4 143 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Ersätta befintlig el och dra in nätverk i lägenhet från 60-talet
Hej,
Efter lång tid som lurkare då jag flitigt sökt och läst i forumen är det dags för mitt första inlägg.
Vi har nyss flyttat in i en lägenhet, i ett mycket välbyggt hus från 60-talet. Befintliga elkablar är dolda (med något enstaka undantag). Samtliga väggar tycks vara av betong, även innerväggarna. Nu är det så att jag vill ha fler vägguttag, helst få det jordat i alla rum, få enhetliga uttag och lampknappar (tre olika serier idag, från gammalt till nytt) och att jag vill ha riktiga nätverkskablar till de olika rummen. För mig är trådlöst nätverk ett ypperligt komplement, men bara här från soffan ser jag 44 olika trådlösa nätverk. Jag vill ha den garanterade bandbredd som TP-kabel ger.
Det ska alltså till dold kabeldragning, både av el och nätverk. Därför tror jag inte att det håller att bara byta ut befintlig kabel i väggarna mot ny. Det verkar som att metoden då är att fräsa ut spår i väggarna. Av trådar här har jag förstått att starkström och svagström (nätverk) inte får dras tillsammans. Undantaget är om man använder särskilt isolerad elkabel. Kommer elektrikern på så sätt att kunna dra kablarna tillsammans, eller måste det till två separata spår?
Jag har tänkt dra all nätverkskabel till en klädkammare. Det blir en hel del kabel som går ut då, för mellan fem och sju uttag. Blir det problematiskt rent tjockleksmässigt? Det blir ett rejält uttag i väggen tänker jag.
I mitten av lägenheten finns en hall med ett tak som är sänkt 30 cm med infällda spottar. Kan det vara en idé att dra kabeln ovanför taket? Säg till om det behövs bilder för att illustrera hur det ser ut.
Naturligtvis ska jag följa lagstiftningen och inte göra mer själv än jag får. Det kommer att bli en saftig räkning till den elektrikerfirma jag väljer att anlita. Jag vill inte betala mer än nödvändigt, men i prioritetsordning vill jag att det blir säkert och korrekt, användningsmässigt bra och (under förutsättningarna)billigt.
Först kommer jag att kontakta styrelsen och beskriva vad jag har tänkt göra och få deras preliminära tillstånd. Sedan kontaktar jag elfirmor för att få lösningsförslag och offerter från dem. Till slut ska styrelsen ha ritningar över ändringarna och ge sitt godkännande.
Här finns mycket samlad kunskap och erfarenhet. Mina frågor till er forummedlemmar är därför:
Efter lång tid som lurkare då jag flitigt sökt och läst i forumen är det dags för mitt första inlägg.
Vi har nyss flyttat in i en lägenhet, i ett mycket välbyggt hus från 60-talet. Befintliga elkablar är dolda (med något enstaka undantag). Samtliga väggar tycks vara av betong, även innerväggarna. Nu är det så att jag vill ha fler vägguttag, helst få det jordat i alla rum, få enhetliga uttag och lampknappar (tre olika serier idag, från gammalt till nytt) och att jag vill ha riktiga nätverkskablar till de olika rummen. För mig är trådlöst nätverk ett ypperligt komplement, men bara här från soffan ser jag 44 olika trådlösa nätverk. Jag vill ha den garanterade bandbredd som TP-kabel ger.
Det ska alltså till dold kabeldragning, både av el och nätverk. Därför tror jag inte att det håller att bara byta ut befintlig kabel i väggarna mot ny. Det verkar som att metoden då är att fräsa ut spår i väggarna. Av trådar här har jag förstått att starkström och svagström (nätverk) inte får dras tillsammans. Undantaget är om man använder särskilt isolerad elkabel. Kommer elektrikern på så sätt att kunna dra kablarna tillsammans, eller måste det till två separata spår?
Jag har tänkt dra all nätverkskabel till en klädkammare. Det blir en hel del kabel som går ut då, för mellan fem och sju uttag. Blir det problematiskt rent tjockleksmässigt? Det blir ett rejält uttag i väggen tänker jag.
I mitten av lägenheten finns en hall med ett tak som är sänkt 30 cm med infällda spottar. Kan det vara en idé att dra kabeln ovanför taket? Säg till om det behövs bilder för att illustrera hur det ser ut.
