20 233 läst ·
20 svar
20k läst
20 svar
Ersätta sönderrostad hydropress med... vad?
Sida 1 av 2
Vår hydropress på 60 liter ska ersättas då den är sönderrostad och emellanåt förorenar vattnet med sina rostpartiklar. Funderar på vad jag ska ersätta den med och har kikat på Wellmates glasfiberhydroforer. Skulle behöva hjälp med att välja rätt modell och undrar om det finns någon kunnig där ute.
Förhållanden: 1 1/2-plansvilla med källare. Vattnet kommer in i källaren från borrad brunn, ingen vattenrening. Två personer i hushållet.
Storlek? Jag har idag en hydropress på 60 liter. Ska jag ta hydroforen på 114 eller 151 liter? Prisskillnaden är för liten för att jag ska gå på det billigare alternativet, men kan det vara dumt att ta för stor hydrofor? Ska jag rent av välja större ändå?
Tillbehör: Luftinjektorn känns ju smidig på så sätt att man inte behöver släpa fram kompressorn för att eventuellt justera lufttrycket. Finns det anledning att slänga med stigarröret för att få ytterligare luftning av vattnet i hydroforen?
Förhållanden: 1 1/2-plansvilla med källare. Vattnet kommer in i källaren från borrad brunn, ingen vattenrening. Två personer i hushållet.
Storlek? Jag har idag en hydropress på 60 liter. Ska jag ta hydroforen på 114 eller 151 liter? Prisskillnaden är för liten för att jag ska gå på det billigare alternativet, men kan det vara dumt att ta för stor hydrofor? Ska jag rent av välja större ändå?
Tillbehör: Luftinjektorn känns ju smidig på så sätt att man inte behöver släpa fram kompressorn för att eventuellt justera lufttrycket. Finns det anledning att slänga med stigarröret för att få ytterligare luftning av vattnet i hydroforen?
Jag tycker absolut inte att ni ska byta till en hydrofor, välj en wellmate hydropress 75 liter ca 3000:-.
Med en hydrofor tillför du syre i vattnet vilket kan förändra ditt slutvatten.
Dessutom är en syresättning (microniser) ett onödigt motstånd för pumpen vilket ökar slitaget. Vattnet blir dessutom väldigt grått och grumligt när det kommer ur kranen tills allt syre gått ur.
Med en hydrofor tillför du syre i vattnet vilket kan förändra ditt slutvatten.
Dessutom är en syresättning (microniser) ett onödigt motstånd för pumpen vilket ökar slitaget. Vattnet blir dessutom väldigt grått och grumligt när det kommer ur kranen tills allt syre gått ur.
Förvirringen för min del börjar bli total. Trodde först att det var hydrofor som gällde om man hade plats och att WellMates hydroforer var riktigt bra. Förstår nu att man behöver gärna 300 liter om man väljer hydrofor.
Sedan kommer Mogge_73 in och sågar hydroforer totalt. Finns det någon sanning i frågan eller är det två läger där båda valen har sina fördelar och nackdelar?
Vad är fördelarna och nackdelarna med hydropress i glasfiber, typ WellMate?
Vad är fördelarna och nackdelarna med hydrofor i glasfiber från WellMate?
Sedan kommer Mogge_73 in och sågar hydroforer totalt. Finns det någon sanning i frågan eller är det två läger där båda valen har sina fördelar och nackdelar?
Är det problem med att nuvarande hydropress är på 60 liter? Vi bytte från 150-liters rostig hydrofor till hydropress (vet inte hur stor, men betydligt mindre, kanske 60 liter) och upplever ingen försämring, snarare tvärtom. Vi har ännu inte behövt lufta någon gång, vilket var nödvändigt med den gamla hydroforen flera gånger per år. Mitt tips är att helt enkelt skaffa en ny hydropress med rostfri/glasfibertank.
Storleken upplever jag inte som något problem, utan det är mer att den rostar och släpper rostpartiklar i vattnet. Enklast är kanske att byta ut den mot en hydropress i glasfiber och då gå upp till 114 liter istället för de 60 som vi har idag. Prisskillnaden är ju bara några hundralappar.
