Byggahus.se

Ersättning för fel som inte går att fixa

1. B
    Medlem · 75 inlägg

Byggahus-nisse

Medlem
    Hej!

Har ni någon erfarenhet av kompensation för fel som hantverkare gjort men som inte går att åtgärda?

T ex konstruktionsfel, inbyggda fel etc etc...

Vet ni av någon duktig jurist som har erfarenhet av liknande fall?

/N

2. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Re: Ersättning för fel som inte går att fixa

Om Du har kontrakt med entreprenören baserat på ABS 95 eller ABS 05 så finns det i dessa villkor reglerat hur fel som det inte är ekonomiskt rimligt att åtgärda och inte i väsentlig grad påverkar entreprenaden skall regleras. Se ABS 95 kap 7 § 17 respektive ABS 05 punkt 14.

Vad gäller jurist så kontakta någon juristfirma på Din ort och kolla om de har erfarenhet av entreprenadtvister.

3. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Hmm

Vad är det som är fel?
    Vem upprättade konrollplan?
    Vad beskrev byggbeskrivning/ritning?
    Vad står i kontrakt?

Sen måste man jämför avad som är fel och gå till överliggande regelverk i BBR och BKR samt AMA

4. B
    Medlem · 75 inlägg

Byggahus-nisse

Medlem

Hade det rört sig om småsaker som felaktigt inlagda mattor/golv el liknande så hade jag inte frågat.

Dessa fel är av väsentlig art och icke fackmannamässigt utfört (vilket konsumenten har rätt att kräva enl §4 och §9 i konsumenttjänstelagen) och inte gjort enl  anvisningar eller AMA.

Felen är besiktigade och dokumenterade av besiktningsman (som skriver att det kommer att bli problem/skador i framtiden med felen).

Vissa av felen går att åtgärda/göra om, men vissa är "svårtillgängliga" minst sagt och "går inte" att åtgärda enl entreprenör och bes-man.

Felen måste jag dessutom ta upp vid en försäljning vilket kommer att påverka försäljningspriset betydligt.

/N

5. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

??? Jag har i mitt husbygge några fel som ej är ekonomiskt försvarbara att åtgärda och det kommer att visa sig i min rättsprocess mot försäljare/tillverkare hur rätten bedömer dessa ersättningkrav :(

Helena med
    SverigeStugan

6. C
    Medlem · 117 inlägg

chili

Medlem

Om du är medlem i Villaägarnas riksförbund kanske kan det vara en bra början att kontakta deras jurister?

7. B
    Medlem · 75 inlägg

Byggahus-nisse

Medlem

De har sommarstängt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.