P pernillad skrev:
Vet någon mått på hur bred soffa man kan få plats med under trappan?
210 är vår soffa

• Gilla
pernillad
  • Laddar…
P pernillad skrev:
Vet någon mått på hur bred soffa man kan få plats med under trappan?
man kan ha 220.
en bild som inspiration

• Ett kompakt vardagsrum med en grå soffa, träbord, röda pallar, vit trappa, och väggkonst över soffan och bredvid trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pernillad och 1 till
  • Laddar…
Priserna har nu gått upp med 50% på ett år för Max Attefall. Kanske befogat för att de ska få nån balans i ekonomin?
Bild på en nummerplatta där siffran 07 visas, följt av en uppmaning att bestämma sig för att köpa ett Max Attefallshus innan prishöjning för att spara pengar.
Skapa konto
Mobilskärmsbild av webbplats med texten "BESTÄLL DITT HUS INNAN PRISHÖJNINGEN" och "BOKA VISNING". Kalender för februari 2024 och information om prishöjning från Max Attefall. Reklam pop-up från Max Attefall som informerar om prisökning och erbjudande om prisgaranti vid beställning av Attefallshus före 1:a september.
Skapa konto

Hur som helst, om man vill spara 30 tkr i denna höjning, kan man betala den knepiga så kallade "licensavgiften" om 70 tkr nu, även om man vill ha leverans nästa sommar. De har en prisgaranti.

Hur gör ni andra? Vågar man betala dessa pengar så långt innan leverans? Går bolaget i konkurs är ju dessa borta, och man kan inte begära något eftersom dessa pengar endast "ger rätten att bygga ett Max Attefall", trams med andra ord som tar bort alla möjligheter till krav vid utebliven leverans eller konkurs. Tittar man på deras bolagshistorik så har bolagsstrukturen inte varit speciellt stabil utöver Bohälsan AB som verkar stabilt, men inte det bolaget man gör affär med, utan det är Max Attefallshuset AB vad jag förstår.

Detta ekonomiska upplägg med "licens" gör att jag motvilligt funderar på att bygga något i lösvirke i stället, som ger ståhöjd på loftet.

Någon som har Max Attefall I cad format? Tänkte rita upp det i Ketchup, men kanske nån som redan gjort det?

Vispen74 Vispen74 skrev:
[bild][bild]

Känns som att golvbrunnen i förrådet knappt får plats innan vägg.... Om nu placeringen av de två vattenrören stämmer som är tänkta att gå i väggen mellan förråd och dusch.
@Vispen74 Hur gjorde ni med konstruktionsritning av grunden? Köpte ni den separat?

A Aaron Ragnemyr skrev:
@Vispen74 Hur gjorde ni med konstruktionsritning av grunden? Köpte ni den separat?
Den ingick i ritningspaketet. Notera dock att måtten för rörgenomföringarna är dåliga, om de inte uppdaterat de. Golvbrunnar hamnar ocentrerat, och flera genomföringar hamnar närmare vägg ån vad säker vatten tillåter. Tyvärr dubbelkollade jag inte detta innan gjutning, utan förutsatte att ritningar för 7000 kr stämmer.

Ett tips är även att dra vatten till köket i plattan, det är inte med i ritning, bara avloppet som även det kommer upp helt fel i förhållande till vasken i köket.

Vispen74 Vispen74 skrev:
Den ingick i ritningspaketet. Notera dock att måtten för rörgenomföringarna är dåliga, om de inte uppdaterat de. Golvbrunnar hamnar ocentrerat, och flera genomföringar hamnar närmare vägg ån vad säker vatten tillåter. Tyvärr dubbelkollade jag inte detta innan gjutning, utan förutsatte att ritningar för 7000 kr stämmer.

Ett tips är även att dra vatten till köket i plattan, det är inte med i ritning, bara avloppet som även det kommer upp helt fel i förhållande till vasken i köket.
Tack för svar. @Vispen74
Skulle du bygga samma hus igen idag om du skulle göra om det? Känns som det drar iväg mer än vad vi hoppats på i pris men det kanske det är värt i slutändan.

