3 417 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Ersätta Bahco minimaster med en fristående modernare designad fläkt i tex metall?
Hej!
Vi ska renovera köket men har lite problem med ventilationssystemet fläkten är inkopplad med.
Jag tror att vi har en Bahco minimaster, detta efter att ha googlat.
I mitt drömkök så ska där vara en fristående fläkt i metall, alltså där inte maskineriet är inbyggt i ett skåp med fläkten under. Det är tänkt att på ena sidan om fläkten, att där inte alls ska vara köksväggskåp utan endast underskåp. Därför måste maskineriet döljas av en fristående fläktkåpa (hela fläkten med maskineriet i röret som går upp) eller köpas ny i en färdig fläktkåpa.
Jag har googlat och hittat i alla fall en lösning (tror jag) och det är med Flexit SpiritK2, den ser i alla fall någorlunda ut som en fristående fläkt. Sedan finns det vänster och höger vända men det får jag klura ut senare. Jag kan alltså ingenting om detta.
Min fråga är finns det andra sorters modeller (kanske snyggare än den där Flexit SpiritK2 och framförallt billigare) redan färdigbyggda "minimaster set" som man bara kopplar på och som liknar dessa fristående typ Ikea modernare köksfläktar?
OTROLIGT tacksam för svar!
Tack på förhand.
Vi ska renovera köket men har lite problem med ventilationssystemet fläkten är inkopplad med.
Jag tror att vi har en Bahco minimaster, detta efter att ha googlat.
I mitt drömkök så ska där vara en fristående fläkt i metall, alltså där inte maskineriet är inbyggt i ett skåp med fläkten under. Det är tänkt att på ena sidan om fläkten, att där inte alls ska vara köksväggskåp utan endast underskåp. Därför måste maskineriet döljas av en fristående fläktkåpa (hela fläkten med maskineriet i röret som går upp) eller köpas ny i en färdig fläktkåpa.
Jag har googlat och hittat i alla fall en lösning (tror jag) och det är med Flexit SpiritK2, den ser i alla fall någorlunda ut som en fristående fläkt. Sedan finns det vänster och höger vända men det får jag klura ut senare. Jag kan alltså ingenting om detta.
Min fråga är finns det andra sorters modeller (kanske snyggare än den där Flexit SpiritK2 och framförallt billigare) redan färdigbyggda "minimaster set" som man bara kopplar på och som liknar dessa fristående typ Ikea modernare köksfläktar?
OTROLIGT tacksam för svar!
Tack på förhand.
Kan du inte ha ditt nya ventilationsaggregat på vinden så du får ha vilken spisfläkt du vill ?
Är inte det mycket jobb att flytta upp den på vinden och koppla på med rör och annat som inte ens finbs uppe på kallvinden ? Kostnaderna för det lär väl inte vara små. Sedan måste den nya fläkten också installeras på något vänster?Vent_montör skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ulff tack för din länk, jag har själv sett den där fläkten och även spirit flexit k2, men tycker swegon är snyggare. Dyr som satan men kanske värt det ändå då de renar luften och allt.
Hoppas bara att man kan byta ut becho minimastern mot en swegon fläkt. Vet ni om man kan byta ut själv eller måste man ta in en firma som instalerar in den nya swegon fläkten? Säkrare med firma antar jag plus att man får garantier med. Vet ni vad det kostar att ta in en firma som byter fläkt, tar ner den gamla och installerar in den nya?
Tacksam för svar!
Hoppas bara att man kan byta ut becho minimastern mot en swegon fläkt. Vet ni om man kan byta ut själv eller måste man ta in en firma som instalerar in den nya swegon fläkten? Säkrare med firma antar jag plus att man får garantier med. Vet ni vad det kostar att ta in en firma som byter fläkt, tar ner den gamla och installerar in den nya?
Tacksam för svar!
Vi slängde också ut vår gamla minimaster när vi gjorde om köket 2005. I vårt fall låg ventilationsrören så vi kunde skarva ihop rören uppe i taket där rören tidigare kom in/ försvann iväg och istället bryta röret där det gick i mellanbjälkaget i tvättstugan ovanför vv-beredaren. Sedan bytte vi den gamla vv-beredaren till en värmepump med ftx. Slutligen gick vi ut med röret från den nya köksfläkten rakt genom ytterväggen. Samma till- och frånluft i rummen som tidigare men annan plats på själva fläktbiten.
Hade jag gjort om det idag hade jag gjort samma manöver men valt någon annan lösning för ftx-biten än den värmepump vi tog från Nilan. Dess för- och nackdelar finns dock beskriven i en annan tråd.
Hade jag gjort om det idag hade jag gjort samma manöver men valt någon annan lösning för ftx-biten än den värmepump vi tog från Nilan. Dess för- och nackdelar finns dock beskriven i en annan tråd.
Låter bra! Jag förstår mig idock nte på dessa byten och omvägar folk gör. Det enklaste för mig är att bara byta ut hela saken vi har i köksskåpet mot en fläkt som också redan har maskineriet i sig men som en frigående fläkt.gunric skrev:Vi slängde också ut vår gamla minimaster när vi gjorde om köket 2005. I vårt fall låg ventilationsrören så vi kunde skarva ihop rören uppe i taket där rören tidigare kom in/ försvann iväg och istället bryta röret där det gick i mellanbjälkaget i tvättstugan ovanför vv-beredaren. Sedan bytte vi den gamla vv-beredaren till en värmepump med ftx. Slutligen gick vi ut med röret från den nya köksfläkten rakt genom ytterväggen. Samma till- och frånluft i rummen som tidigare men annan plats på själva fläktbiten.
Tack för ditt svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden