Blir lite sugen på att köpa Sonos system för huset. Skulle gärna vilja höra lite erfarenheter från er som använder Sonos! Några nackdelar?

En nackdel som jag ser det är att den verkar bara kunna kommunicera trådlöst? Jag är lite skeptisk till att ha allt trådlöst i onödan. Självklart är det ju bra med trådlöst om man har ett gammalt hus där det är svårt att dra kabel, men om man har färdiga kabelvägar eller ska bygga nytt hus så måste de ju vara mycket bättre med gammeldags trådburen kommunikation!

Vad tycker ni? Är det bara jag som hakar upp mig på petitesser? :rolleyes:
 
Vi har Sonos och vi har dragit kabel. Fungerar utmärkt. Har även en enhet trådlöst och det fungerar bra det också. Är jättenöjda med Sonos och kan faktiskt inte komma på några nackdelar. Snart kommer Spotify till Sonos och då blir det ännu bättre :)
 
Ett alternativ till sonos är logitech Squeezebox, dessutom billigare än det överprissatta Sonos, enligt mig..... Har 2 stycken själv, man kan köra WLAN eller trådat. Spotify-plugin till squeezebox finns redan idag, hur nöjd som helst !
 
Vi hade Squeezebox först men tröttnade på att det var så mycket småstrul. Efter ett halvår sålde vi Squeezebox på Blocket och köpte Sonos istället. Sonos har fungerat helt utan problem. Spotify kommer till Sonos nu i september. Det är helt klart en prisskillnad på Squeezebox och Sonos men om man har möjligheten så tycker jag, utan tvekan, att Sonos är värd den extra kostnaden.
 
Jag läste lite mer noga nu och såg att varje ZonePlayer ju har RJ45 uttag, och om man kopplar kabel till alla så går all kommunikation via kabel, förutom den till controllers, som går trådlöst. Låter ju bra.. Bara börja spara pengar då :rolleyes:
 
Det enda "problemet" med att köra över tråd är att de fortfarande kommunicerad trådlöst också vilket, om du har en "smart" switch betyder att du måste konfigurera STP. Med vanliga konsument switchar är det dock inget problem.

Annars säger jag som andra, har du råd med Sonos är det klart värt prisskillnaden från Squeezebox.
 
Har kört Sonos i 2,5 år nu, blandat både trådlöst och med kabel och det funkar väldigt bra. Och nu när Spotify kommer i Sonos så blir det ännu lite bättre. Håller med om att har du råd så är det värt priset.
 
Det är ju en rätt ansenlig fördyring det handlar om för att vara en i grunden liknande produkt. På vilket sätt är Sonos värt extrapengarna? Bättre ljud? Snabbare låtbyte? Bättre driftsäkerhet? Mer intuitivt gränssnitt? Ytterligare finesser, utbyggbarhet osv?

Jag ställer frågan då jag inte sett någon Squeezebox-innehavare vara missnöjd med squeeze...
 
Sonos är ju inte så mycket dyrare, exempelvis vill Logitech ha 2599,- för sin fjärr medans Sonos CR200 kostar 3246,-, altså en skillnad på ~700,-. Jämför man istället med Sonos' CR100 (som saknar touchskärm, precis som Squeezebox Controller) är Sonos ~900,- billigare. En Squeezebox Boom kostar 3299,- medans en Sonos S5 kostar 3711,-. Alla priser baserade på producenternas online butiker vilket betyder att vissa produkter går att få mycket billigare från tredjepart pga kampanjer etc.

Vad är det då som är bättre... WAF, en ofta stor faktor för många av oss. Iallafall när det gäller prylar som ska användas av hela familjen. Sonos fungerar ... alltid, medans Squeezebox är en "geek" pryl som är rolig att tweaka, uppgradera och fixa med. Bor du själv och har ett generellt intresse av att tweaka runt så köp Squeezeboxar, har du familj så kan du ta dig fan på att Squeezeboxen slutar fungera precis som ditt flyg tar av till NYC och frugan sitter utan musik hela veckan :)

Ljudkvaliteten är det ingen [större?] skillnad på numera, förutom att Squeeze faktiskt har stöd för 24/96 audio vilket Sonos saknar. Sonos har också ett tak på sitt lokala musikbibliotek på ~65000 filer.