Naturligtvis ska jag följa lagstiftningen och inte göra mer själv än jag får. Det kommer att bli en saftig räkning till den elektrikerfirma jag väljer att anlita. Jag vill inte betala mer än nödvändigt, men i prioritetsordning vill jag att det blir säkert och korrekt, användningsmässigt bra och (under förutsättningarna)billigt.
Först kommer jag att kontakta styrelsen och beskriva vad jag har tänkt göra och få deras preliminära tillstånd. Sedan kontaktar jag elfirmor för att få lösningsförslag och offerter från dem. Till slut ska styrelsen ha ritningar över ändringarna och ge sitt godkännande.
Här finns mycket samlad kunskap och erfarenhet. Mina frågor till er forummedlemmar är därför:
- Tänker jag fel/olämpligt på något sätt? Har jag missat något? Har ni bättre förslag?
- Vill ni ha mer information för att kunna ge råd?
- Är det något mer jag borde tänka på när jag gör det här? Jag är väldigt intresserad av hemautomatisering, men det skulle nog bli ett lika långt inlägg till ...
Hej
är det en hyresrätt?
är det en hyresrätt?
Du äger då din lgh. Varför skulle styrelsen vilja ha den nya elritningen? Vatten har jag full förståelse för...
(Det finns bostadsrättsföreningar med hyresrätter i, där av frågan)
(Det finns bostadsrättsföreningar med hyresrätter i, där av frågan)
Jag tolkar reglerna för renovering såsom att styrelsen kräver ritningar vid ändringar i bärande väggar och annan väsentlig förändring av lägenheten. Föreningen är extremt noggrann med förändringar av huset och att allt fungerar bra. Den delen hanterar jag, det intressanta är forumets tankar om hur jag ska lösa el och nätverk.
Ok.
en dosa som fälls in i väggen är ca 45 mm djup. I den kan ex 2 st data kablar dras. Nyttja utrymmet ovan taket i hallen borde gå bra.
Efter infräsning av rör återstår det målning mm.
om du inte kan leva med utanpåliggande plastkanaler (fult som stryk).
räkna med en del arbete med fräsning, detta kan du iofs göra själv.
Nya el uttag dras från befintliga uttag, infällt rör eller utanpåliggande kabel.
en dosa som fälls in i väggen är ca 45 mm djup. I den kan ex 2 st data kablar dras. Nyttja utrymmet ovan taket i hallen borde gå bra.
Efter infräsning av rör återstår det målning mm.
om du inte kan leva med utanpåliggande plastkanaler (fult som stryk).
räkna med en del arbete med fräsning, detta kan du iofs göra själv.
Nya el uttag dras från befintliga uttag, infällt rör eller utanpåliggande kabel.
Okej, så jag tolkar det som att det måste/bör bli separata kanaler för el och data. Rör för data får dras hela vägen från klädkammaren och till alla rum, medan man kan fräsa kanaler (eftersom det inte ska ligga några synliga elkablar) från de befintliga uttagen till platserna för de nya.
Om man ska jorda ojordade uttag så går det förhoppningsvis att bara byta ut befintliga kablarna i befintliga kanaler.
Du skriver att en dosa som fälls in i väggen är cirka 45 mm djup och att det kan dras datakabel där. Tänker du att man drar fram datakablarna dit? Om jag inte missförstått så är väl en dosa så att säga en termineringspunkt, medan man fräser spår och drar vp-kabel mellan olika dosor?
Jag nämnde inte att alla väggar ska målas/tapetseras om ändå, så det arbetet var redan intecknat så att säga.
Om man ska jorda ojordade uttag så går det förhoppningsvis att bara byta ut befintliga kablarna i befintliga kanaler.
Du skriver att en dosa som fälls in i väggen är cirka 45 mm djup och att det kan dras datakabel där. Tänker du att man drar fram datakablarna dit? Om jag inte missförstått så är väl en dosa så att säga en termineringspunkt, medan man fräser spår och drar vp-kabel mellan olika dosor?
Jag nämnde inte att alla väggar ska målas/tapetseras om ändå, så det arbetet var redan intecknat så att säga.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Ja, separata rör o dosor hela vägen för el och data. Dosor finns av olika slag, se länkar. Alla datakablar ska helt riktigt "termineras" i en dosa där du sätter ett datauttag, men det kan givetvis finnas dosor på vägen som bara är till hjälp att dra i kabel om avstånden blir stora.
