3 878 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Esbe shuntmotor reglerar för långsamt
Jag har på en av mina acctankarmar en mekanisk fyrvägsventil som är kompletterad med en motorshunt från Esbe.
Problemet jag upplever är att när jag eldat upp tankarna till 90-95 grader så stryper den inte ventilen tillräckligt snabbt.
Detta resulterar i att kulverten matas med 80 gradigt vatten under ett dygn innan ventilen strypt ner som den ska.
Fast med golvvärme i huset så behöver jag max 40 grader i kulverten.
Vad kan jag göra?
*Byta Esbe shuntmotorn (hjälper det?)
*Montera en bypass med en termisk trevägsventil inställd på max 40 grader
*Förslag!
Problemet jag upplever är att när jag eldat upp tankarna till 90-95 grader så stryper den inte ventilen tillräckligt snabbt.
Detta resulterar i att kulverten matas med 80 gradigt vatten under ett dygn innan ventilen strypt ner som den ska.
Fast med golvvärme i huset så behöver jag max 40 grader i kulverten.
Vad kan jag göra?
*Byta Esbe shuntmotorn (hjälper det?)
*Montera en bypass med en termisk trevägsventil inställd på max 40 grader
*Förslag!
Ventilmotor brukar ha en gångtid på 30-240 sekunder för att slå om helt.
Går ventilmotorn och vad styr den?
Går ventilmotorn och vad styr den?
Sitter "framledningsgivaren" på returen? eller felskrivning?hackatall skrev:
Jag bara undrade om styrsystemet fungerar och stänger ventilmotor/ventil och det problem du har är läckage av värme.
om schuntstyrningen är din enda reglering så måste du ju ha den kvar annars kan du ju ersätta shunten med en termisk ventil om det funkar att köra ut 40gr alltid.. ett alternativ kan vara att sätta en termostat på pumpen så den stoppas om temperaturen går över ett valt värde på framledningen. då tillåts shunten stänga och pumpen startar igen efter ngn minut. du skriver att det tar ett dygn för shunten att stänga.. stämmer det?hackatall skrev:
Klicka här för att svara