Vi har vårt fritidshus i en glesbygdskommun där vi idag har kommunalt vatten (och eget avlopp).
Kommunen har problem med vattenkvaliteten då det i dagsläget inte är tillräckligt stor förbrukning vilket gör att vattnet "står" i ledningarna. Vattnet i sig håller god kvalitet men man har både radon och florfilter.
Ledningarna i sig är dessutom gamla och man behöver troligen göra ett tämligen stort arbete för att ersätta dessa.
Allt detta innebär investeringar för kommunen som ser över alternativa lösningar.
Ett förslag som kommit från kommunen är att de borrar egen brunn för respektive fastighet.
Kommunen genomför detta arbete inklusive pappersarbetet och överlämnar sedan anläggningen till fastighetsägaren.
Spontant låter ju det som en finfin lösning tänker jag... men är det något jag bommar i detta ?
Kommunen har problem med vattenkvaliteten då det i dagsläget inte är tillräckligt stor förbrukning vilket gör att vattnet "står" i ledningarna. Vattnet i sig håller god kvalitet men man har både radon och florfilter.
Ledningarna i sig är dessutom gamla och man behöver troligen göra ett tämligen stort arbete för att ersätta dessa.
Allt detta innebär investeringar för kommunen som ser över alternativa lösningar.
Ett förslag som kommit från kommunen är att de borrar egen brunn för respektive fastighet.
Kommunen genomför detta arbete inklusive pappersarbetet och överlämnar sedan anläggningen till fastighetsägaren.
Spontant låter ju det som en finfin lösning tänker jag... men är det något jag bommar i detta ?
Jag tycker det låter heltokigt att lasta över vattenreningen, allt besvär och alla kostnader för framtida underhåll för detta på er fastighetsägare. Vilken nitlott.Scout skrev:
Vi har vårt fritidshus i en glesbygdskommun där vi idag har kommunalt vatten (och eget avlopp).
Jag är också mycket tveksam till att detta ens är lagligt. Kommunens skyldigheter finns i lagen om allmänna vattentjänster, Länsstyrelsen har tillsynsansvar över kommunen.
Tja underhållsmässigt... jag har inte sett det som en stor kostnad. Iaf inte när jag pratat med de som har enskilt vatten idag.
Vi slipper ju betala avgift och förbrukning för det kommunala vattnet så det blir väl mer eller mindre ett nollsummespel.
Den juridiska aspekten har jag inte koll på och man kan ju hoppas att det kommunala vattenbolaget har det.
Men rent praktiskt... finns det nackdelar förutom att jag måste betala eventuella filter och ersättning av vattenpumpen när det väl är dags ?
Vi slipper ju betala avgift och förbrukning för det kommunala vattnet så det blir väl mer eller mindre ett nollsummespel.
Den juridiska aspekten har jag inte koll på och man kan ju hoppas att det kommunala vattenbolaget har det.
Men rent praktiskt... finns det nackdelar förutom att jag måste betala eventuella filter och ersättning av vattenpumpen när det väl är dags ?
Nackdelen är ju att brunnens vatten sannolikt behöver renas i något avseende, risk för saltvatteninträngning med tiden och risk för vattenbrist. Eller så råkar du bo på en plats med fantastiskt vatten där det bästa av vatten spolar upp i obegränsad mängd från borrhålet. Man kan aldrig veta förrän man har satt borrhålet i drift ett tag.Scout skrev:
Tja underhållsmässigt... jag har inte sett det som en stor kostnad. Iaf inte när jag pratat med de som har enskilt vatten idag.
Sen hamnar det på dig att skicka prover gällande vattenkvaliteten löpande till lab. Många med egen brunn struntar nog i detta men det får du som en del av det kommunala vattnet.
Var inte så säker på att VA-huvudmannen ser till ditt enskilda intresse. Finns gott om medarbetare som är beredda att runda lagen i den kommunala sektorn om politikerna vill spara pengar. Det är så man gör karriär i den sektorn - håller budget. Din rätt skyddas genom att du kan överklaga kommunala beslut men ofta är tiden begränsad.
