Jag behöver ersätta delar av stolpar av en balkong. Förra ägaren har målat med plastfärg och slarvat med att hålla bort jord och växtlighet. Jag tänkte skrapa färg, stålborsta bort murket trä, ersätta virke där nödvändigt och måla om med linoljefärg.

Det är totalt 6 stolpar varav (åtminstone) två är delvist ruttna strax ovanför regeln (45x195) som de vilar på:

Ruttna balkongstolpar med avflagnad färg, synliga träskador och jordnära placering. Gräsmark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag behöver också ersätta delar av reglarna:

Ruttna träreglar och stolpe på balkong, målad med plastfärg, med vegetation runt omkring.
Skapa konto
Sliten träregel och stolpe med skadad och avskalad färg vid balkong, omgiven av gräs och stenar.
Skapa konto

Jag tänkte stötta upp med ett stämp för att sedan såga ut från stolparna och skarva in nytt virke. Jag tror att jag har en hyfsad plan för hur jag ska gå tillväga, men jag tänkte ändå dubbelkolla här med er.

Reglarna lagar jag genom att stötta upp, såga bort det ruttna, och skarva på ny regel genom att skruva en bit regel på baksidan med konstruktionsskruvar (t.ex. 8x80).

Stolparna är ihåliga och byggda av 4 brädor (ca. 115x35 som det ser ut), dvs. stolparnas dimension är 150x150. Vilket virke bör jag använda? Jag tänkte såga till en byggregel (45x170) och har även trallvirke (oimpregnerad lärk 28x120) som jag skulle kunna använda istället, men 28 mm är kanske lite klent i en stolpe?

Bör jag använda tryckimpregnerat? Stolpen kommer att målas med linoljefärg och i fortsättningen inte ha markkontakt, men det kan komma på lite regn och snö ibland när det blåser, balkongtaket sticker inte ut särskilt mycket.

Stämpet tänkte jag sätta mot reglarna utanför stolpen i takkonstruktionen:

Vitmålad balkongstolpe och balkongregel med takränna ovanför, delvis i behov av renovering och målning med linoljefärg.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.