Hej!

Jag står inför ett eventuellt köp av ett gammalt hus (registrerat byggnadsdatum är 1910, men antagligen är det äldre än så).

Huset verkar vara i förhållandevis bra skick, men det största bekymret jag ser är att grunden är en torpargrund med mullbänk, och under 2004 byttes värmesystemet ut då ägarna installerade bergvärme. Jag antar att de tidigare eldade med vedpanna, som i sin tur värmde upp ett fundament som såg till att hålla grunden fuktfri. Det har alltså gått 9-10 år då denna grund inte har torkats ut på det sätt den borde ha gjorts.

Då det inte finns någon inspektionslucka har inte besiktningsmännen haft någon möjlighet att undersöka grunden.

Jag förstår att det är omöjligt att svara på utan att undersöka, men hur stor skada tror ni att dessa tio år med bergvärme kan ha orsakat? Enligt besiktningsprotokollet har det uppmätts förhöjd fuktindikation i golvet vid diskbänken i köket, samt i badrummet (mikrobiell påväxt, mattsläpp, lös klämring, mindre spricka i golvbeklädnad, samt förhöjd fuktindikation i duschzon). Vad det beror på är dock oklart.

Det jag funderar på, om jag nu skulle köpa huset, är att bryta upp golvet på nedervåningen och gräva upp all jord (eller vad nu mullbänken kan tänkas bestå av). Sedan borde man antagligen sätta in en avfuktare under en tid för att torka upp. Därefter fylla upp med något annat material, exempelvis lecakulor(?), och sedan lägga ett nytt golv. Jag skulle i sådana fall även passa på att installera vattenburen golvvärme.

Jag är absolut ingen snickare, och skulle inte våga mig på att göra det själv. Eventuellt skulle jag kunna hjälpa till att gräva bort jorden. Det lär väl bli ett par hundra skottkärror misstänker jag... Följande fråga är antagligen lika omöjlig att svara på, men vad tror ni att tiden och kostnaden skulle vara om jag anlitade någon att göra detta? Och med någon syftar jag inte på en fuskbyggare, utan en seriös snickare som utför arbetet på bästa sätt - men kanske är något dyrare. Husgrunden är ungefär 60 kvm verkar det som. Det är möjligt att man måste åtgärda något mer för att ventilationen i grunden ska fungera. Det har jag absolut ingen koll på.

Jag har även hört vissa som istället sätter in domkraftar och gräver ut jorden, men det ser jag som ett större och mer riskabelt projekt.

Bäst kanske vore att avstå köp överhuvudtaget...

Har ni några åsikter eller synpunkter? Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.