Jordning av eluttagen kan säkerligen göras så som du tänker.
http://www.byggahus.se/forum/el/168616-hur-fasta-apparatdosa-i-tegelvagg.html
http://www.byggahus.se/forum/el/217603-infallda-dosor-i-yttervagg-av-leca-block.html
http://www.byggahus.se/forum/el/220601-byta-eluttag-installera-1-5-dosa-i-tegelvagg.html
http://www.byggahus.se/forum/el/229205-rot-dosa-multi-fack.html
Jordning av eluttagen kan säkerligen göras så som du tänker.
http://www.byggahus.se/forum/el/168616-hur-fasta-apparatdosa-i-tegelvagg.html
http://www.byggahus.se/forum/el/217603-infallda-dosor-i-yttervagg-av-leca-block.html
http://www.byggahus.se/forum/el/220601-byta-eluttag-installera-1-5-dosa-i-tegelvagg.html
http://www.byggahus.se/forum/el/229205-rot-dosa-multi-fack.html
Finns det telefonuttag runt i lägenheten, brukar kunna göra det runt 60-talet? Gör det det, så är det enkelt (nåja) att i de rören dra nätverkskabel.
Två andra lösningar som är lite mindre gedigna men som inte dammar groteskt är att plocka bort golvsockel och antingen fräsa spår i den eller nyttja befintlig glipa mellan golv och vägg el ta upp mellanrum max sockelns tjocklek. Dvs skita i VP. Det senare alternativet kan innebära att trägolv som ligger flytande antingen får för lite spelmån el för mycket och det blir glipa vid sockeln när golvet drar ihop sig. Men det kan också vara helt lugnt.
Två andra lösningar som är lite mindre gedigna men som inte dammar groteskt är att plocka bort golvsockel och antingen fräsa spår i den eller nyttja befintlig glipa mellan golv och vägg el ta upp mellanrum max sockelns tjocklek. Dvs skita i VP. Det senare alternativet kan innebära att trägolv som ligger flytande antingen får för lite spelmån el för mycket och det blir glipa vid sockeln när golvet drar ihop sig. Men det kan också vara helt lugnt.
Att lägga elkablar utan rör i området där ett golv rör sig är ingen fackmässig förläggning. Det är ett grundkrav att skydda ledningar från klämskador. Däremot finns det speciella golvlister som är godkända för kabelförläggning. Sånt kan man fuska med på okritiska telefonkablar möjligtviswedin skrev:Finns det telefonuttag runt i lägenheten, brukar kunna göra det runt 60-talet? Gör det det, så är det enkelt (nåja) att i de rören dra nätverkskabel.
Två andra lösningar som är lite mindre gedigna men som inte dammar groteskt är att plocka bort golvsockel och antingen fräsa spår i den eller nyttja befintlig glipa mellan golv och vägg el ta upp mellanrum max sockelns tjocklek. Dvs skita i VP. Det senare alternativet kan innebära att trägolv som ligger flytande antingen får för lite spelmån el för mycket och det blir glipa vid sockeln när golvet drar ihop sig. Men det kan också vara helt lugnt.![]()
Ser att jag verkligen var otydlig! Självklart avsåg jag fullösningen bara för nätverkskabeln!
Fackmannamässig/fackmässigt blir ju överflödiga begrepp. Gäller det el spelar det ju föga roll om den duktiga hemmaelektrikern utan(/ej under) behörighet gör rätt, fackmässigt. Gäller det nätverk/tele/hifi får det ju se hur risigt som helst ut, fackmässigt blir ju bara en estetisk och funktionell fråga!?
Fackmannamässig/fackmässigt blir ju överflödiga begrepp. Gäller det el spelar det ju föga roll om den duktiga hemmaelektrikern utan(/ej under) behörighet gör rätt, fackmässigt. Gäller det nätverk/tele/hifi får det ju se hur risigt som helst ut, fackmässigt blir ju bara en estetisk och funktionell fråga!?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Startat projekt med batterier till befintlig solcellsanläggning
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Jag ska ersätta befintlig kabel (svart) från induktionshäll med en ny kabel som redan har perlixepropp, hur ska jag koppla inuti induktionshällen?
Kök -
Ny panel på befintlig, fasad med midja och ersätta plåtbleck med trälist??
Lösvirke & Timmerhus -
Ersätta eller renovera befintlig byggnad
Bygglov -
Möjligt ersätta plastmatta med klinkers? Och behålla befintligt väggkakel?
Badrum