5 052 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Ersättning från kommunen enligt Kap 14 i Plan- och bygglagen
Hej alla kloka Byggahusare. Är det någon som kan eller har erfarenhet av Plan- och bygglagen när det gäller att få ersättning från kommunen ?
Vi ska få en 40 m hög jättestor industri utanför sovrumsfönstret, tycker kommunen + firman som vill bygga. (Japp, jag vet att det låter som första april, men det är tyvärr sant.
Vi som bor runtikring tycker att det är sådär. Kan man på något vis får ersättning/bli utköpt eller liknande enligt lagen?
(Just nu så är det samråd på gång för att ändra detaljplanen)
Vi ska få en 40 m hög jättestor industri utanför sovrumsfönstret, tycker kommunen + firman som vill bygga. (Japp, jag vet att det låter som första april, men det är tyvärr sant.
Vi som bor runtikring tycker att det är sådär. Kan man på något vis får ersättning/bli utköpt eller liknande enligt lagen?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Någon ersättning kan du nog inte räkna med. Ibland kan det bli tal om utköp. Men det är mer om något miljöstörande/farligt "måste" byggas för nära en bostad.
Det ser ju lite onödigt ut att lägga industrin så nära bostadsbebyggelse. Det ni kan göra är nog mest att överklaga detaljplaneförslaget, lämna synpunkter på samrådet osv.
Det är ju inte helt ovanloigt att man hittar någon utrotningshotad växt eller insekt när sådana här planer skall genomföras...
Det ser ju lite onödigt ut att lägga industrin så nära bostadsbebyggelse. Det ni kan göra är nog mest att överklaga detaljplaneförslaget, lämna synpunkter på samrådet osv.
Det är ju inte helt ovanloigt att man hittar någon utrotningshotad växt eller insekt när sådana här planer skall genomföras...
Hur blir det med ljud och lukt från industrin? Jag bor nära en pappersfabrik, de har en massa olika avstånd att förhålla sig till, så många av de gamla bruksbostäderna som låg närmare fabriken är nu rivna, då den som annars flyttar in där har rätt att klaga på ljud/lukt som ger företaget förelägganden om att lösa problemet.
Detaljplanearbetet är just när ni ska lyfta era synpunkter. Se till att mobilisera många av de boende, så att ni inte bara är enstaka som yttrar sig. Gå på mötena, gör ned planerna muntligt på samrådsmöten, gör ned de skriftligt. Prata med relevanta politiker. Prata med lokalpressen.
Det ni först och främst behöver är sakargument. Plöj PBL. Spåna. Skriv ned och sprid argumenten.
Kan planen inte anpassas så överklagar ni. Detta kan ge er rätt man framförallt så är det en kostnad för företaget som vill bygga. Sån här osäkerhet hatar företag.
Var beredd på att kommunen kommer att försöka kringgå er genom att minska planområdet yta. Det är en klassisk strategi om det finns för många sakägare som är kritiska inom planområdet.
Det ni först och främst behöver är sakargument. Plöj PBL. Spåna. Skriv ned och sprid argumenten.
Kan planen inte anpassas så överklagar ni. Detta kan ge er rätt man framförallt så är det en kostnad för företaget som vill bygga. Sån här osäkerhet hatar företag.
Var beredd på att kommunen kommer att försöka kringgå er genom att minska planområdet yta. Det är en klassisk strategi om det finns för många sakägare som är kritiska inom planområdet.
Lukt är ingen fara, för de håller inte på med pappersmassa utan gör mjukpapper från returpapper.Anna_H skrev:
Hur blir det med ljud och lukt från industrin? Jag bor nära en pappersfabrik, de har en massa olika avstånd att förhålla sig till, så många av de gamla bruksbostäderna som låg närmare fabriken är nu rivna, då den som annars flyttar in där har rätt att klaga på ljud/lukt som ger företaget förelägganden om att lösa problemet.
Buller är det emellanåt redan nu. Men det är gjort en "bullerutredning" som säger att de ska klara 40 dBa, vad det nu innebär... För den nybyggda delen alltså.
1000 tack. Det ska vi göra. Tyvärr så kommer dom inte ordna något möte alls. Samrådet ska bara utföras skriftligt. Verkar konstigt, men dom kanske kan göra så!?Claes Sörmland skrev:
Detaljplanearbetet är just när ni ska lyfta era synpunkter. Se till att mobilisera många av de boende, så att ni inte bara är enstaka som yttrar sig. Gå på mötena, gör ned planerna muntligt på samrådsmöten, gör ned de skriftligt. Prata med relevanta politiker. Prata med lokalpressen.
Kanske har med corona att göra?K kebab skrev:
Annars i normalfallet är det bara mindre ändringar som sker utan samrådsmöte. Det är också viktigt att få till det där mötet av psykologiska skäl. Det är viktigt att för byggherre, planarkitekt och ansvarig handläggare att se att hela samhället är emot planen. Det brukar skaka om dem rejält i ett Sverige där sällan någon säger sin mening i offentliga sammanhang.
Bästa svaret
Ledsen om jag nu kommer med bara negativa kommentarer.
Men mitt råd är att sälja omedelbart! Flytta nån annanstans! Anlita mäklare och sälj nu innan detaljplanen är beslutad om.
Er fastighet kommer att sjunka oerhört mycket i värde! Tyvärr. Som granne till en enormt stor industri kommer värdet bara att vara en mycket liten del av vad det är värt nu.
Tveka inte, sälj nu! För varje vecka/månad ni tvekar, desto fler kommer att lägga ut sina hus till försäljning och priserna sjunker. Har ni barn, de kommer att anpassa sig väl till ny skola och nya kamrater. Garanterat!.
Men mitt råd är att sälja omedelbart! Flytta nån annanstans! Anlita mäklare och sälj nu innan detaljplanen är beslutad om.
Er fastighet kommer att sjunka oerhört mycket i värde! Tyvärr. Som granne till en enormt stor industri kommer värdet bara att vara en mycket liten del av vad det är värt nu.
Tveka inte, sälj nu! För varje vecka/månad ni tvekar, desto fler kommer att lägga ut sina hus till försäljning och priserna sjunker. Har ni barn, de kommer att anpassa sig väl till ny skola och nya kamrater. Garanterat!.
Jag har erfarenhet av detta och har både blivit av med en tänkt ÅVC och en metallskrot. Första frågan är, vad beskrivs området som på nuvarande detaljplan?K kebab skrev:Hej alla kloka Byggahusare. Är det någon som kan eller har erfarenhet av Plan- och bygglagen när det gäller att få ersättning från kommunen ?
Ok, jag tycker inte att det med säkerhet framkommer att området är detaljplanelagt industriområde idag. Ska dom höja dom befintliga fastigheterna eller ska dom bygga nya på samma område? Vad finns det för begränsningar i nuvarande detaljplan som gör att kommunen ska ta fram en ny och hur ser argumenten ut för detaljplaneändringen? Finns det något i planbeskrivningen som kan hjälpa med argumentationen mot kommunen?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Går det att placera byggnaderna bättre i förhållande till ditt sovrumsfönstret?
Ha en alternativ plan som är mjukare. Det kanske kan fungera bättre?
Ha en alternativ plan som är mjukare. Det kanske kan fungera bättre?
Här kan du läsa lite om utformningen av översiktsplanen som förmodligen har fått godkänt av Länsstyrelsen. Ett bra sätt att börja ta tag i era eventuella möjligheter att få rätt mot kommunen är att be kommunen lämna ut de yttranden som gjordes om översiktsplanen, främst av Länsstyrelsen som är statens förlängda arm. Jag har inte detaljgranskat ditt material, men det verkar som att kommunens översiktsplan inte stämmer överens med den föreslagna detaljplanen. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/oversiktsplan/fysisk-planering/pbl/K kebab skrev: