5 712 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Erfarenheter av stålomspunna flexibla anslutningsslanger?
Hej!
Jag har planer på att installera en varmvattenberedare (Metro Therm Så Nett 33) i ett köksunderskåp i mitt lantställe och sitter nu och kikar på anslutningsmaterial. Vattnet kommer in i huset via en Jetpump med en liten trycktank och (dricks)vattnet passerar sedan ett filter med aktivt kol. Både filter och pump står redan i ett underskåp och det vore väldigt smidigt att använda flexibla anslutningsslangar: http://www.rinkabyror.se/artikel/ansl-slang-rr-15rx200-mm/
Hur är det med livslängd och kvalité på dessa slangar? Är de lämpade att användas i ett köksunderskåp eller bör jag använda prisol-rör eller liknande?
Jag ska tillägga att jag har för vana att bryta strömmen till pumpen när jag lämnar huset en längre tid.
Jag har planer på att installera en varmvattenberedare (Metro Therm Så Nett 33) i ett köksunderskåp i mitt lantställe och sitter nu och kikar på anslutningsmaterial. Vattnet kommer in i huset via en Jetpump med en liten trycktank och (dricks)vattnet passerar sedan ett filter med aktivt kol. Både filter och pump står redan i ett underskåp och det vore väldigt smidigt att använda flexibla anslutningsslangar: http://www.rinkabyror.se/artikel/ansl-slang-rr-15rx200-mm/
Hur är det med livslängd och kvalité på dessa slangar? Är de lämpade att användas i ett köksunderskåp eller bör jag använda prisol-rör eller liknande?
Jag ska tillägga att jag har för vana att bryta strömmen till pumpen när jag lämnar huset en längre tid.
Stålomspunna slangar funkar bra. Har sådana till mina bägge pumpar samt till toalett och blandaranslutningar. Tror t o m att det är krav/rekommendation på att använda flexslang numera vid asnlutning av blandare i diskbänk och tvättställ.
Nja, det finns väldigt stora problem med dessa stålomspunna slangar!!! Det kommunala fastighetsbolaget här hemma, har totalförbjudit dom för att en sådan sprack och fyllde ett helt kontorshus med vatten! Många av dessa slangar är inte ens förstärkta i själva gummislangen innanför själva stålomlindningen! (kapa en så får du själv se!)
Jag tycker personligen också att det är lite "sådär" kvalite, dom tål inte "tvinning" speciellt bra om man lyckas få slangen att nypa på den lekande muttern vid åtdragning om man är ouppmärksam vid åtdragandet.
Jag skulle absolut rekommendera en bit PEX-slang med korrekt stödhylsa/kopplingsset för en säkrare installation!
Jag tycker personligen också att det är lite "sådär" kvalite, dom tål inte "tvinning" speciellt bra om man lyckas få slangen att nypa på den lekande muttern vid åtdragning om man är ouppmärksam vid åtdragandet.
Jag skulle absolut rekommendera en bit PEX-slang med korrekt stödhylsa/kopplingsset för en säkrare installation!
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hej! Är det någon som har erfarenheter av detta företag?
Vatten & Avlopp -
Erfarenheter av avväxling
Byggmaterial & Byggteknik -
Erfarenheter av Jotun Drytech i källare?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad har ni för erfarenheter av Fibor våtrumsskiva / våtrumspanel?
Badrum -
Läcka i tätskiktet på garage / trädgård. Vilka är era erfarenheter?
Bostadsrätt