Byggahus.se
Hej!

Har ni någon erfarenhet av kompensation för fel som hantverkare gjort men som inte går att åtgärda?

T ex konstruktionsfel, inbyggda fel etc etc...

Vet ni av någon duktig jurist som har erfarenhet av liknande fall?

/N

 
Om Du har kontrakt med entreprenören baserat på ABS 95 eller ABS 05 så finns det i dessa villkor reglerat hur fel som det inte är ekonomiskt rimligt att åtgärda och inte i väsentlig grad påverkar entreprenaden skall regleras. Se ABS 95 kap 7 § 17 respektive ABS 05 punkt 14.

Vad gäller jurist så kontakta någon juristfirma på Din ort och kolla om de har erfarenhet av entreprenadtvister.
 
Hmm

Vad är det som är fel?
Vem upprättade konrollplan?
Vad beskrev byggbeskrivning/ritning?
Vad står i kontrakt?

Sen måste man jämför avad som är fel och gå till överliggande regelverk i BBR och BKR samt AMA
 
Hade det rört sig om småsaker som felaktigt inlagda mattor/golv el liknande så hade jag inte frågat.

Dessa fel är av väsentlig art och icke fackmannamässigt utfört (vilket konsumenten har rätt att kräva enl §4 och §9 i konsumenttjänstelagen) och inte gjort enl  anvisningar eller AMA.

Felen är besiktigade och dokumenterade av besiktningsman (som skriver att det kommer att bli problem/skador i framtiden med felen).

Vissa av felen går att åtgärda/göra om, men vissa är "svårtillgängliga" minst sagt och "går inte" att åtgärda enl entreprenör och bes-man.

Felen måste jag dessutom ta upp vid en försäljning vilket kommer att påverka försäljningspriset betydligt.


/N

 
??? Jag har i mitt husbygge några fel som ej är ekonomiskt försvarbara att åtgärda och det kommer att visa sig i min rättsprocess mot försäljare/tillverkare hur rätten bedömer dessa ersättningkrav :(

Helena med
SverigeStugan
 
Om du är medlem i Villaägarnas riksförbund kanske kan det vara en bra början att kontakta deras jurister?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.