa en Nespresso D90, dvs utan mjölkångning, och sedan värma sin Baristamjölk i microvågsugn och sedan pumpa upp skum i en mjölkpump. Det blir betydligt bättre än de flesta svaga ångkranar och mjölkvispar jag har testat.
Är det någon som vet om huvudströmbrytaren skall stängas av av sig själv när man stänger av den på av/på knappen? Eller kan man ställa in det. Siemens visste inte och det står inget i bruksen. Någon som har Siemens inbyggda espressomaskin?
Klicka här för att svara