Hej,

En generellfråga som är kopplad till en specifikfråga som jag har postat i planlösningardelen:

Om vi leker med tanken att jag vill riva i princip en hel vägg som är bärande på både bottenvåningen och på övervåningen (tvåvåningsvilla). Är det möjligt att ersätta med balk (som jag förstår att man gör). Total boarea är ca 100 kvadrat och våningsplanen är i princip kvadradiska om det har någon betydelse. Väggen "går genom" murstocken.

Att det är dyrt spelar inte så stor roll, men är det möjligt? Om ja, bör man börja med botten eller övervåning? Jag kommer inte göra det själv utan köpa tjänsten av en konstruktör(?)

Tack på förhand.

Total bo area 100kvm och i princip kvadratiskt. Då menar du att balken kommer vara ca. 10meter? Det blir en jäkligt grov balk men det klart att det går. Om du kan acceptera en pelare på mitten så kommer du ner avsevärt i dimension på balken.

Det är 100 kvadrat fördelat på de båda våningsplanen, så ca 7x7 gissningsvis vilket borde då bli en balk på 7 (rakt över)?

Det är egentligen inte heller "exakt hela" jag vill riva, men stora delar. En pelare är inga problem varken på botten eller övervåningen, vilken skillnad gör det?

Titta gärna på tråden för själva planlösningen, är det möjligt enligt lösningsförslaget?
http://www.byggahus.se/forum/planlo...ingar-i-planlosningen-pa-bada-vaningarna.html
Jag tänker att pelarna borde kunna stå precis ovanför murstocken. Eller kan man använda den för avlastning?

7 meter går att lösa med en stålbalk så pelare är inte nödvändigt. Dock kan det bli både billigare och enklare med en pelare då man kan gå ner i dimension på balken och man minskar krafterna vid upplagen.
Om du placerar pelaren "på mitten" så att din spännvidd blir hälften så stor så kan du gå ner till en balk med 1/8 dels böjstyvhet,
Vilken dimension på balk du ska ha kan jag hjälpa dig med men jag tycker du ska prata med nån erfaren snickare om hur du ska fästa in den. Det kommer bli väldigt stora krafter vid upplagen som sagt.
På övervåningen ser det ut som du tänkt ha kvar en stora delar av den bärande väggen så där ser jag inga större problem.

En limträ på cirka 115x315. någonstans lite allmänt räknat om du har pelare i mitten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.