5 907 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Erfarenheter av Uppsala Stadsnät (IP-Only)?
Jag har fiber från Uppsala stadsnät sedan ett halvår tillbaka. Anslutningen fungerar bra och jag har 5-6 operatörer att välja på. Priserna är rimliga.
Installationen gick bra, men kommunikationen från Uppsala stadsnät lämnar en del övrigt att önska. De skickade ut ett brev om hur processen skulle gå till. Det var en välstrukturerad process med ett planeringsbesök, grävning och installation beskrivet inklusive tidplan.
I verkligheten var det tämligen kaotiskt med ett antal underentreprenörer som sinsemellan inte har någon kontroll på vad som överenskommits med kunden. Det känns som att Uppsala stadsnät saknade vana att hantera den stora kundmängd som de helt plötsligt skaffat sig genom att gå in på privatmarknaden, från att tidigare mestadels haft företagskunder.
Jag rekommenderar dig trots allt nappa på erbjudandet.
Installationen gick bra, men kommunikationen från Uppsala stadsnät lämnar en del övrigt att önska. De skickade ut ett brev om hur processen skulle gå till. Det var en välstrukturerad process med ett planeringsbesök, grävning och installation beskrivet inklusive tidplan.
I verkligheten var det tämligen kaotiskt med ett antal underentreprenörer som sinsemellan inte har någon kontroll på vad som överenskommits med kunden. Det känns som att Uppsala stadsnät saknade vana att hantera den stora kundmängd som de helt plötsligt skaffat sig genom att gå in på privatmarknaden, från att tidigare mestadels haft företagskunder.
Jag rekommenderar dig trots allt nappa på erbjudandet.
Har precis fått fiber installerad men ännu inte valt operatör för bredbandet. Fick du erbjudanden hemskickat eller fanns det något via hemsidan? Hitills har säljare från Viasat varit här och givit erbjudande till oss med ny fiber men skulle gärna vilja ha motsv introduktionserbjudande från bredbandsleverantörerna inkl Banhof.Zakalwe skrev:
Är i ett läge där vi börjar fundera över alternativen. Beställde för några år sedan fiber från ip-only här i Uppsala, men sedan har åren gått utan att något skett. Det har också varit uselt med informationen. I slutet av 2014 lyckades vi få kontakt med någon hos dem (vilket normalt varit omöjligt) och fick beskedet att arbetet skulle påbörjas (men inte färdigställas) under 2015. Under våren 2015 grävde man och drog fiber fram till tomtgränsen. En tekniker var också här och vi visade hur vi ville att grävningen skulle göras och hur sladdarna skulle dras inne i huset. En fråga som kvarstod var om en sladd kunde dras utanpå väggen eller om den måste dras inne i huset. Teknikern kunde inte svara. Han bad oss då "återkomma med besked" och gav oss ett telefonnummer. Vi ringde på numret vid ett mycket stor antal tillfällen, men det var aldrig någon som svarade. Vi lämnade också besked på telefonsvararen, men ingen återkom. Under hösten blev jag uppringd av någon från ip-only som påstod att man "försökt kontakta er men misslyckats". Vi kom överens om att det var ytterst besynnerligt, eftersom de hade mina telefonnummer, där jag nästan alltid svarar, min epostadress och min postadress. Vi fick löfte om att bli uppringda, men det hände aldrig. För ett par månader sedan fick vi ett fullständigt obegripligt brev där vår beställning annullerades på grund av att vi inte velat ha fiber installerat under en pågående byggnation. Vi har inte byggt något på vår fastighet under de aktuella åren. Därefter har vi efter åtskilliga timmars väntan i telefon och ett antal epostmeddelanden fått en kontakt, som dock bara lett till uppskjutande besked med löften som aldrig infriats. Det är uppenbarligen så att ip only inte velat ha någon kontakt, därför att vi i stort sett varit ensamma på gatan om att vilja ha fiber installerat. Endast vid ett hus har fiber installerats och det skedde enligt uppgift våren 2015. Nu väntar man antagligen på att fler på gatan skall vilja ansluta sig innan vi blir aktuella, vilket säkert kan ta ytterligare några år. Vi överväger nu att stämma ip only för att tvinga dem att installera fiber hos oss som de i avtalet utfäst sig alternativt försöka hitta någon annan som kan ordna detta. Men finns det något alternativ?
Redigerat:
Har ännu inte gått igenom avtalet, men även om de inte har rätt att säga upp så gör de ju uppenbarligen precis som de vill utan minsta respekt för kunden. Bedömer därför risken som påtaglig att vi måste stämma dem om vi skall kunna få dem att följa avtalet. De har ju bara hoppat över vårt hus och motiverat det med lögner om att vi skulle ha varit svåra att nå. Tror också det kan bli svårt hitta någon annan leverantör. Men vad gör man?
Klicka här för att svara