Byggahus.se

Slipa färgborttagnings skrapa för fasad.

1. A
    Medlem · STOCKHOLM · 27 inlägg

arlukin

Medlem
    De instruktioner jag fått är att alltid ha en så vass skrapa som möjligt när färgen ska bort ifrån fasaden. Någon sade sig använda trekants-skrapa, köra ca en kvart på varje sida. Sedan byta/slipa skären. Någon sade sig dra ett par tag sedan köra med bryne ett par gånger över skären och sen fortsätta. Alla säger, använd den bästa skrapan och vassaste skären du får tag på.

Nu har jag försökt googla lite mer specifikt på detta. Men lyckas inte hitta någon bra info, använder säkert fel sökord. Det jag kommit fram till är att hårdmetallskär är vassast och håller längst men inget man direkt slipar själv hemma. Medans stålskären är såna man kan slipa själv.

Jag har tillgång till några olika bryne och en bänkmonterad elslip. Prylar morfar vässade yxor, knivar och lie med. Behöver jag något annat?

Vad använder ni? Hur ofta byter ni skär? Hur slipar ni era skär? Med vad slipar ni era skär?

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 257 inlägg

prototypen

Medlem
    Jag har med hårdmetallskär och det har hållit så bra att reservskäret förfarande ligger i förpackningen. Har skrapat ett stort hus och några garage. Inga problem om det sticker ut en spik.

En stålskrapa slipar man när den blir slö, finns ingen bestämd tid de håller.
    Bryna en färgskrapa anser jag är överöverkurs.
    Dra av med en bänkslipmaskin eller i nödfall vinkelslipen.

Protte

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.