Hej!
Har ni någon erfarenhet av kompensation för fel som hantverkare gjort men som inte går att åtgärda?
T ex konstruktionsfel, inbyggda fel etc etc...
Vet ni av någon duktig jurist som har erfarenhet av liknande fall?
/N
1 254 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Ersättning för fel som inte går att fixa
-
Medlem · 75 inlägg 26 jul 2005 14:46
-
29 jul 2005 21:15 #2
Re: Ersättning för fel som inte går att fixa
Om Du har kontrakt med entreprenören baserat på ABS 95 eller ABS 05 så finns det i dessa villkor reglerat hur fel som det inte är ekonomiskt rimligt att åtgärda och inte i väsentlig grad påverkar entreprenaden skall regleras. Se ABS 95 kap 7 § 17 respektive ABS 05 punkt 14.
Vad gäller jurist så kontakta någon juristfirma på Din ort och kolla om de har erfarenhet av entreprenadtvister. -
30 jul 2005 00:11 #3
Hmm
Vad är det som är fel?
Vem upprättade konrollplan?
Vad beskrev byggbeskrivning/ritning?
Vad står i kontrakt?
Sen måste man jämför avad som är fel och gå till överliggande regelverk i BBR och BKR samt AMA -
Medlem · 75 inlägg 30 jul 2005 11:5130 jul 2005 11:51 #4
Hade det rört sig om småsaker som felaktigt inlagda mattor/golv el liknande så hade jag inte frågat.
Dessa fel är av väsentlig art och icke fackmannamässigt utfört (vilket konsumenten har rätt att kräva enl §4 och §9 i konsumenttjänstelagen) och inte gjort enl anvisningar eller AMA.
Felen är besiktigade och dokumenterade av besiktningsman (som skriver att det kommer att bli problem/skador i framtiden med felen).
Vissa av felen går att åtgärda/göra om, men vissa är "svårtillgängliga" minst sagt och "går inte" att åtgärda enl entreprenör och bes-man.
Felen måste jag dessutom ta upp vid en försäljning vilket kommer att påverka försäljningspriset betydligt.
/N
-
30 jul 2005 12:55 #5
??? Jag har i mitt husbygge några fel som ej är ekonomiskt försvarbara att åtgärda och det kommer att visa sig i min rättsprocess mot försäljare/tillverkare hur rätten bedömer dessa ersättningkrav
Helena med
SverigeStugan -
3 aug 2005 13:36 #6
Om du är medlem i Villaägarnas riksförbund kanske kan det vara en bra början att kontakta deras jurister? -
Medlem · 75 inlägg 3 aug 2005 20:393 aug 2005 20:39 #7
De har sommarstängt...