6 689 läst · 7 svar
7k läst
7 svar
Erfarenheter av stomrest hus
Hej,
Jag och min sambo är inne på att bygga nytt, vi vill helst köpa ett hus som är stomrest. Då menar jag att skalet är färdigt med fönster tak osv är färdigt. Och vi fixar resten själva invändigt ( gipsa, måla, kök, badrum, el, VVS grunden mm)
Är det någon hustillverkare som går med på det, har ni erfarenhet av det?
Annars får man väll sno en ritning av någon hustillverkare och fixa bygglov och sånt själv och fixa nån byggfirma som spikar upp det i lösvirke.
Någon som gjort nått liknande?
Jag och min sambo är inne på att bygga nytt, vi vill helst köpa ett hus som är stomrest. Då menar jag att skalet är färdigt med fönster tak osv är färdigt. Och vi fixar resten själva invändigt ( gipsa, måla, kök, badrum, el, VVS grunden mm)
Är det någon hustillverkare som går med på det, har ni erfarenhet av det?
Annars får man väll sno en ritning av någon hustillverkare och fixa bygglov och sånt själv och fixa nån byggfirma som spikar upp det i lösvirke.
Någon som gjort nått liknande?
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Typ 90% erbjuder stomrest, men dom vill helst sälja totalentreprenad för att det är mer pengar och mindre tjafs. Så det brukar inte skyltas överdrivet mycket med.
Tack för infon 
Hur skulle ni tolka den här texten?
" Högsta tillåtna byggnadsarea per fastighet är 250 kvm alternativt 25% av fastighetsarean.
Av den tillåtna byggnadsarean får högst 70 kvm utgöras av garage/uthus"
Vi som hade hittat ett 1-plans hus på drygt 190 kvm och ville bygga ihop ett garage på cirka 100 kvm så verkar kört.
Men hade det gått bygga ett 1-plans på 190 kvm och sen ett fristående garage på 100 kvm varav garage 70 kvm och förådsdel på 30 kvm?
Hur skulle ni tolka den här texten?
" Högsta tillåtna byggnadsarea per fastighet är 250 kvm alternativt 25% av fastighetsarean.
Av den tillåtna byggnadsarean får högst 70 kvm utgöras av garage/uthus"
Vi som hade hittat ett 1-plans hus på drygt 190 kvm och ville bygga ihop ett garage på cirka 100 kvm så verkar kört.
Men hade det gått bygga ett 1-plans på 190 kvm och sen ett fristående garage på 100 kvm varav garage 70 kvm och förådsdel på 30 kvm?
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Max 70 på den garage/förråd delen. Det står garage/uthus och uthus innefattar väl allt i princip.
Men 190+100 blir 290 så det går inte ändå. Du kan bygga totalt 250m2 plus attefallsbyggnad
Hus 180, garage 70.
Vill du sneaka bygger du hus och garage i samma kropp och efter slutbesiktning river du en innervägg och utökar garaget
Men 190+100 blir 290 så det går inte ändå. Du kan bygga totalt 250m2 plus attefallsbyggnad
Hus 180, garage 70.
Vill du sneaka bygger du hus och garage i samma kropp och efter slutbesiktning river du en innervägg och utökar garaget
Det är ju lite surt, det står ju 250 kvm per fastighet. Det går ju tolka som att man kan bygga ett 1-plans hus på 190kvm och ett fristående garage på 70m2 men så funkar det inte kanske.
Hade ju helst byggt ett 1-plan, men man får väll bygga 2-plans hus och fristående garage på 70kvm då.
Hade ju helst byggt ett 1-plan, men man får väll bygga 2-plans hus och fristående garage på 70kvm då.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
190 + 70 blir 260. Du får bygga totalt 250m2 fristående eller vidbyggt spelar ingen roll.
2 plans med vidbyggt/inbyggt garage är det som ger störst volym. Eventuellt kan man riva en innervägg i efterhand och utöka garaget. Fast det får man väl egentligen inte :/
2 plans med vidbyggt/inbyggt garage är det som ger störst volym. Eventuellt kan man riva en innervägg i efterhand och utöka garaget. Fast det får man väl egentligen inte :/
Liknande trådar
-
Stenhus He Ab - erfarenheter
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Eksjöhus + Fiskarhedenvillan i Stockholm - Erfarenheter?
Hustillverkare -
Erfarenheter av A-hus?
Hustillverkare -
Bygga passivt hus själv. Erfarenheter, tips/råd mottages tacksamt.
Socialt & Projekt -
Erfarenheter av att bygga Eksjöhus och Myresjöhus i Norrköpingsområdet?
Hustillverkare