Sonos var byggt från grunden upp som ett multi-zon system, medans Squeeze lade till detta som en eftertanke vilket gör (iallafall sist jag använde en SB) att f.ex. sync inte alltid fungerar som man vill.

Squeeze kräver också att du har en dator på medans du vill lyssna på lokalt lagrade filer, medans Sonos hämtar musiken direkt från f.ex en NAS. Inte ett stort problem för många av oss som har ett flertal datorer på 24/7, men för Svensson som har en laptop eller tre och ett par NASar för lagring av musik/video/etc är detta ett stort plus. Sonos kräver pga detta heller inte att man installerar någon som helst software på sin dator vilket i tur betyder att det är OS oberoende medans SB "enbart" fungerar på Linux/Mac/Windows (vilket ändå är 99.9% av alla datorer i hemmen).

Nackdelen med Sonos är att allt är låst. Vill man ha Spotify f.ex. får man vädja till Sonos att få detta inlagt i systemet (dock är de rätt duktika på att lyssna/uppdatera) med mindre man klarar sig med Line-In lösningen där man enbart kan lyssna och måste springa till en dator för att kontrollera vilken musik Spotify spelar. Men som sagt ovan är detta samtidigt fördelen med Sonos då det betyder att allt är testat och fungerande. Till SB finns det en uppsjö hacks/tweaks som fungerar mer eller mindre bra.

Utbyggbarheten tror jag inte det är någon skillnad vid egentligen. Sonos har ett tak på 32 zoner per system, men detta borde räcka även för de största villor så...
 
emigrating skrev:
Sonos är ju inte så mycket dyrare, exempelvis vill Logitech ha 2599,- för sin fjärr medans Sonos CR200 kostar 3246,-, altså en skillnad på ~700,-. Jämför man istället med Sonos' CR100 (som saknar touchskärm, precis som Squeezebox Controller) är Sonos ~900,- billigare. En Squeezebox Boom kostar 3299,- medans en Sonos S5 kostar 3711,-. Alla priser baserade på producenternas online butiker vilket betyder att vissa produkter går att få mycket billigare från tredjepart pga kampanjer etc.
Cr200 är väl en renodlad fjärr med touch-skärm, medan Logitechs produkter är fjärr inklusive spelare.

Vad är det då som är bättre... WAF, en ofta stor faktor för många av oss. Iallafall när det gäller prylar som ska användas av hela familjen. Sonos fungerar ... alltid, medans Squeezebox är en "geek" pryl som är rolig att tweaka, uppgradera och fixa med. Bor du själv och har ett generellt intresse av att tweaka runt så köp Squeezeboxar, har du familj så kan du ta dig fan på att Squeezeboxen slutar fungera precis som ditt flyg tar av till NYC och frugan sitter utan musik hela veckan :)
WAF är en av anledningarna att jag nu letar en vettigare struktur för musiken. Om man låter Squeezen vara när man väl fått den att funka, varför skulle den då inte vara driftsäker?

Jag är absolut benägen att lägga en slant extra på Sonos om det är ett bättre system.

Ljudkvaliteten är det ingen [större?] skillnad på numera, förutom att Squeeze faktiskt har stöd för 24/96 audio vilket Sonos saknar. Sonos har också ett tak på sitt lokala musikbibliotek på ~65000 filer.

Sonos var byggt från grunden upp som ett multi-zon system, medans Squeeze lade till detta som en eftertanke vilket gör (iallafall sist jag använde en SB) att f.ex. sync inte alltid fungerar som man vill.
OK. Det är ju ett konkret fel om musiken går i otakt med Squeeze.

