2 729 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Ersättning nybyggnadsförsäkring
Ska försöka göra en lång historia kort så kort som möjligt.
Köpt ett nybyggt hus där vi upptäckt allvarliga fel i takkonstruktionen. Efter en del bök och stök med besiktningsmän och konstruktörer har vi blivit beviljade avhjälpande av felet via nybyggnadsförsäkringen. Det innebär att samtliga takstolar behöver bytas ut, alltså ett rätt omfattande arbete. Jag fick i uppdrag av försäkringsbolaget att kontakta entreprenörer för offerter på avhjälpandet av felet. Tog i höstat kontakt med 10 olika entreprenörer, både stora och mindre firmor. Intresset för arbetet har varit svalt. Har enbart varit två ute och tittat på plats, resten har tackat nej. Entreprenörerna som varit och kollat har lämnat snarlika bud, men båda är på en ordentlig summa. Vi vill gå vidare eftersom processen tagit ganska lång tid och få felet åtgärdat. Entreprenörerna vill självklart veta så så fort som möjligt om de fått jobbet, eftersom de inte kan hålla på andra jobb hur länge som helst.
Försäkringsbolaget har svarat på detta sett.
Mitt förslag är att om du känner att du vill och måste använda dig av de som nu står och väntar så är det upp till dig att göra så, fast med vetskapen om att ersättningen från ..... kommer understiga deras lämnade offert.
Priset de har lämnat är nämligen oskäligt högt varför jag försöker hitta andra aktörer som kan vara behjälpliga.
Med anledning av att jag lovade att återkomma till dig så är det ovan förslag som gäller.
Min fråga nu är om jag på något sätt kan sätta press på försäkringsbolaget så att vi kan gå vidare? Försäkringsbolaget har själva varit i kontakt entreprenörer som inte varit intresserade av att lämna offert. Upplevelsen är att försäkringsbolaget vill förhala och att vi ska dra igång avhjälpandet utan deras okej, för att slippa betala vad det kostar att åtgärda.
Mvh less husägare
Köpt ett nybyggt hus där vi upptäckt allvarliga fel i takkonstruktionen. Efter en del bök och stök med besiktningsmän och konstruktörer har vi blivit beviljade avhjälpande av felet via nybyggnadsförsäkringen. Det innebär att samtliga takstolar behöver bytas ut, alltså ett rätt omfattande arbete. Jag fick i uppdrag av försäkringsbolaget att kontakta entreprenörer för offerter på avhjälpandet av felet. Tog i höstat kontakt med 10 olika entreprenörer, både stora och mindre firmor. Intresset för arbetet har varit svalt. Har enbart varit två ute och tittat på plats, resten har tackat nej. Entreprenörerna som varit och kollat har lämnat snarlika bud, men båda är på en ordentlig summa. Vi vill gå vidare eftersom processen tagit ganska lång tid och få felet åtgärdat. Entreprenörerna vill självklart veta så så fort som möjligt om de fått jobbet, eftersom de inte kan hålla på andra jobb hur länge som helst.
Försäkringsbolaget har svarat på detta sett.
Mitt förslag är att om du känner att du vill och måste använda dig av de som nu står och väntar så är det upp till dig att göra så, fast med vetskapen om att ersättningen från ..... kommer understiga deras lämnade offert.
Priset de har lämnat är nämligen oskäligt högt varför jag försöker hitta andra aktörer som kan vara behjälpliga.
Med anledning av att jag lovade att återkomma till dig så är det ovan förslag som gäller.
Min fråga nu är om jag på något sätt kan sätta press på försäkringsbolaget så att vi kan gå vidare? Försäkringsbolaget har själva varit i kontakt entreprenörer som inte varit intresserade av att lämna offert. Upplevelsen är att försäkringsbolaget vill förhala och att vi ska dra igång avhjälpandet utan deras okej, för att slippa betala vad det kostar att åtgärda.
Mvh less husägare
Det är nog väldigt svårt för dig att pressa försäkringsbolaget eftersom du sitter i deras knä. Antingen får du nog hosta upp mellanskillnaden själv eller snällt vänta.
Moderator
· Stockholm
· 56 224 inlägg
Nu har jag dålig koll på vad en nybyggnadsfärs'kring är. Men är det inte husföretaget/byggaren som är ansvarig fär konstruktionen? Och försäkringen är lite som en snavrsfärsäkring för dem?
I så fall bör ju en möjlig väg här vara att stämma byggaren för felet. Om de sedan får något på försäkringen blir deras problem.
I så fall bör ju en möjlig väg här vara att stämma byggaren för felet. Om de sedan får något på försäkringen blir deras problem.
Vi har köpt ett visningshus så vi har ej varit beställare. Sedan har hustillverkaren tecknat en nybyggnadsförsäkring som följer med huset i 10 år. Entreprenören som gjort jobbet åt hustillverkaren har gått i konkurs. Därför träder nybyggnadsförsäkringen in. Säljaren har vi stämt på alla extrakostnader som försäkringen inte täcker.H hempularen skrev:Nu har jag dålig koll på vad en nybyggnadsfärs'kring är. Men är det inte husföretaget/byggaren som är ansvarig fär konstruktionen? Och försäkringen är lite som en snavrsfärsäkring för dem?
Om det är det försäkringsbolag som jag misstänker att det är så kommer de försöka med varje knep och försöka hitta varje kryphål som går för att slippa betala helt och hållet eller åtminstone betala så lite som möjligt. Om de märker att du är påläst och vet att du har rätten på din sida tror jag att de kommer att ge med sig. Mina tips efter att ha varit i en liknande situation är:D Danros06 skrev:
- Var påläst kring exakt vad försäkringsvillkoren säger och låt dem vet att du har koll.
- Hör av dig via telefon och kolla hur det går och när de kan ha ett beslut fattat. Spela in alla samtal.
- Ta kontakt med kommunens konsumentrådgivare som brukar kunna komma med bra tips.
Jag skulle inte vågat köra på utan ett OK från försäkringsbolaget. När de inser att de inte kommer att hitta någon billigare entreprenör så kommer de att ge med sig. Det är även en risk för dem själva att dra ut på det länge för då kommer priset gå upp även för deras del om du måste hitta en annan dyrare entreprenör.
Moderator
· Stockholm
· 56 224 inlägg
OK, ni har köpte ett visningshus. Det ändrar ansvartsfördelningen lite. För då har ni köpt ett "begagnat hus", med ungeför samma regler som om det vore 100 år gammalt. Då kommer reglerna om dolda fel in i bilden. Och detta låter visserligen som ett dolt fel, men där kommer ju då in saker som vad som gick att se i förväg osv.
Alltså säljaren blir bara ansvarig om det räknas som ett dolt fel. Så ni är mer beroende av försäkringen.
Alltså säljaren blir bara ansvarig om det räknas som ett dolt fel. Så ni är mer beroende av försäkringen.
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Fast man blir ju lite nyfiken på felet?
Hur har ni sett det?
Och varför måste allt bytas?
Hur har ni sett det?
Och varför måste allt bytas?
Klicka här för att svara