A Aaron Ragnemyr skrev:
Tack för svar. @Vispen74
Skulle du bygga samma hus igen idag om du skulle göra om det? Känns som det drar iväg mer än vad vi hoppats på i pris men det kanske det är värt i slutändan.
Haha, nä, vi har en grund gjuten, det är allt. Vi kommer att bygga något annat på den i egen regi, då Max Attefalls pris har ökat med 100% sedan vi projekterade detta. Priset tillsammans med företagets affärsmodell med en så kallad "licenskostnad" gör att vi har räknat bort de som leverantör tyvärr, vilket är synd på fint hus.

• Gilla
Aaron Ragnemyr
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Haha, nä, vi har en grund gjuten, det är allt. Vi kommer att bygga något annat på den i egen regi, då Max Attefalls pris har ökat med 100% sedan vi projekterade detta. Priset tillsammans med företagets affärsmodell med en så kallad "licenskostnad" gör att vi har räknat bort de som leverantör tyvärr, vilket är synd på fint hus.
Åh vad tråkigt för er. Känns oxå svårt att få till så bra takhöjd som de fått till. Hur jag vänder på det så lyckas jag inte. Jag pratade med en isolerfirma och de ville ha minst 250 lösull i taket. Jag tänkte ta ner det till 225. Får ändå inte till höjden.

A Aaron Ragnemyr skrev:
Åh vad tråkigt för er. Känns oxå svårt att få till så bra takhöjd som de fått till. Hur jag vänder på det så lyckas jag inte. Jag pratade med en isolerfirma och de ville ha minst 250 lösull i taket. Jag tänkte ta ner det till 225. Får ändå inte till höjden.
Max Attefall kör 110 mm polyuretan skumisolerning, som man får hitta leverantör för och beställa själv. Det sparar ju en del höjd. 250 går bara inte, men hade varit bra förstås.

Jag funderar på om en 145 mm vanlig gullfiberskiva kan räcka. Är ju betydligt enklare, och brandsäkrare.

Vispen74 Vispen74 skrev:
Max Attefall kör 110 mm polyuretan skumisolerning, som man får hitta leverantör för och beställa själv. Det sparar ju en del höjd. 250 går bara inte, men hade varit bra förstås.

Jag funderar på om en 145 mm vanlig gullfiberskiva kan räcka. Är ju betydligt enklare, och brandsäkrare.
Vad kör du för cc mått mellan reglarna om du kör 145? Man borde väl kunna köra frigolit? Pratade med Max Attefall och då skulle skummning av taket kosta 32000. Även där känns priset väldigt högt.

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
A Aaron Ragnemyr skrev:
Vad kör du för cc mått mellan reglarna om du kör 145? Man borde väl kunna köra frigolit? Pratade med Max Attefall och då skulle skummning av taket kosta 32000. Även där känns priset väldigt högt.
Vet inte än, har inte kommit så långt som att beräkna taklaster osv.

• Gilla
Aaron Ragnemyr
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Kul!
Uppdatera gärna vartefter. Bygger ni själva?
Lite bilder från pågående bygge..

• Byggarbetsplats med trappa, oslipade väggar och byggmaterial kring en fönsteröppning med utsikt mot trädgård.
    Skapa konto
  • Pågående byggprojekt i rum med gipsskivor, byggmaterial och verktyg, samt en öppning till kaklat utrymme.
    Skapa konto
  • Grå kaklad vägg med synliga kablar och byggmaterial på en bänkskiva, del av pågående byggprojekt.
    Skapa konto
  • Pågående bygge med stege, gipsväggar, och fönster; diverse byggmaterial och verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Aaron Ragnemyr och 3 till
  • Laddar…
S skogskojan skrev:
Lite bilder från pågående bygge..

• Grå fasad med två fönster i ett modernt hus.
    Skapa konto
  • Gilla
Aaron Ragnemyr och 2 till
  • Laddar…
Vi har byggt ett spegelvänt hus. Dock utan spegelvända ritningar. För övrigt kan jag säga att de" monteringsanvisningar" som skickas med är undermåliga och jag kan inte förstå att de inte låtit göra riktiga bygghandlingar för ett så här pass avancerat bygge. Jag gör mycket själv och är hyfsat van att läsa ritningar. De hantverkare som varit inblandade i projektet har haft svårt att tyda underlaget vilket leder till missförstånd och kostsamma ändringar. Snickaren har varit i tät kontakt med Max Attefall för att få rätsida på saker.
Jag är helt nöjd med designen men hade föredragit proffesionella bygghandlingar och köpt lösvirke själv.

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.