Redigerat:
Kommunalt har fler nackdelar, om man har en stor trädgård , eller flera hembränningsapparater kan det kosta på. Samt att vatten kan bli otjänligt eller förgiftat om man har otur, då gäller det att koka vatten eller hämta i dunkar.
Finns ju inget som hindrar att man har en egen brunn för trädgården, jag har det. Och där behöver man ju inte bry sig om vattenkvaliteten eller ens att brunnen alltid kan ge vatten.Jonatan79 skrev:
Nu pysslar jag inte med "kemistudier" utan har endast normalt nyttjande.
Faktum är att jag redan har en egen grävd brunn som jag hade tänkt sätta en pump i för vattnig i trädgården och för att motionera den.
Vi ligger långt från hav så saltvatten är inte en risk och generellt så är det god tillgång på vatten.
Så vad ska man kravställa i en sådan här situation?
Faktum är att jag redan har en egen grävd brunn som jag hade tänkt sätta en pump i för vattnig i trädgården och för att motionera den.
Vi ligger långt från hav så saltvatten är inte en risk och generellt så är det god tillgång på vatten.
Kravställa att man får tillbaka en anslutningsavgift till dagens värde.Scout skrev:
Nu pysslar jag inte med "kemistudier" utan har endast normalt nyttjande.
Det är avlopp de kan tvinga in, det finns ju inte nu. Syftet med upplägget är ju att bli av med ansvaret. Att få en gratis brunn och få kommunen att behålla ansvaret lär inte fungera.
Vad är anslutningsavgiften och vad är kostnaden för att anlägga en jävla brunn?Kilrain skrev:
Man har kommunalt vatten och kommunen har skyldigheter och vet antagligen om det. Jag hade troligtvis aldrig släppt det om det var min fastighet.
Vad är det tex som hindrar kommunen att lokalt fixa brunn(ar) lokalt, garantera tillgång och kvalité?
Detta är troligtvis ett smidigt sätt att lösa ett kostsamt åtaganden som kommunen har. Det minsta är väl att man får tillbaka anslutningsavgiften till dagens kurs som jag ser det. Men det bästa vore väl om kommunen tog sitt ansvar som dom har tagit betalt för.
Ok, nu förstår jag vilket lagrum denna kommun leker med.
Det handlar om 6 § i lagen om allmänna vattentjänster där lagstiftaren nyligen gjorde ett tillägg så att enskilda VA-lösningar ibland kan tillåta kommunen att inte inrätta en verksamhetsområde för VA.
Det är andra stycket i denna paragraf:
Lagstiftarens kommentar finns här:
https://lagen.nu/prop/2021/22:208#kommentar-2006:412/P6
Så kommunen tänker nu pröva om lagen även går att använda för att avskaffa redan inrättade verksamhetsområden för VA...
Det handlar om 6 § i lagen om allmänna vattentjänster där lagstiftaren nyligen gjorde ett tillägg så att enskilda VA-lösningar ibland kan tillåta kommunen att inte inrätta en verksamhetsområde för VA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://lagen.nu/prop/2021/22:208#kommentar-2006:412/P6
Så kommunen tänker nu pröva om lagen även går att använda för att avskaffa redan inrättade verksamhetsområden för VA...
”behöver ordnas”, det är alltså tidigare ej anslutna. Min högst amatörmässiga gissning är att den kommunens röv kommer att dras i koks i rätten om det behövs.Claes Sörmland skrev:
Ok, nu förstår jag vilket lagrum denna kommun leker med.
[bild]
[länk]
Jag trodde heller inte det fanns någon exit för ett verksamhetsområde för VA, alltså att när ett sådant är inrättat så är det och det kan inte avskaffas. Men jag är ju ingen expert på denna lag.F fsn skrev: