4 299 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Ersätta marksten, kan inte bygga ovanpå
Har idag en stenlagd uteplats, och vill istället ha underlag i trä. Rent spontant skulle man ju då kunna tänka sig att lägga trall på stenen, men då får vi problem med två dörrar som idag har lagom höjd för befintlig uteplats.
Måste vi ta bort all sten, gräva ur och dränera och sedan lägga trall? Eller har någon annan något tips? Om det är gräva ur som gäller, hur djupt behöver vi gå?
/alacs
Måste vi ta bort all sten, gräva ur och dränera och sedan lägga trall? Eller har någon annan något tips? Om det är gräva ur som gäller, hur djupt behöver vi gå?
/alacs
Jag sitter i samma båt. Har plattor, vill ha trall - men jag har för lite höjd för att kunna lägga både bärlinor och golvbjälkar (tror jag det heter). Vi kommer göra så att plattorna tas bort - de verkar ligga på underlag som rör sig - förmodligen sand blandat med jord. Om det går kommer jag gräva ur en 30 cm ungefär och sen fylla med makadam - vad jag läst behöver man inte mer än 10 cm makadam, men det finns säkert andra som har praktisk erfarenhet från det.
På Äntligen Hemma byggde de ett trädäck där de endast använde sig av golvbjälkar som de la på plattor (plattorna fick agera bärlinor) och sen fyllde de med grus så att det täckte nästan upp till själva trallen - är det ett alternativ när man har ont om plats på höjden?
Mvh
David
På Äntligen Hemma byggde de ett trädäck där de endast använde sig av golvbjälkar som de la på plattor (plattorna fick agera bärlinor) och sen fyllde de med grus så att det täckte nästan upp till själva trallen - är det ett alternativ när man har ont om plats på höjden?
Mvh
David
Går utmärkt att använda plattor som bärlina. Har själv gjort så, blev kanonbra. Hittade dessutom en husblogg på nätet där man har gjort på detta sättet. http://www.myresjohus.se/Hus-vi-byggt/Husblogg-Klinger.aspxPlain skrev:Jag sitter i samma båt. Har plattor, vill ha trall - men jag har för lite höjd för att kunna lägga både bärlinor och golvbjälkar (tror jag det heter). Vi kommer göra så att plattorna tas bort - de verkar ligga på underlag som rör sig - förmodligen sand blandat med jord. Om det går kommer jag gräva ur en 30 cm ungefär och sen fylla med makadam - vad jag läst behöver man inte mer än 10 cm makadam, men det finns säkert andra som har praktisk erfarenhet från det.
Mvh
David
Har man en jämn uteplats med plattor som ligger stabilt och inte vill att trädäcket ska bygga för mycket i höjd borde det väl gå att använda trallbrädor som "golvbjälkar" på cc 600. Med 28 mm trall bygger trädäcket då endast ca 6 cm. Eftersom det inte blir så tungt måste man nog förankra det på ngt sätt för att slippa hämta det hos grannen dagen efter en eventuell storm.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Marksten blir ojämn och dålig vid vinter/snö.
Grund & Markarbeten -
Hur ersätta utanpåliggande gångjärn med ”interna” gångjärn på hallförvaring
Fönster & Dörrar -
Biltema transformator till markbelysning - Finns inte längre, finns ersättare nånstans?
El -
Går det att ersätta en bärande vägg som inte är rak?
Byggnadsfysik -
Marksten rör sig - och det är inte en garageuppfart - p g a värme?
Grund & Markarbeten