480 läst ·
2 svar
480 läst
2 svar
Ersätta gamla gigantiska rör med PEX
Jag bor på en gammal gård med värmepannan i en annan byggnad än boningshuset. Från pannrummet går en kulvert med ett 2,5" rör (76 mm ytter!) som mynnar ut på vinden. Där går det över till ett mindre rör som bara är 1,5", alltså 48 mm yttermått 😀
Det röret går längs med hela huset på övervåningen och har avstick ner till radiatorer.
Nu ska det röret bort från rummen och upp på vinden så man inte slår huvudet i det.
Vilken dimension ska man satsa på?
Röret är ca 15 m långt.
Fattar att det varit självcirkulation tidigare, men nu är det modern luft-vatten med cirkulationspump.
Kan 25 mm PEX vara lagom?
Det röret går längs med hela huset på övervåningen och har avstick ner till radiatorer.
Nu ska det röret bort från rummen och upp på vinden så man inte slår huvudet i det.
Vilken dimension ska man satsa på?
Röret är ca 15 m långt.
Fattar att det varit självcirkulation tidigare, men nu är det modern luft-vatten med cirkulationspump.
Kan 25 mm PEX vara lagom?
Det är helt riktigt ett lågtempsystem.
Men det röret jag ämnar flytta matar inte hela huset när jag tänker efter. Delar av huset har golvvärme och den påverkas inte av det röret.
Så jag får kolla lite på hur stora rum som matas av röret och räkna baklänges.
Men det röret jag ämnar flytta matar inte hela huset när jag tänker efter. Delar av huset har golvvärme och den påverkas inte av det röret.
Så jag får kolla lite på hur stora rum som matas av röret och räkna baklänges.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur har ni renoverat gamla gjutjärnsfönster? (GIGANTISKA!)
Byggnadsvård -
Ersätta gamla isoleringen i källaren
Isolering -
Ersätta gamla 433 puckar med?
Villalarm & Hemautomation -
Ersätta/komplettera EPDM kronlist med mjukfog på gamla fönster?
Fönster & Dörrar -
Vilken led-driver ska jag ersätta min gamla med?
Belysning