Squeeze kräver också att du har en dator på medans du vill lyssna på lokalt lagrade filer, medans Sonos hämtar musiken direkt från f.ex en NAS. Inte ett stort problem för många av oss som har ett flertal datorer på 24/7, men för Svensson som har en laptop eller tre och ett par NASar för lagring av musik/video/etc är detta ett stort plus. Sonos kräver pga detta heller inte att man installerar någon som helst software på sin dator vilket i tur betyder att det är OS oberoende medans SB "enbart" fungerar på Linux/Mac/Windows (vilket ändå är 99.9% av alla datorer i hemmen).
Stämmer verkligen detta? Jag trodde att just detta var något man kunde få Squeeze till, om NASen har upnp osv. För mig är det dock irrelevant eftersom maskinen ska jobba mot servern, spotify och/eller internetradio.
Nackdelen med Sonos är att allt är låst. Vill man ha Spotify f.ex. får man vädja till Sonos att få detta inlagt i systemet (dock är de rätt duktika på att lyssna/uppdatera) med mindre man klarar sig med Line-In lösningen där man enbart kan lyssna och måste springa till en dator för att kontrollera vilken musik Spotify spelar. Men som sagt ovan är detta samtidigt fördelen med Sonos då det betyder att allt är testat och fungerande. Till SB finns det en uppsjö hacks/tweaks som fungerar mer eller mindre bra
Får lite Mac/Windows-vibbar.

Utbyggbarheten tror jag inte det är någon skillnad vid egentligen. Sonos har ett tak på 32 zoner per system, men detta borde räcka även för de största villor så...
Helt klart.
 
bjogul skrev:
Cr200 är väl en renodlad fjärr med touch-skärm, medan Logitechs produkter är fjärr inklusive spelare.
Både ja och nej. Just den produkten jag syftade på från Logitech var endast fjärren. De har dock andra produkter i samma prisklass som är både kontroller och uppspelare. Det jag ville fram till var att systemen, om man jämför lika mot lika inte skiljer mycket i pris. Skippar man Sonos kontrollern (vilket man kan göra om man har en iPhone/iPad/Windows Phone etc) och köper sig Sonos S5;or iställetför Squeezebox Boom landar man på en extrakostnad på 2500,- för ett typiskt fem-zon system.

bjogul skrev:
Jag är absolut benägen att lägga en slant extra på Sonos om det är ett bättre system.
Jag kan inte helt sätta fingret på det, men Sonos känns bättre helt enkelt :) Jag började med SB och uppgraderade till Sonos efter en demo hos Sevenoaks. Letar man runt på nätet hittar man flertalet människor som gjort just detta, de som gått andra vägen (dvs Sonos till Squeeze) verkar dock inte vara många.

bjogul skrev:
Stämmer verkligen detta? Jag trodde att just detta var något man kunde få Squeeze till, om NASen har upnp osv. För mig är det dock irrelevant eftersom maskinen ska jobba mot servern, spotify och/eller internetradio.
Får lite Mac/Windows-vibbar.
Det gjorde det sist jag kollade iallafall, vilket var ett år sedan nu ungefär. Visst, det finns Linux versioner av SqueezeCenter vilket betyder att det kan installeras på vissa NAS, men systemet behöver fortfarande en "server" där Sonos helt enkelt använder sig av SMB (med eller utan passord).

En annan störande sak med SB är [var?] att man var tvungen att koppla ifrån den lokala servern för att få tillgång till online tjänster och vice versa. På Sonos har du allt tillgängligt ifrån kontrollern och du väljer helt enkelt mellan Lokal (NAS/Filserver som du kan browsa per artist/album/genre/folder/etc) / Services (Pandora/Last.FM/Rhapsody/Spotify/etc) / Radio (uppdelat per geografi/genre/radiopratare/etc med möjlighet att lägga till egna stationer som man kanske hittar online - dock finns tom Karlstads Nya Radio med från "fabrik" så det mesta verkar vara där).

Eftersom du har egen server går jag ut ifrån att du inte är rädd för att pilla med saker, så Squeeze kan mycket väl passa dig utmärkt.

Skulle jag välja system för första gången idag skulle jag nog köpt en av varje (Sonos och SB) för att utvärdera dem i hemmet (dvs. låta frugan pilla på bägge kontrollenheterna och returnera den hon gillade minst). Lite får man allt utnyttja ångerrätten vid online handel ;) Alternativt, ta med familjen ned till närmaste återförsäljare och be om en demo.

Om man har en liten budget och inga större krav vad gäller gränssnitt etc kan Apple's Airport alternativ också vara värda en titt.

Detta blir ju givetvis en Windows/Mac, Xbox/Playstation, HDDVD/BluRay diskussion hur man än vänder och vrider på det och den enda som verkligen kan säga hur du känner - är dig själv, efter att ha testat alla alternativen.
 
emigrating skrev:
...Det gjorde det sist jag kollade iallafall, vilket var ett år sedan nu ungefär. Visst, det finns Linux versioner av SqueezeCenter vilket betyder att det kan installeras på vissa NAS, men systemet behöver fortfarande en "server" där Sonos helt enkelt använder sig av SMB (med eller utan passord)...
Själv har jag en netgear NAS med squeezeserver installerad (från fabrik), funkar helt OK enligt min mening och mina önskemål :)
 
Jag kör Squeeze duet mot en NAS och behöver inte ha någon dator igång, fungerar sjukt bra
 
Började med en Squeeze duett men det var så mycket hängningar och problem så jag böt till Sonos för några år sedan. Och Sonos fungerar oftast helt perfekt, MEN systemet kan krocka med andra trådlösa enheter, och då är det inte roligt, gå in och läs på sonos forum så kan man se att det är många som är förtvivlade, oftast löser det sig men kan sen plötsligt bli problem igen och det beror på att Sonos använder sig av sitt egna Sonos-NET som kan krocka med grannens trådlösa nät som man inte alltid kan styra över. Och man KAN koppla allt via kabel men då kan man få problem med STP om man har otur,(kolla forumet vilka switchar man inte ska använda).
Men trots allt så skulle jag köpa Sonos igen (Har just nu: 2 * Zp90, 4 * Zp120, 1 * S5, 2 * CR100, 1 * CR200 och en Iphone med Sonos app)
Enda nackdelen är väl begränsningen på antal låtar man kan ha i systemet, men det finns ju sätt att gå förbi detta och nu kommer ju Spotify.
 
Redigerat:
emigrating skrev:
Det gjorde det sist jag kollade iallafall, vilket var ett år sedan nu ungefär. Visst, det finns Linux versioner av SqueezeCenter vilket betyder att det kan installeras på vissa NAS, men systemet behöver fortfarande en "server" där Sonos helt enkelt använder sig av SMB (med eller utan passord).

En annan störande sak med SB är [var?] att man var tvungen att koppla ifrån den lokala servern för att få tillgång till online tjänster och vice versa. På Sonos har du allt tillgängligt ifrån kontrollern och du väljer helt enkelt mellan Lokal (NAS/Filserver som du kan browsa per artist/album/genre/folder/etc) / Services (Pandora/Last.FM/Rhapsody/Spotify/etc) / Radio (uppdelat per geografi/genre/radiopratare/etc med möjlighet att lägga till egna stationer som man kanske hittar online - dock finns tom Karlstads Nya Radio med från "fabrik" så det mesta verkar vara där).

Eftersom du har egen server går jag ut ifrån att du inte är rädd för att pilla med saker, så Squeeze kan mycket väl passa dig utmärkt.
Din beskrivning av Squeezebox-systemet i denna tråd är bitvis missvisande och bitvis felaktig, men kontentan att det kan behövas lite pillande, åtminstone initialt, håller jag helt med om och det är kanske det centrala.
Det har exempelvis aldrig varit så att man måste koppla ifrån lokal server för att lyssna på onlinematerial (åtminstone inte om servern är rätt konfigurerad), tvärtom finns det äldre SB som endast kan komma åt onlinetjänster genom att gå via den lokala servern.
Att den inte jobbar direkt mot SMB eller liknande utan har sin egen servermjukvara har sin historiska förklaring och är på sätt och vis det systemets styrka, det ger en enorm flexibilitet, men är även en orsak till att det kan vara lite snårigare att få allt att lira. Å andra sidan är styrkan med flexibiliteten bara värd något om man använder den, än man nöjd med den funktion som finns inbyggd i ett stängt system så ger ju en öppen miljö inget mervärde.
Det finns säkert många som har en helt stabil miljö med Squeezebox, men det skall inte förnekas att den kan vara lite kinkig och jag skulle tro att de många får lägga lite tid då och då på att hålla systemet igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.