Byggahus.se
Hej!

Har en trädgårdsgrupp från 50-talet målad i flera lager med olika färgtyper och som nu är i dåligt skick. Skulle vilja göra den trären innan målning. Råkade på något som kallas för ES-metoden hos en en byggnadsvårdare på Sjöfartsverket (instagram.com/p/CiLHqAtL8BT).

Någon som har erfarenhet, vet var man kan köpa och vilken variant man skall ha? Verkar finnas ES1, ES2 och ES4. På deras webb (esmetoden.se) är det väldigt svårt att få reda på någonting. Produkten verkar vara övertagen av Trion (trion.se) men där står inget om produkten.
 
Är väl som vilket kemiskt färgborttagningsmedel som helst, finns ett billigt och väldigt bra på Jem och fix som överraskade mig.
Antingen går man kemi eller så går man varmluft beroende på läggning
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Är väl som vilket kemiskt färgborttagningsmedel som helst, finns ett billigt och väldigt bra på Jem och fix som överraskade mig.
Antingen går man kemi eller så går man varmluft beroende på läggning
Vad hette det du köpte på Jem och Fix? Testat olika varianter av kem och värme genom åren men ES-metoden verkade ändå som att det skulle vara ett steg upp.
 
C
B boboz skrev:
Någon som har erfarenhet, vet var man kan köpa och vilken variant man skall ha?
Ja, det är synnerligen en rörig hemsida. Vi fick utskickat provburkar så vi kunde testa vilken produktvariant som fungerade bäst, och det verkar vara så många gör av olika arbetsbeskrivningar att döma. Men då är det också ett större jobb.

Men om jag förstått det rätt är det konsistensen som skiljer de olika produkterna.

Trädgårdsmöbler skulle jag dock använda varmluft eller kittlampa + skrapa. Kemiskt blir trassligt när det är många små detaljer som skall plastas in.
 
B boboz skrev:
Vad hette det du köpte på Jem och Fix? Testat olika varianter av kem och värme genom åren men ES-metoden verkade ändå som att det skulle vara ett steg upp.
Burk med LUXI färg- och lackborttagningsmedel på 750 ml för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
👍
 
B boboz skrev:
Hej!

Har en trädgårdsgrupp från 50-talet målad i flera lager med olika färgtyper och som nu är i dåligt skick. Skulle vilja göra den trären innan målning. Råkade på något som kallas för ES-metoden hos en en byggnadsvårdare på Sjöfartsverket (instagram.com/p/CiLHqAtL8BT).

Någon som har erfarenhet, vet var man kan köpa och vilken variant man skall ha? Verkar finnas ES1, ES2 och ES4. På deras webb (esmetoden.se) är det väldigt svårt att få reda på någonting. Produkten verkar vara övertagen av Trion (trion.se) men där står inget om produkten.
Hej, Jag ska måla om ett stort hus. De har målat med plastfärg för ca 30 år sedan, färgen har flagnat ordentligt. Jag har redan skrapat av det som sitter löst. Jag har provat speedheater på färgen som sitter hårt men det kommer ta väldigt lång tid med denna metod. Jag undersöker färgborttagningsmedel och har tittat på esmetoden.se men förstår inte vilken ES+, ES, ES1, ES2, EStunn, ES4 som jag ska använda? Riktigt rörig hemsida. Om det är någon på forumet som har erfarenhet av ES metoden, Takcare så tar jag gärna emot tips.

Tack för svar.
 
C
L Lamamaaan skrev:
förstår inte vilken ES+, ES, ES1, ES2, EStunn, ES4 som jag ska använda?
Som sagt, så vitt jag förstår är det konsistensen som skiljer. Man får prova sig fram, ta kontakt med dem för att komma vidare i det.
 
  • Gilla
Lamamaaan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som sagt, så vitt jag förstår är det konsistensen som skiljer. Man får prova sig fram, ta kontakt med dem för att komma vidare i det.
Mejlade Trion som tagit över produkterna från ES-metoden och fick svar:

Du kan köpa dessa produkter direkt från oss. Vi har övertagit ES-Metoden av Christer Grenbäck som vi tidigare har tillverkat dessa produkter åt. Vi har nu våra namn på produkterna men det är samma produkter.

Bifogar prislista där du ser vilka av våra produktnamn som motsvarar ES produkterna.


Bifogar PDF.
 
C
B boboz skrev:
Mejlade Trion som tagit över produkterna från ES-metoden och fick svar:
Var det deras svar på hur du skall komma vidare? 🤔

Christer Grenbäck tog sig minst sagt tid att prata om produkterna och skickade ut små provburkar så man kunde testa hur de olika varianterna reagerade med färgen.

Vi testade ES-metoden för att få bort akrylputs från en kalkputsad fasad. Tyvärr funkade det inte något vidare. Idealiskt sett skall färgen "lyftas", dvs separera från underlaget, men i vårt fall förvandlades färgen till tuggummi som i praktiken var svårare att få bort än att torrskrapa.
 
C cpalm skrev:
Var det deras svar på hur du skall komma vidare? 🤔

Christer Grenbäck tog sig minst sagt tid att prata om produkterna och skickade ut små provburkar så man kunde testa hur de olika varianterna reagerade med färgen.

Vi testade ES-metoden för att få bort akrylputs från en kalkputsad fasad. Tyvärr funkade det inte något vidare. Idealiskt sett skall färgen "lyftas", dvs separera från underlaget, men i vårt fall förvandlades färgen till tuggummi som i praktiken var svårare att få bort än att torrskrapa.
Fick kompletterande svar enligt nedan:

ES metoden är ett företag som Trion Tensid tagit över. Vi har under alla år tillverkat ES produkterna åt Christer Grenbäck. ES produkterna finns också i vårt sortiment av färgborttagare.

ES = FBM 90 Gel, Löser epoxifärger, plastfärger, oljefärger, etc.
ES 2 = BPS 7624, förtjockad produkt som hänger kvar p ytan under lång tid. Löser olje och plastfärger.
ES 1 = BPS 7621, öser plastisolfärger på tak.
ES 4 = FBM 4, En mild produkt som löser färger typ FBM 90 Gel, förutom epoxi.

Jag tror att FBM 90 Gel skulle passa för dina trädgårdsmöbler. Du kan köpa direkt av oss. Finns inte i någon butikskedja. Kanske hos Städgrossimporten i STHLM eller Johns bygg i Göteborg.
 
C cpalm skrev:
Var det deras svar på hur du skall komma vidare? 🤔

Christer Grenbäck tog sig minst sagt tid att prata om produkterna och skickade ut små provburkar så man kunde testa hur de olika varianterna reagerade med färgen.

Vi testade ES-metoden för att få bort akrylputs från en kalkputsad fasad. Tyvärr funkade det inte något vidare. Idealiskt sett skall färgen "lyftas", dvs separera från underlaget, men i vårt fall förvandlades färgen till tuggummi som i praktiken var svårare att få bort än att torrskrapa.
Vilken metod funkade bäst för dig? Jag är i liknande situation där jag vill få bort plastfärg på kalkputs. Där fukt trängt in och färgen sitter löst går den lätt av med stålborste men där den fortfarande sitter har jag behövt ta till murarhammaren vilket blir slitigt i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.