Ledsen om jag ställer till det för dig.joflopp skrev:Förvirringen för min del börjar bli total. Trodde först att det var hydrofor som gällde om man hade plats och att WellMates hydroforer var riktigt bra. Förstår nu att man behöver gärna 300 liter om man väljer hydrofor.
Men jag ska försöka förklara!
I en HP använder du 3/4 av den totala vattenvolymen mellan 2-4 bar.
I en HF använder du 1/4 av totala volymen. Så en 60L HP har alltså samma kapacitet som en 150L HF.
Det ända du ändrar med en större volym är drifttiden på pumpen. Har alltså inget med trycket att göra.
Fördel HP: liten, billigare, enklare att fylla på mottryck, inget vatten slabb.
Nackdel: gummiblåsa som kan gå sönder.
Fördel HF: Kan användas för att syresätta vatten om man vill neutralisera Svavelväte, eller pH-förhöjning.
Nackdel: Syresätter ditt vatten, tar störreplats, micronizern blir ett motstånd för pumpen vilket sliter på pumpen i onödan. Blandar luft och vatten. Dyrare.
Alla vet att man får fylla på luft i en HF, men vart tar luften vägen?
Jo! Allt vatten förbrukar syre!
Har du metaller tillsammans med syre oxiderar det precis som rost på bilen.
Järnet äter upp syret och skapar järnoxid. Det finns många sådana ämnen i vattnet. Jag rekomenderar alltid ett syrefattigt tryckkärl på en syrefattigt vatten (borradbrunn).
Satsa på en 75liters Wellmate HP den är vanligare än 60liter vilket borde ge dig ett bättre pris.
Har för mig att den ligger på ca 3300:- inkl. Moms till konsument.
Med vänlig hälsning,
Morgan
Ledsen om jag ställer till det för dig. 
I en HF använder du 1/4 av totala volymen. Så en 60L HP har alltså samma kapacitet som en 150L HF.
Det ända du ändrar med en större volym är drifttiden på pumpen. Har alltså inget med trycket att göra.
Fördel HF: Kan användas för att syresätta vatten om man vill neutralisera Svavelväte, eller pH-förhöjning.
Nackdel: Syresätter ditt vatten, tar störreplats, micronizern blir ett motstånd för pumpen vilket sliter på pumpen i onödan. Blandar luft och vatten. Dyrare.
Järnet äter upp syret och skapar järnoxid. Det finns många sådana ämnen i vattnet. Jag rekomenderar alltid ett syrefattigt tryckkärl på en syrefattigt vatten (borradbrunn).
Satsa på en 75liters Wellmate HP den är vanligare än 60liter vilket borde ge dig ett bättre pris.
Med vänlig hälsning,
Morgan
Med vänlig hälsning,
Morgan
Om man får tillväxt i tankar eller rör beror det antagligen på att man har ytvatteninträngning (=näring åt bakterier) i brunnen och då bör man oavsett vilken trycklösning man har åtgärda det.tlundberg skrev:
Som allt finns det olika kvalitet!sj6 skrev:
Fördel HP: mindre underhåll och mycket billigare i inköp, tar mindre plats, syresätter inte vattnet,
Nakdel: gummiblåsan kan gå sönder=kostnad 500:-
Inköp HP wellmate 75L 3363:- inkl.moms
Inköp HF galvad 150L 8-10 000:- inkl. Moms.
Det blir många gummiblåsor!!!
Men 20% på 10 000:- är ju bättre än 20% på 3363:- så jag förstår varför många vill sälja HP, men bättre är det inte.
Om man kan byta själv... Inte alla kan det och då kostar det per timme.mogge_73 skrev:Som allt finns det olika kvalitet!
Fördel HP: mindre underhåll och mycket billigare i inköp, tar mindre plats, syresätter inte vattnet,
Nakdel: gummiblåsan kan gå sönder=kostnad 500:-
Inköp HP wellmate 75L 3363:- inkl.moms
Inköp HF galvad 150L 8-10 000:- inkl. Moms.
Det blir många gummiblåsor!!!
Men 20% på 10 000:- är ju bättre än 20% på 3363:- så jag förstår varför många vill sälja HP, men bättre är det inte.