Halloj experter,
jag står inför en renovering i kök och V-rum. har fyra gamla enradiga radiatorer. under 2 glasfönster åt både öst och väst i en villa från 1973. 2 glasfönster och gamla radiatorer med en ny luft/vatten pump. har fasta rör som kommer ut upp från golvet. Funderar på vad jag behöver tänka på och införskaffa för inkoppling, förutom radiatorer och termostat :)

• Rum med stora glasfönster, gammal radiator under fönstren och staplade träplankor på golvet för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator under tvåglasfönster i vardagsrum med parkettgolv, del av kök synligt i bakgrunden, fönster har persienner och utsikt mot trädgård.
    Skapa konto
Varför byta, det som syns är anpassad för fönstret i effekt. Klart har det varit med EL-panna i huset tidigare, då var det högtempsystem och nu med lågtemp. Då kan det vara ide att byta till ett s,k dubbelelement.
Foton på den delen som är på högra sidan och ner mot golvet är bra.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag tror det är en bra ide att byta till dubbelradiga. Du får lägga upp bild på befintlig inkoppling. Har du koll på om det ett enrörs eller tvårörssystem?
Första bilden visar ett jättelångt element. Undrar om det finns lika långa idag eller om du kan installera två kortare.
Kolla i Purmakatalogen, där finns även en del kopplingstillbehör och dimensioneringsregler.

• Gilla
Hobbymajster
  • Laddar…
Jag hade först å främst skaffat C21 eller C22 radiatorer, tex https://www.purmo.com/sv-se/produkter/14357/compact
Radiatorkoppel med förinställning, tex https://www.purmo.com/sv-se/produkter/238164/flex-radiatorkoppel

Kapat befintliga rören i lämplig höjd, excenterkopplingar så att anslutningarna kommer i rätt djup, https://www.purmo.com/sv-se/produkter/239104/excenter-koppling
Samt övergång mellan gängade järnrören och kopplet/excenterkopplingarna, tex https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-overgangskpl-rak-m22x10r/

Detta är som sagt bara ett sätt att göra det på.

• Gilla
Hobbymajster och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du får lägga upp bild på befintlig inkoppling. Har du koll på om det ett enrörs eller tvårörssystem?
På första bilden så ser man att det är typiskt tvårörssystem, ja, det kan vara enrörssystem med bypass i golvet men med det utseendet är det ovanligt.

Typiskt tvårörssystem för elementrör mot vägg, kontaktuttag synligt i närheten.
Skapa konto

H Hobbymajster skrev:
en villa från 1973. 2 glasfönster och gamla radiatorer med en ny luft/vatten pump. har fasta rör som kommer ut upp från golvet. Funderar på vad jag behöver tänka på och införskaffa för inkoppling, förutom radiatorer och termostat
Jag skulle överväga att koppla in de nya radiatorerna med nya rör.

Efter över 70år finns det risk att de gamla rören läcker eller snart börjar läcka. 70-talets kvalitet var väl inte tidernas bästa. Det som är inbyggt är svårt att bedöma. Men stålrör i betongplatta har inte obegränsad livslängd. Hur länge de håller vet man inte innan de gått sönder.

Demmpa Demmpa skrev:
På första bilden så ser man att det är typiskt tvårörssystem, ja, det kan vara enrörssystem med bypass i golvet men med det utseendet är det ovanligt.

[bild]
Hej, ganska säker på att det är 2 rör system
, Förstår att ingjutna rör inre håller i all evighet men hur mycket jobb ska man lägga? Visst det som är frilagt .. enkelt men bila upp och gjuta om igen, blir matt av bara själva tanken

J jonaserik skrev:
Varför byta, det som syns är anpassad för fönstret i effekt. Klart har det varit med EL-panna i huset tidigare, då var det högtempsystem och nu med lågtemp. Då kan det vara ide att byta till ett s,k dubbelelement.
Bönhas Bönhas skrev:
Jag skulle överväga att koppla in de nya radiatorerna med nya rör.

Efter över 70år finns det risk att de gamla rören läcker eller snart börjar läcka. 70-talets kvalitet var väl inte tidernas bästa. Det som är inbyggt är svårt att bedöma. Men stålrör i betongplatta har inte obegränsad livslängd. Hur länge de håller vet man inte innan de gått sönder.
Menar du att bila upp allt, nya rör innan nya radiatorer?

J jonaserik skrev:
Tänker att lite högre verkningsgrad på nya radiatorer bidrar till högre tenp för varje krona.
men resten är dubbellglas fönster och tunna väggar. Men man måste börja nånstans.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade först å främst skaffat C21 eller C22 radiatorer, tex [länk]
Radiatorkoppel med förinställning, tex [länk]

Kapat befintliga rören i lämplig höjd, excenterkopplingar så att anslutningarna kommer i rätt djup, [länk]
Samt övergång mellan gängade järnrören och kopplet/excenterkopplingarna, tex [länk]

Detta är som sagt bara ett sätt att göra det på.
Det du beskriver är för en annan 80% av arbetet.
Ta reda på vad som finns, vad som är tillgängligt och "bäst" just för mig. Och precis det är ett sätt att göra det på.
Och där blir det tyvärr svårt att lita på de olika firmorna nuförtiden,... tyvärr.

Men stort tack för dina råd🤗

H Hobbymajster skrev:
Tänker att lite högre verkningsgrad på nya radiatorer bidrar till högre tenp för varje krona.
men resten är dubbellglas fönster och tunna väggar. Men man måste börja nånstans.
Sättet på vilket radiatorerna kan påverka förbrukningen är om de har en större yta så att framledningstemperaturen sjunker och värmepumpen får en lägre temperatur att jobba mot. Hur mycket det går att spara beror på hur de gamla är dimensionerade. Men det är bra att tänka på att om du kan får till en besparing så beror det inte på att radiatorerna är nyare utan att de är större. Sedan för att optimera förbrukningen bör du ha så få termostater som möjligt.

A Avemo skrev:
Sedan för att optimera förbrukningen bör du ha så få termostater som möjligt.
Nja, det går alldeles utmärkt att ha termostater på radiatorerna även när man har värmepump, det gäller bara att hela värmesystemet är rätt injusterat innan så att termostaterna bara stryper flödet när rummet får extra värmetillförsel (eller om man vill ha ett rum svalare), på så sätt är det normalt bara någon enstaka termostat som stryper flödet.

Steg1 är att justera in förinställningen/Kv-värdet på varje radiator så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator. På så sätt blir det jämn rumstemperatur mellan rummen.

Steg2 är att justera in centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen blir "lagom" i förhållande till bostadens värmebehov som bl.a. beror på utetemperaturen. Framledningstemperaturen vill man hålla så låg som möjligt.
Centrala reglersystemet måste som minimum ha framledningsgivare och utegivare men helst även innegivare. Att hitta rätt placering av innegivaren är det "svåra".

Demmpa Demmpa skrev:
Nja, det går alldeles utmärkt att ha termostater på radiatorerna även när man har värmepump, det gäller bara att hela värmesystemet är rätt injusterat innan så att termostaterna bara stryper flödet när rummet får extra värmetillförsel (eller om man vill ha ett rum svalare), på så sätt är det normalt bara någon enstaka termostat som stryper flödet.
Det var mer utförligt vad jag försökte säga. Att termostaterna sitter där är inget problem. Det är när många termostater stryper flödet samtidigt som effektiviteten blir lidande.

Har du nyligen bytt värmepump så skulle jag vänta en vinter och se hur de nuvarande fungerar. Du ser ut att ha rätt många radiatorer även om de är tunna, du kanske också har tilläggsisolerat lite, då kan de fungera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.