Hej
Är det någon som har erfarenhet av denna? https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tabel-luftkonditionering-med-varmepump-031447
Ska ha i ett isolerat uterum och verkar smidig då man får montera den själv
/Peter
Är det någon som har erfarenhet av denna? https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tabel-luftkonditionering-med-varmepump-031447
Ska ha i ett isolerat uterum och verkar smidig då man får montera den själv
/Peter
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Hornbach sålde den via eBay.de tidigare i somras; vad frakten gick på är oklart men antagligen runt en tusenlapp? Jula gör en ganska bra vinst.
https://www.ebay.de/itm/405728702183
Men hur bra själva maskinen håller är okänt; slangen mellan delarna är ju mycket sannolikt den svagaste länken…
https://www.ebay.de/itm/405728702183
Men hur bra själva maskinen håller är okänt; slangen mellan delarna är ju mycket sannolikt den svagaste länken…
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Googlade på bauhausbutiker i Stockholmsområdet. Barkarby hade samma golv som på bilden ovan. Åkte dit. Den fanns, precis vid kassan. Sanslöst att deras kundservice sade att den inte fanns och insisterade på att bilden måste vara gammal. Och att man inte kunde få direktnummer till butiken för att fråga.
Nåväl. Nu ligger den i bilen och jag får väl återkomma med rapport.
Nåväl. Nu ligger den i bilen och jag får väl återkomma med rapport.
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Ledsen; första arbetsveckan så hade dåligt med tid att titta in här. Mycket riktigt såg jag den av en slump vid kassan på Bauhaus Järfälla/Barkarby.J john1988 skrev:Googlade på bauhausbutiker i Stockholmsområdet. Barkarby hade samma golv som på bilden ovan. Åkte dit. Den fanns, precis vid kassan. Sanslöst att deras kundservice sade att den inte fanns och insisterade på att bilden måste vara gammal. Och att man inte kunde få direktnummer till butiken för att fråga.
Nåväl. Nu ligger den i bilen och jag får väl återkomma med rapport.
Mvh
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Rätt dyr produkt och en fast installerad som troligen är ”bättre” borde ni väl hitta till ett bättre pris.
Eller köps den för att kunna flytta runt bland rum/bostäder ?
Vet inte vad det är för anslutningar men tveksamt om kopplingarna håller tätt efter x antal isär/ihopsättningar
Eller köps den för att kunna flytta runt bland rum/bostäder ?
Vet inte vad det är för anslutningar men tveksamt om kopplingarna håller tätt efter x antal isär/ihopsättningar
I mitt fall handlar det om att jag bor i bostadsrätt där man inte får installera en fast.C Comfort Thomas skrev:
Den går inte att koppla isär.
Jag tror att många köper en sådan för att man kan ta med den hem och få igång den direkt. Dessutom, som john1988 skriver, så får många inte installera saker fast. Det är nog för många också bekvämt att kunna plocka bort den när den inte behövs. Det är trots allt bara typ två månader om året som det är problematiskt varmt i Sverige.
En nackdel är just att den inte går att koppla isär utan är lite otymplig. Jag har funderat många gånger på varför det inte finns kylanläggningar med vatten mellan delarna som får kopplas ihop och isär av vem som helst. Troligen har det att göra med att fasövergången är så effektiv i att kyla/värma så att det blir en annan liga på apparaterna jämfört med vatten.
En nackdel är just att den inte går att koppla isär utan är lite otymplig. Jag har funderat många gånger på varför det inte finns kylanläggningar med vatten mellan delarna som får kopplas ihop och isär av vem som helst. Troligen har det att göra med att fasövergången är så effektiv i att kyla/värma så att det blir en annan liga på apparaterna jämfört med vatten.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Trodde det var en modell som hade snabbkopplingar .
Blir säkert dyrare än en ”vanlig” men vet inte hur mycket då du slipper betala för installationen. Sen har inte alla någon vägg att hänga innerdelen på och det finns inte så många golvmodeller.C Comfort Thomas skrev:
Jag tror inte att det existerar någon klimatanläggning med snabbkopplingar som är gjorda för att koppla i och ur flera gånger. Det kommer alltid läcka lite ur sådana kopplingar vilket både medför läckage av köldmedium och att luft kommer in i kylkretsen.C Comfort Thomas skrev:

