Hej!
Jag funderar på att skaffa mig en sticksåg. Vågar man köpa en liten Bosch GST 10,8V eller gör man bort sig helt? Jag tänkte att en liten smidig såg utan sladd hade varit väldigt praktiskt. Jag sågar ju kanske någon OSB/MDF skiva, jacka ur någon regel och så d.v.s. lite små pyssel här och där.
Alternativet är någon 230V maskin typ Makita 4351 eller liknande. Men jag tycker de är lite klumpiga.
Jag funderar på att skaffa mig en sticksåg. Vågar man köpa en liten Bosch GST 10,8V eller gör man bort sig helt? Jag tänkte att en liten smidig såg utan sladd hade varit väldigt praktiskt. Jag sågar ju kanske någon OSB/MDF skiva, jacka ur någon regel och så d.v.s. lite små pyssel här och där.
Alternativet är någon 230V maskin typ Makita 4351 eller liknande. Men jag tycker de är lite klumpiga.
Har tre sticksågar. en sladdriven bosch, en billigare stormarknadsmodell och en GST 10,8v.
Har sedan lilla batteridrivna kom in i familjen lagt den billiga stormarknadsmodellen i lådan som ska till återvinningen. Den sladdrivna boschen har jag inte rört sen 10,8v kom in i huset... Kan inte komma på något sticksågsjobb som den inte klarar av i vårt hem och vår verkstad.
Har sedan lilla batteridrivna kom in i familjen lagt den billiga stormarknadsmodellen i lådan som ska till återvinningen. Den sladdrivna boschen har jag inte rört sen 10,8v kom in i huset... Kan inte komma på något sticksågsjobb som den inte klarar av i vårt hem och vår verkstad.
Har en Bosch GTS 135 som legat i lådan sedan jag började köra med en 18v batterimodell. Klarar verkligen allt och med vettigt snabb laddare så är det mer frågan om att byta batteri ibland än att den har begränsningar i styrkan. Att slippa sladden är helt underbart!! Mina vinkelslipar med sladd skrotar för det mesta i lådan med till förmån för 18v
10,8 kan givetvis ha lite begränsningar med styrka osv men för det du nämner ser jag inte styrkan som ett hinder förutsatt att du kör vettigs blad
10,8 kan givetvis ha lite begränsningar med styrka osv men för det du nämner ser jag inte styrkan som ett hinder förutsatt att du kör vettigs blad
Det är lite så jag tänker. Man sågar lite här och lite där. Måste ju vara underbart att slippa sladden. Jag har Makita 18V maskiner i övrigt så det vore enkelt och billigt att komplettera med en sådan naken maskin. Men jag är lite rädd att 18V sticksåg ska kännas klumpig.
4351 är ju relativt smidig men då har man ju som sagt sladden.
4351 är ju relativt smidig men då har man ju som sagt sladden.
Sen ska väl inte skillnaden mellan 18V och 10,8V föraktas heller.
Har båda, men har inte använt dom jättemycket, men nog märks skillnaden i kraft. Det lilla jag har använt 18V så kan jag inte påstå att den känts klumpig.
Har båda, men har inte använt dom jättemycket, men nog märks skillnaden i kraft. Det lilla jag har använt 18V så kan jag inte påstå att den känts klumpig.
Redigerat:
Har bara 1 sticksåg just nu, har just en 10.8v. Hade lite tur när jag köpte den fick halva maskinen av de jag höll på att bygga hos, samtidigt som Swedool hade 25% rabatt.
Den är jättesmidig att ha att göra med, gör bra snitt om man har bra blad. Den har både fått såga blött trallvirke, torrt virke till kanalplasttak.
Sågar man lite grövre virke så den får jobba äter den batteri (har 1,5A och 2A batterier).
Den är jättesmidig att ha att göra med, gör bra snitt om man har bra blad. Den har både fått såga blött trallvirke, torrt virke till kanalplasttak.
Sågar man lite grövre virke så den får jobba äter den batteri (har 1,5A och 2A batterier).
Nu har jag beställt en GST 10.8V. Få se om den går att använda eller bara är att betrakta som leksak. Paket jag köpte hade 2.5Ah batterier. Dessa har jag inte sett någon annanstans.
Dock var det L-boxx låda. Om jag fattat det rätt så passar inte dessa på en vanlig systainer, eller gör de det?
Dock var det L-boxx låda. Om jag fattat det rätt så passar inte dessa på en vanlig systainer, eller gör de det?
Nej, den passar inte med systainr, det blir till att byta ut dom föråldrade systainrarna mot moderna L-boxxar.johel572 skrev:
Edit:skriver pm istället..