Hej
När fjärrvärmepriset snart är över 60 öre/kwh ( rörlig del) skulle det då gå att på något enkelt sätt istället leda ut eluppvärmt vatten i golvvärmen de tider elpriset är väldigt lågt ( typ under 10 öre/kwh) Eller blir det komplicerat att få till en sådan lösning?

B
Nej enkelt.

Men elskatten är ju 55öre/kWh inkl moms, och så lite nätavgifter och rörliga påslag på det från elhandlaren, så ser du att det inte lönsamt med elpatron istället för fjärrvärme speciellt många timmar per år. Lägger man till effektavgifter så är det ännu enklare slutsats.

Däremot en luft luft värmepump får en hel del timmar där den lönar sig mot fjärrvärme, kanske inte i Jämtland men definitivt i södra Sverige, i alla fall om man köpt en luft luft värmepump för att fixa kylan sommartid (dvs ingrn direlt capexkostnad), så kan det vara något att fundera på.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Nej enkelt.

Men elskatten är ju 55öre/kWh inkl moms, och så lite nätavgifter och rörliga påslag på det från elhandlaren, så ser du att det inte lönsamt med elpatron istället för fjärrvärme speciellt många timmar per år. Lägger man till effektavgifter så är det ännu enklare slutsats.

Däremot en luft luft värmepump får en hel del timmar där den lönar sig mot fjärrvärme, kanske inte i Jämtland men definitivt i södra Sverige, i alla fall om man köpt en luft luft värmepump för att fixa kylan sommartid (dvs ingen direlt capexkostnad), så kan det vara något att fundera på.
Tack, jo det tillkommer ju en hel del avgifter på elen. Nackdelen med LL VP som komplement till golvvärmen är att golvvärmen i plattan är så trög. Så värmer jag luften i rummet så kommer jag att få för varmt inne då golvvärmen tar typ ett par dygn att svara. Därför jag var inne på att värma slingorna elektriskt direkt.

Jag betalar 93 öre/kWh rörlig del för fjärrvärmen och elpriset inklusive alla påslag är i princip aldrig så lågt under vintern. Om du betalar 60 öre/kWh för fjärrvärme så kommer det aldrig någonsin vara så billigt att värma med elpatron. Vid pris på 0 öre/kWh landar jag på 84 öre/kWh, men så lågt är det inte ofta på vintern och negativa priser ser vi inte.

Alternativet till fjärrvärme är luft-vatten VP. Men det kostar så mycket mer än en fjärrevärmecentral att jag tror det inte lönar sig.
J jonengs skrev:
Nackdelen med LL VP som komplement till golvvärmen är att golvvärmen i plattan är så trög. Så värmer jag luften i rummet så kommer jag att få för varmt inne då golvvärmen tar typ ett par dygn att svara.
Ja, man får isåfall byta helt till LLVP eller fjärrvärme och köra på den hela vintern. Jag har min LLVP satt på att värma till typ 22C och fjärrvärmen till 18C. Så den går bara igång ifall jag stänger av LLVP vid riktigt högt elpris.

J jonengs skrev:
Tack, jo det tillkommer ju en hel del avgifter på elen. Nackdelen med LL VP som komplement till golvvärmen är att golvvärmen i plattan är så trög. Så värmer jag luften i rummet så kommer jag att få för varmt inne då golvvärmen tar typ ett par dygn att svara. Därför jag var inne på att värma slingorna elektriskt direkt.
Tror du tänker helt fel där. Det kommer visst löna sig direkt med LLVP. Trögheten av värmeflytt från plattan till rummet blir mycket hög då rummet fylls av varm luft från LLVP -> plattan behåller sin temp betydligt längre.

V varpan1 skrev:
Tror du tänker helt fel där. Det kommer visst löna sig direkt med LLVP. Trögheten av värmeflytt från plattan till rummet blir mycket hög då rummet fylls av varm luft från LLVP -> plattan behåller sin temp betydligt längre.
Det resonemanget bygger på att du höjer temperaturen med llvp. Och höjd innertemperaturökar också läckaget genom väggar, fönster och tak.
.Ts är mer ute efter alternativ värmekälla de tider elpriset är lågt, då är det golvvärmen man måste komma åt.

M Mellanbarn skrev:
Det resonemanget bygger på att du höjer temperaturen med llvp. Och höjd innertemperaturökar också läckaget genom väggar, fönster och tak.
.Ts är mer ute efter alternativ värmekälla de tider elpriset är lågt, då är det golvvärmen man måste komma åt.
Hur ska du göra för att -inte- höja innetemperaturen med en LLVP menar du då? Din tanke är att man kör igång luftvärmepumpen på fläktläge istället för värmeläge eller? För själva poängen med en luftvärmepump är att den värmer upp luft. Men du vill att den inte ska värma upp luften för om den gör det är det oekonomiskt?

V varpan1 skrev:
Hur ska du göra för att -inte- höja innetemperaturen med en LLVP menar du då? Din tanke är att man kör igång luftvärmepumpen på fläktläge istället för värmeläge eller? För själva poängen med en luftvärmepump är att den värmer upp luft. Men du vill att den inte ska värma upp luften för om den gör det är det oekonomiskt?
Håller helt med om poängen med en luftvärmepump, att värma luft.
Men din ide verkar bygga på att man höjer innertemperatur till 25 grader för att spara pengar?

