87 248 läst ·
46 svar
87k läst
46 svar
Erfarenheter av Safco? - dörr från Bauhaus
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
Hur gjorde du efteråt utanför? Satte du någon täcklist över springorna?M minimoffa skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
Vad kallas den smala listen du täcker springan mellan dörr och sidoljus? Är det någon speciell som används utomhus?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Ibland kallas den foglist.Christian Ek skrev:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/8x21-foglist-furu-l-2-4m-850400802124
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
Bytte till likadan dörr och sidoljus som minimoffa. Tyckte det var snyggt och priset var lågt 
Tyckte att dörr och karm var rejäla och kändes inte alls som någon billig kvalitet.
Sidoljuset från Bauhaus var tyvärr inte förborrat vilket jag tyckte var dåligt. Speciellt när man har 30cm fönster och inte får plats med skruvdragaren mellan karmen för att komma åt att borra från insidan, fick köpa ett tillägg till skruvdragaren från jula för att kunna borra hålen.
För att sätta ihop karm med sidoljus använde vi oss av såna här:
Det kändes inte alls stabilt och idag hade jag nog använt mig av träskruv istället.
Tyckte att dörr och karm var rejäla och kändes inte alls som någon billig kvalitet.
Sidoljuset från Bauhaus var tyvärr inte förborrat vilket jag tyckte var dåligt. Speciellt när man har 30cm fönster och inte får plats med skruvdragaren mellan karmen för att komma åt att borra från insidan, fick köpa ett tillägg till skruvdragaren från jula för att kunna borra hålen.
För att sätta ihop karm med sidoljus använde vi oss av såna här:
Det kändes inte alls stabilt och idag hade jag nog använt mig av träskruv istället.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Lyfter fram denna tråden igen då jag funderar på att köpa en safco dörr till mitt garage.
Dörren ska jag montera på baksidan av garaget för att slippa öppna porten om man bara ska in lite snabbt, dörren kommer att monteras i västerläge.
Letar efter en billig dörr främst för att den bara ska sitta på garaget och kommerndärmed inte att användas så mycket, så en dyr premium dörr käns överdrivet.
Ni som haft dörren ett tag nu, vad tycker ni om den?
Är det ett bra köp eller ska man satsa på något dyrare?
Jag läste att dörren bör skyddas från direktkontakt mot solen? Kommer det att bli problem att montera den i västerläge?
Dörren ska jag montera på baksidan av garaget för att slippa öppna porten om man bara ska in lite snabbt, dörren kommer att monteras i västerläge.
Letar efter en billig dörr främst för att den bara ska sitta på garaget och kommerndärmed inte att användas så mycket, så en dyr premium dörr käns överdrivet.
Ni som haft dörren ett tag nu, vad tycker ni om den?
Är det ett bra köp eller ska man satsa på något dyrare?
Jag läste att dörren bör skyddas från direktkontakt mot solen? Kommer det att bli problem att montera den i västerläge?
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Vi köpte en precis innan jul och hittills är vi nöjda. Den förra dörren var av äldre modell och inte speciellt tät, så utifrån det blev ju en ny dörr ett lyft oavsett pris. Men som sagt vi är helnöjda!
Då borde den duga åt mig och garaget, har läst lite delade meningar om dörrarna från safco, men majoriteten tycker det är bra dörrar, så det får nog bli en sådan vad det lutar mot iafandr.ljung skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Japp! Satte precis dit en Assa-dörrbroms också!
Ett trick för att borra sidoljuset är att borra utifrån med bra borr samtidigt som man har en träbit tajt tryckt mot insidan. Det stabiliserar ytan så man slipper flisor när den går igenom.
Mot dörrkarmen skruvade jag själv med skruv från dörrkarmens hål. Körde också bygglim mellan sidoljus och karm, blev märkbart styvare när limmet härdat.
Mot dörrkarmen skruvade jag själv med skruv från dörrkarmens hål. Körde också bygglim mellan sidoljus och karm, blev märkbart styvare när limmet härdat.