Har ett hus från ~1850 i sydvästra Skåne. Byggt av lertegel i dubbel rad. Grundmur är natursten och jag har inte hittat några träbjälkar under ytterväggen utan den tycks vila rakt på grundmuren.

Jag har i dagsläget grävt ur majoriteten av den gamla mullbänken i hallen och tagit bort den frigolit som låg överst. Det gamla bjälklaget som var dåligt är bortplockat och det något nyare är delvis kvar. Detta ska också plockas bort så att jag får ett ”rent hål”.

Planen har varit att lägga 50-100 mm 11-16 makadam, 200 mm EPS eller XPS och sen eventuellt elektrisk golvvärme i formen av ett T (då jag planerar att bygga en garderob/skoställ längsmed ytterväggen och den andra delen tas upp av en trappa) för att sedan flytspackla in elvärmeslingorna och sen lägga ett stengolv ovanpå så det står emot allt slask, grus och skit som man drar in.

Mellan cellplasten och grundmur tänkte jag mura igen för att hindra gnagare att komma in och sen fylla upp med antingen Leca-kulor, makadam eller fogskum. Då det är några rejält stora stenar som ligger där är det inte direkt en rakt kant vi pratar om, men det skulle nog gå att skära ut passbitar så tomrummet blir minimal.

1: Behöver jag ha någon form av plast/duk ovanpå makadamen om jag följer ovan nämnda plan?

2: Borde jag bygga ett ”flytande” bjälklag att lägga ovanpå det första lagret cellplast och sen isolera mellanrummet följt av att täcka allt med golvspånskivor istället?
Här tänker jag att det organiska materialet ligger inneslutet i cellplast som mig veterligen inte är diffusionsöppen och borde hålla fukt borta.

Bilderna visar hur det ser ut idag. Bjälklaget och golvet är 100% provisoriskt och ska plockas bort/göras om ordentligt.
Det översta lagret jord var väldigt torrt ock lätt att gräva bort. Under detta är det hård lera som lossnar i tjocka bitar och det är för att vara en skånsk leråker, förhållandevis torrt överallt jag varit och rotat.

De två ledningarna är vatten in/ut till VVB i badrummet. Dessa ska få 15 mm rörisolering runt sig då jag inte kan flytta på dem.
Träbjälkar och verktyg vid pågående renovering av golv i ett gammalt hus, med tillfälligt avlägsnat bjälklag som visar jorden under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenledningar och natursten vid grundmur under renovering i hus från 1850-talet. Trädetalj i vänstra hörnet, jord och packad lera syns.
Skapa konto
Närbild av naturstensmur från ett äldre hus, med en grå kabel som löper längs väggen, vilket visar synlig jord och stenstruktur.
Skapa konto
Bild av en stapel med lertegel som används som temporär stödkonstruktion i ett renoveringsprojekt under ett golv med synliga träbjälkar.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.