M Mellanbarn skrev:
Håller helt med om poängen med en luftvärmepump, att värma luft.
Men din ide verkar bygga på att man höjer innertemperatur till 25 grader för att spara pengar?
Varför hittar du på en massa saker?

V varpan1 skrev:
Varför hittar du på en massa saker?
Ok, förklara mer noga ditt resonemang, tex vilka temperaturer på golvvärme och luften i rummet tänker du ger mycket trög värmeflytt?

M Mellanbarn skrev:
Ok, förklara mer noga ditt resonemang, tex vilka temperaturer på golvvärme och luften i rummet tänker du ger mycket trög värmeflytt?
Värme flyttas från insidan av isolerskalet i en byggnad till kalla utsidan. Värmen i betonggolvet flyttas till rummet enligt samma princip. Du kanske har märkt att framledningstemperaturen varierar stort beroende på utetemperatur, betonggolvet behöver alltså ibland värmas till 25 grader och ibland till 40 grader, för att uppnå rumstemperatur på exvis 20 grader i båda fallen. Samma sak om du istället använder (enbart) en luftvärmepump för uppvärmning, ibland behöver luften värmas till 45 grader när den går ut ur maskinen, för att värma rummet till 20 grader. Ibland räcker det med 25 gradig luft, det beror på utetemperaturen även detta. Jag fattar inte riktigt varför du är så fixerad vid lufttemperaturer. Prova istället att tänka i termer av energibehov/effektbehov hos huset och se om du har bättre framgång.
Säg att huset vid en given temp behöver 5kw energi kontinuerligt för att upprätthålla 20 grader. 5kw produceras av fjärrvärmeanläggningen. Denna stängs av, den buffrade energin i betongplattan konsumeras då. Starta istället luftvärmepumpen att producera 5kw värme, detta leder självklart till att den buffrade energin i plattan utsöndras långsammare.

V varpan1 skrev:
Värme flyttas från insidan av isolerskalet i en byggnad till kalla utsidan. Värmen i betonggolvet flyttas till rummet enligt samma princip. Du kanske har märkt att framledningstemperaturen varierar stort beroende på utetemperatur, betonggolvet behöver alltså ibland värmas till 25 grader och ibland till 40 grader, för att uppnå rumstemperatur på exvis 20 grader i båda fallen. Samma sak om du istället använder (enbart) en luftvärmepump för uppvärmning, ibland behöver luften värmas till 45 grader när den går ut ur maskinen, för att värma rummet till 20 grader. Ibland räcker det med 25 gradig luft, det beror på utetemperaturen även detta. Jag fattar inte riktigt varför du är så fixerad vid lufttemperaturer. Prova istället att tänka i termer av energibehov/effektbehov hos huset och se om du har bättre framgång.
Säg att huset vid en given temp behöver 5kw energi kontinuerligt för att upprätthålla 20 grader. 5kw produceras av fjärrvärmeanläggningen. Denna stängs av, den buffrade energin i betongplattan konsumeras då. Starta istället luftvärmepumpen att producera 5kw värme, detta leder självklart till att den buffrade energin i plattan utsöndras långsammare.
Nog helt riktigt i teorin. Men jag anar att det i praktiken kommer att innebära ojämn inomhustemp. Om jag idag eldar i kaminen under en längre period så stänger termostaterna till golvvärmen av värmetillförseln. Resultatet av detta är att plattan kyls ner och något dygn efter eldningen så blir det kallt inomhus. Jag tänker att en LL VP som tillför värme resulterar i detsamma. Dvs ojämn inomhustemp.

Inget bra att tempen åker JOJO i plattan,riktigt trögt system med ingjutet. Tempen i huset åker JOJO. Försök att sätta en mintemp på regleringen i reglercentralen i FJB. Är det en innegivare som sitter i samma rum som kaminen,så koppla bort den,det blir kortslutning i värmetillförseln, motverkar varandra på ett ofördelaktigt sätt.

• Gilla
jonengs
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Bra teorilektion, håller med dig hela vägen 👍. Men som Jonengs påpekar så är processen att stänga av golvvärmen alldeles för långsam för att spara pengar vid låga elpriser på det sättet. Det är där jag inte håller med dig.
Det jag försökte framföra var att vill du SNABBT stoppa energiflödet från golvet är enda sättet att höja rumstemperaturen med ojämn rumstemperatur som resultat. Effekten från golvet är ju proportionell mot temperaturskillnaden mellan golv och rum.
Hemma hos oss ligger golvvärmen på ca 28 grader vid minus 10, ger en rumstemp på ca 20grader. Tänder vi en brasa och höjer temperaturen till 22 minskar effekten från golvet med 1/4. Då har vi ingen rumstermostat så när brasan slocknat är golvet fortfarande 28 grader och kan ta över hela effektbehovet. 😀

Energin (den användbara energin) som finns i golvet är ju för övrigt en faktor av temperaturskillnaden mellan golv och rum samt någon konstant för just betong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.