Med tiden så har jag insett att en grovdammsugare kanske inte är så dumt att ha ändå, efter att gång på gång ha skitat ner i huset med verktygen. När man läser gamla trådar så förstår man att många tycker att en CTL 26 är det enda rätta men jag tror varken att ekonomin eller frugan tycker att det är värt att lägga 5000:- på en dammsugare.

En 446L kostar ca 2700:- från tyskland, vilket känns lite mer skäligt. Är det någon som har erfarenher eller synpunkter den? Andra tips på om man ska köpa för 2000-3000:-?

"För damm med MAK-värden >1 mg / m3 och damm klass L" Den kommer även att användas till att suga upp slipdamm och aska från kaminen men det borde väl inte vara något problem?

XL-Bygg har annars extrapris 1295 kr på Nilfisk-Alto 25-21 fram till 7 November. Den skall vara riktigt bra för de pengarna, har verktygsuttag. Utnyttjar du Bauhaus prisgaranti får du den för 1140 kr.

Makita 446L vet jag tyvärr inget om då jag inte testat den men det ryktas om att det är Nilfisk som tillverkar den och att modellen motsvaras av Attix 30. De ser för lika ut för att det skall vara en slump. Prestanda på pappret ligger också väldigt nära varandra.

alt1054.jpg

101514lt.jpg

Här är en liknande diskussion om vem som är huvudtillverkaren:
http://www.woodworkforums.com/f58/who-makes-festool-vacuums-103602/

Helioz skrev:
XL-Bygg har annars extrapris 1295 kr på Nilfisk-Alto 25-21 fram till 7 November. Den skall vara riktigt bra för de pengarna, har verktygsuttag. Utnyttjar du Bauhaus prisgaranti får du den för 1140 kr. [/URL]
Jo, jag har sneglat lite på "budget-maskinerna" oxå men frågan är om man inte kommer bli missnöjd och vara så illa tvungen att köpa en dyrare i slutändan ändå? Hur stor verklig skillnad blir det på Makitans 230 mbar och Altos 190 mbar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.