Hej

Är i färd att planera för att bygga en ny grund till ett förråd i form av platta på mark.

Jag har insett att det finns många olika tillverkare t.ex. Sundolitt AB, Leif Tjälldén AB för att nämna några. Dessa har i sin tur oliak produkter, KBF element, U element, L element etc.

Är det någon som har bra erfarenheter av olika tillverkare eller om det har gjorts tester på dessa olika grundlelement.

Det skulle vara intressant att veta om det finns någon skillnad i pris och kvalité?

Redigerat:
Hmmm jag har haft god hjälp av detta forum tidigare och därav att jag ställde frågan här kring tillverkare av grunder.

Det förvånar mig att jag inte fått något inlägg kring kanske något av de viktigaste momenten kring bygget dvs grundläggningen. Det är ju ett moment som man med stora svårigheter kan göra om om man väljer just platta på mark. Är det någon som hr tips rörande det första inlägget i denna tråd?

Hejsan jag har gjort ett 50 tal grunder genom åren och har använt både Tjällden och Sundolit. jag tyckter Sundolits element har bättre passform och mycket bättre färdiga hörn.

På alla grunder jag gjort har vi använt L-Element vi använder 400 Elementen till hus och har använt både 200 & 300 till garage.

Tänk på att när du har gjort Elementen runt om och lagt i första lagret styrolit se till att göra motfyll på utsidan börja lite försiktigt och fyll på eftersom du lägger nästa lager styrolit.

Detta är många som gör bort sig på för när betongen skall fyllas så blir det bra tryck på utsidan av elementen.

Hoppas detta skall hjälpa dig lite på vägen och lycka till.d^_^bd^_^bd^_^b

Tackar för dina tips!

Jag kommer att använda mig av L300 tror jag och eventuellt lägga 2 lager styrolit verkar knöligt att hålla på att fylla upp första lagret med makadam som jag blivit föreslagen för att "spara in" ett lager styrolit.

Om jag förstod dig rätt så är arbetsgången enligt följande:

Plan makadambädd efter konstens alla regler (minst 15 cm, dränering etc) sen ut med L-Blocken ett lager styrolit och sen gör vi motfyll med makadam på utsidan ungefär hur lång upp 5 cm eller 10 cm eller mer?, brukar du packa detta med paddan?

Det blir bra med 5-10 Cm allt annat verkar bra Motfyllningen kör du EJ med vibroplatta utan när du gjort klart allt invändigt så kan du gå runt och trycka med foten tänk på att vara lite försiktig så inte elementen rör sig men som sagt om du väntar tills allt är klart invändigt så brukar det ej bli några problem.

Lycka Tilld^_^bd^_^bd^_^bd^_^bd^_^b

tack för tipsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.