Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Lackfräs, Rotex och/eller Speedheater för mina färgborttagningsbehov?

1. M
    Medlem · 23 inlägg

Marbro

Medlem
    Hej alla! Jag grubblar över vad jag skall skaffa för att ta bort färg under mina kommande projekt. Nu använder jag en bacho färgskrapa och en värmepistol. Det har gått bra för fönster och på ställen där färgen redan varit lös och flagig.

Framöver ser jag dock ett behov av att ta bort fastsittande ful färg på panel, dörrar, köksluckor och andra lite större ytor och jag tror att jag kommer behöva något mer effektivt. Jag tänker att jag kommer behöva en eller två av lackfräs, Rotex (eller motsvarande Makita eller Bosch) eller en Speedheater.

Speedheatern är väl lite annorlunda än de andra då den kan ta bort fönsterkitt och värma i profiler osv. Medan de andra kanske är snabbare på släta ytor. Är en lackfräs väldigt mycket snabbare än en Rotex på att ta bort färg på t.ex. en dörr och hur mycket efterarbete behövs sen?

Ni som har tillgång till eller testat flera av dessa maskiner, för vilken typ av jobb plockar ni fram dem?

2. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 203 inlägg

ricebridgePremiumikon: Hand

Husägare
    Hejhej! En bra excenterslip (jag som snöat in på Bosch rekommenderar deras PEX-serie) med 40-korns slippapper brukar få bukt med det mesta. För särskilt krävande ställen, använd vinkelslip med flapdisc. Får du inte dän det med något av dessa alternativ så hjälper inte mycket annat heller.

Fördelen med slipmaskin är ju förstås att du då också passar på att slipa till ytan så den blir jämn och fin; för vanligt trä använd t ex 60, 120 samt 240 i den ordningen.

3. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 246 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    På plana ytor tror jag lackfräsen är svårslagen men om det är möbler eller dörrar man vill måla om klarar man sig inte utan att slipa efteråt. Jag kör lackfräs och Rotex 90/GEX 125/150. Har även lånat speedheater och den funkar fint på plana ytor, för profiler så måste man fixa en skrapa med rätt profil för att det skall bli riktigt smidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.