10 035 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Ersätta gammal yttervägg med ny - uppbyggnad (bilder)
Hej!
kommer i sommar att byta ut ett fönsterparti i yttervägg (hus från -64). Fönsterna är av bärande typ med vertikala karmstycken som går från golv till tak.
Jag kommer riva ett fönster i taget och ersätta karmstyckena med stående regel. Utrymmet ovan och under öppningen för fönsterna kommer jag behöva bygga igen och jag funderar då på hur denna vägg skall utföras för att matcha den äldre intilliggande väggen på bästa sätt.
Den äldre väggen mäter ca 129 mm i djup och består inifrån och ut av:
Stående plank (ca 35 mm)
Tunn vindpapp
Isolering/tunna reglar
Tretex
Tunn vindpapp
Panel (ingen luftspalt mot bakomliggande papp och tretex).
Tanken för den nya väggen är inifrån och ut (130 mm):
10 mm osb
Vindduk
120 mm isolering/regel
Vindduk.
Utanpå befintlig och ny vägg stående läkt och ny liggande panel.
Har ni några synpunkter på detta? Har jag missat något eller verkar det ok?
All feedback mottages tacksamt.
Jag kommer riva ett fönster i taget och ersätta karmstyckena med stående regel. Utrymmet ovan och under öppningen för fönsterna kommer jag behöva bygga igen och jag funderar då på hur denna vägg skall utföras för att matcha den äldre intilliggande väggen på bästa sätt.
Den äldre väggen mäter ca 129 mm i djup och består inifrån och ut av:
Stående plank (ca 35 mm)
Tunn vindpapp
Isolering/tunna reglar
Tretex
Tunn vindpapp
Panel (ingen luftspalt mot bakomliggande papp och tretex).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken för den nya väggen är inifrån och ut (130 mm):
10 mm osb
Vindduk
120 mm isolering/regel
Vindduk.
Utanpå befintlig och ny vägg stående läkt och ny liggande panel.
Har ni några synpunkter på detta? Har jag missat något eller verkar det ok?
All feedback mottages tacksamt.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag kan inte se på bilderna om så är fallet här, men det har byggts hus där fönster och dörrkarmar är bärande. Vägg regel och fönsterkarm är samma del.
Jag förstår inte riktigt vad vindduken ska tillföra. OSB är bra mycket tätare. Jag skulle använt en plast i de nya väggdelarna. Men det funkar bra att göra som du planerar. Vad ska du ha på insidan?
Jag förstår inte riktigt vad vindduken ska tillföra. OSB är bra mycket tätare. Jag skulle använt en plast i de nya väggdelarna. Men det funkar bra att göra som du planerar. Vad ska du ha på insidan?
Ber om ursäkt om jag var otydlig, bifogar en enkel paint nedan. De röda inringade området över och under fönster är där jag kommer behöva bygga ny vägg. Om du klickar och zoomar på bilden och kollar på området mellan fönsterdörr och fönster så kan du eventuellt se hur karmen även är regel i detta fallet och fortsätter uppåt. Markerade med gula streck på de två bottersta fönsterna hur karmen ser ut .justusandersson skrev:
Den gamla panelen är enligt mig inte särskilt attraktiv utan jag kommer därför slå på ny panel utanpå de intilligande gamla väggarna samt på de nya väggdelarna över och under fönster. Det blir då liggande panel som spikas mot stående läkt. Läkten spikas direkt mot gammal vägg och mot reglarna i nya väggdelarna.
Logga in
Skapa konto
Det är precis så det är uppbyggt idag som du nämner.Daniel 109 skrev:Jag kan inte se på bilderna om så är fallet här, men det har byggts hus där fönster och dörrkarmar är bärande. Vägg regel och fönsterkarm är samma del.
Tack för feedback!
Det är klart, den invändiga vindduken tillför väl inte något direkt, kanske ska skippa den?
Invändigt blir det gips.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Efter att ha sovit på saken inser jag att det troligen är ett elementbyggt typhus du har. Vill du förnya fönsterpartiet måste du ta ett helhetsgrepp och ersätta de befintliga elementen med en avväxlad regelkonstruktion. Att rita denna liksom att bygga den är inget för glada amatörer, tyvärr. Bland annat måste man göra en tillfällig avväxling under byggtiden. Sannolikt behövs en limträbalk över fönstren. Gör du fel finns det en risk att huset delvis kollapsar. Eftersom byggnaden verkar ha en diffusionsöppen lösning, är det olämpligt med plastfolie i den nya väggen. Använd vindduk och hygroskopiskt isoleringsmaterial som t.ex. cellulosafibrer.
Tack för synpunkterna Justus. Lutar allt mer mot limträ för att få större frihet i utformningen av fönsterpartiet. Det är några år sedan jag läste hållf. och bärande konstruktioner så dimensioneringen kommer jag lämna över till proffs. Att använda stämpar under byggtiden har varit min tanke hela tiden. Gott att få medhåll kring mina tankar om difföppen konstruktion.justusandersson skrev:
Vad skulle det vara för fördel att den väggsnutten är utan plast bara för att resten är det? Jag har svårt att se fördelarna med att hoppa över den.
Du bor i Småland och Hultsfredshus byggde hus med fiberplank på 60-talet där väggblock och fönsterpartier var bärande så de hade ingen bärande ramverk och som det noterats tidigare måste du bygga regelverk eller större ingrepp med limträbalk.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man kan vända på frågan, vad är det för fördel med att förse denna lilla del av huset med plast när den saknas i övrigt?
Det är en bra regel att inte i onödan ändra på förhållanden som gäller ångtäthet i gamla hus. En sorts försiktighetsprincip.
Fördelen är att man kan använda vanlig glasfiberisolering utan risk.