7 017 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Ersättare för 13mm treetex (el. 14mm?) för skarvning, på innerväggar?
Vad finns det för ersättare för 13mm treetex? (eller om det är 14mm, det är svårt att avgöra om de har svällt eller hur det nu kan vara)
Jag har treetex på en hel del ytor där jag behöver skarva i med någon sorts skiva av samma tjocklek för att få en slät yta vid övergången från treetex till den nya skivan.
Finns det treetex att köpa idag, eller någon ersättare kanske? Får jättegärna vara poröst så som treetex är för den isolerande och ljuddämpande egenskapen som den har.
Jag har treetex på en hel del ytor där jag behöver skarva i med någon sorts skiva av samma tjocklek för att få en slät yta vid övergången från treetex till den nya skivan.
Finns det treetex att köpa idag, eller någon ersättare kanske? Får jättegärna vara poröst så som treetex är för den isolerande och ljuddämpande egenskapen som den har.
Porös Board (TRETEX) 12x1220x2440 har Bromölla Trävaror och det finns säkert hos fler byggvaruhus.
http://www.bromollatravaror.se/shop/poros-board-tretex-12x1220x2440-p-64.html
http://www.bromollatravaror.se/shop/poros-board-tretex-12x1220x2440-p-64.html
1. Ett av ställena jag skall skarva på är i ett snetak, som dessutom går i båge. Gips tror jag inte klarar den bågen utan att riskera att spricka/knäckas.Decamber skrev:
2. På övriga ställen, på vanliga horisontella väggar, så hade det kännts bäst att fortsätta med samma material som redan sitter där, och skarva i med precis samma material.
Men jag vet inte, det kanske är strunt samma egentligen. Det är inte så man går och knackar på väggarna
Men i övrigt så absorberar ju treetexen ljud bättre. Vilket skulle medföra små skillnader på akustiken där gips sitter istället för treetex. Men jag vet inte det heller, kanske inte är så farligt?
Men punkt 1 är jag ganska säker på, att där får jag ha någonting lite mer böjbart, och som helst dessutom är lite isolerande, då det skall sitta mot yttertaket.
Det finns böjbara gipsskivor, tror Fredells har dessa.Martin_B skrev:1. Ett av ställena jag skall skarva på är i ett snetak, som dessutom går i båge. Gips tror jag inte klarar den bågen utan att riskera att spricka/knäckas.
2. På övriga ställen, på vanliga horisontella väggar, så hade det kännts bäst att fortsätta med samma material som redan sitter där, och skarva i med precis samma material.
Men jag vet inte, det kanske är strunt samma egentligen. Det är inte så man går och knackar på väggarna
Men i övrigt så absorberar ju treetexen ljud bättre. Vilket skulle medföra små skillnader på akustiken där gips sitter istället för treetex. Men jag vet inte det heller, kanske inte är så farligt?
Men punkt 1 är jag ganska säker på, att där får jag ha någonting lite mer böjbart, och som helst dessutom är lite isolerande, då det skall sitta mot yttertaket.
Det måste ju finnas en anledning till att Treetex inte finns kvar och jag köper inte riktigt ditt argument med akustiken. Hur många kvadrat handlar det om? Vad är syftet med ljuddämpningen; att minska pinsamma blickar från familjen efter en trevlig natt med frun (överhörning mellan rum), eller att minska eko i ett rum (studio)? Det sistnämnda har jag svårt att tro att det skulle ha någon betydelse om du kör porös board eller gips. Det förnämnda likaså, ty gips är också rätt dämpande.
Dock är jag ingen expert och talar utan egentlig erfarenhet. Men jag står som sagt inför liknande beslut och är därför intresserad.
Vad gäller böjbara gipsskivor så hade jag ingen aning om detta.
Dock är jag ingen expert och talar utan egentlig erfarenhet. Men jag står som sagt inför liknande beslut och är därför intresserad.
Vad gäller böjbara gipsskivor så hade jag ingen aning om detta.
Cirka 10-15 m2 utspritt lite här och var.Decamber skrev:
"överhörning mellan rum" handlar det definitivt inte om. Vi har 3" plank innerväggar vilket dämpar ljud mycket bra. Bra mycket bättre än reglade väggar med isolering.
Nä, det handlar om det sistnämnda ja, "eko". Ju hårdare material, desto mer ekar det. Gips är ganska hårt, tretex inte.
Alltså nu tror jag inte det gör så stor skillnad i praktiken för de få kvadratmeter jag skall ha det till. Men OM det nu finns en ersättare för treetex, så hade det varit smidigt att använda det.
Har läst på många ställen att det kan avge otrevlig lukt, samt även att det kunde vara ohälsosamt. Så asfaboard skall man nog bara ha utvändigt.Ola78 skrev:
Jo, fast det gäller ju precis hela huset, i detta fall, som har stomme av 3" plank samt träbjälklag med sågspånisoleringStefan N skrev:
Tar det eld någonstans så brinner det nog rätt gött' ändå, oavsett gips, tror jag
Sen kan man naturligtvis resonera som så att gipset fördröjer brandförloppet en aning, vilket kan resultera i några sekunder extra tid som man får på sig att ta sig ut. Men å andra sidan så skulle man då kanske börja tänka på att byta isolering i bjälklag, byta övrig ytskikt från treetex till gips, osv. osv.
Det är nog mer välinvesterade pengar att installera ett ordentligt brandvarningssystem.
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Gips tror jag kan fördröja eller helt hindra en brand ganska ordentligt. OM det börjar brinna i ett rum där väggar o tak är gipsade så tror jag att du kan få åtminstonde 10 - 15 minuter extra på dig att komma ut, och om det inte finns alltför mycket brännbar inredning i rummet så tror jag att det finns en hyffsad chans att elden inte sprider sig ut ur rummet, utan helt enkelt brinner ut.
Ja detta har du helt rätt i. I mitt fall handlar det dock om gipsskivor lite fläckvis. Lite lappningar här och där. Och därför tror inte jag det gör många sekunders skillnad i brandfördröjning i vårt fall.hempularen skrev:Gips tror jag kan fördröja eller helt hindra en brand ganska ordentligt. OM det börjar brinna i ett rum där väggar o tak är gipsade så tror jag att du kan få åtminstonde 10 - 15 minuter extra på dig att komma ut, och om det inte finns alltför mycket brännbar inredning i rummet så tror jag att det finns en hyffsad chans att elden inte sprider sig ut ur rummet, utan helt enkelt brinner ut.
Men visst, all tid man kan få extra kan ju rädda liv.
Klicka här för att svara