vi kommer att bygga ett Pärlugglan men väntar på nybyggnadskartan för att kunna söka bygglov

Är oxå nyfiken på fler kommentarer...vi har skrivit på och väntar på bygglov, vår säljare är toppen, man kan ringa till honom när som helst och ställa dumma frågor...har varit väldigt tillmötesgående! så än så länge känns allt fint :)

Hej,

vi bygger LB-hus just nu.

Vi har en del saker som vi inte är överens med LB-hus om. Saker som dykt upp trots deras "totalentrepenad".

Som tur är har de bra underentrepenörer (i alla fall hos oss).

// Magnus

Hmm, nu blev jag oxå nyfiken på vad det är ni inte är överrens om. Vi ska bygga ett korsnäbben med LB (om vi får en tomt snart) och är hittills väldigt nöjda med vår säljare, men samtidigt är man ju medveten om att de är just försäljare, så man får ju vara lite noga med att få allt på papper...

Vi har ju inte kommit så långt i byggprocessen hittills, så än så länge finns inget att klaga på :D

Vi flyttade in vårt LB-hus, en Pärlugglan, i juni i år. Mycket har gått bra. Huset var i tid, enligt ritning och eknomin stämde rätt bra. Säljaren var också mycket tillmötesgående när det gällde att göra tillägg och fråndrag som egentligen inte finns som optioner. Några sakar att tänka på dock:
* Fyllmassorna till husgrunden räcker nästan aldrig om man inte bygger på en f d slät asfaltsplan :)
* Tillkommande markplanering är också en potentiell rysare om man inte har bra koll på underentreprenörerna som gör jobbet
* När väl huset kommer till tomten så försvinner säljaren ur sikte och man får ha rätt mycket detaljkontakter med entreprenören och dennes underentreprenörer eftersom det är många småsaker som skall bestämmas. Så länge man bor nära sitt husbygge så funkar det bra, men har man resväg så kan saker falla mellan stolarna om man inte är på plats

Ingen av dessa punkter har varit någon katastrof, tvärtom trivs vi väldigt bra med huset, men trots s k totalentreprenad så har vi tagit åtminstone 200 små och stora beslut (allt från kakel i badrum till om det skall vara ett eller två eluttag i klädkammaren) direkt med entreprenörerna.

Det är väl tur att man själv får ta besluten som ska tas vad gäller kakel, klinker o annat, tänk om ex säljaren eller nån annan skulle ta dem åt en... Självklart blir det många beslut, det är ju ett helt hus som ska byggas, det är ju det som är det roliga ;D
Vi ha har oxå byggt LB (Duvhöken) på total och är väldigt nöjda och trivs som fisken, inflytt var i april i år. Vi är rätt nöjda med att ha valt totalentr. och skulle förmodligen välja denna upphandlingsform om vi skulle bygga igen, trots att man då har viss erfarnehet.

Håller oxå på att bygga LB hus ... stämmer med grund massorna, vi skulle betala 115 000 i tillägg ... vi stred mot dom och det blev nästan rättsligt tills dom gav sig. Vi betalade i stället ca 30 000! Sedan till kommer mkt kostnader som inte finns i kalkylen, från kommun och el bolag, tele m.m

Jag byggde för 11 år sedan, då man precis kursade, för vilken gång i ordningen vet jag inte, men mycket strul med deras anlitade byggare, som också körde med extra grusutfyllnad. Jag betalade inte in sista betalningen, då det fanns en hel del brist o fel.
Nåja det slutade med att Byggaren/konkursförv. gick till domstol för att få ut sina pengar, utan att behöva åtgärda brist och fel.  Det hela tog 7 år, och jag fick behålla alla pengarna!! Tack vare jag hade en advokat som kunde sina saker. Enligt motparten var alltid kostnaden för extra grusutfyllnad en affär mellan byggherren och byggaren. Jaha sa min advokat, men om det då blir brist o fel i grusleveransen, vem skall då byggherren vända sig till.... och det kunde ju motparten inte svara på. Dessutom står det i kontraktet att byggherren inte får ingå andra avtal utan LB-HUS vetskap.
Vi hade inget avtal om extra grus, det stod normal grundläggning i avtalet. så det blev inga pengar för den extra grusen heller.
Men å andra sidan kan man läsa i LB-HUS beskrivning att det ingår x antal kbm fyllning.
Jag har inga klagomål mot deras väggpartier, takstolar som kommer från deras fabrik i bromölla.
Jag köpte endast stomrest, får jag tillägga, och ritat själv.

pritt skrev:
Håller oxå på att bygga LB hus ... stämmer med grund massorna, vi skulle betala 115 000 i tillägg ... vi stred mot dom och det blev nästan rättsligt tills dom gav sig. Vi betalade i stället ca 30 000! Sedan till kommer mkt kostnader som inte finns i kalkylen, från kommun och el bolag, tele m.m
115.000 låter otroligt, måste ha rört sig om ca en kvarts million ton...eller :-?

Vi har bott i vårt Duvhöken sedan slutet av November och är jättenöjda.

Sammanfattat
-Vad gäller säljaren så har det varit lite trögt att få besked om utlovade saker.
-150 ton fyllnadsmassor räckte trots att inte tomten inte var plan och säljaren rekommenderade att vi la in en reserv för detta.
-Produktionkostnadskalkylen sprack på att det inte fanns någon post för planering av tomt och anläggande av infart.
-Avloppsanläggningen blev också dyrare än planerat, dock inget att lasta säljaren för.
-LB-Hus har fungerat bra men kanske lite "flata" mot entreprenören som skyller en besiktningsanmärkning på dem, som konsument är det inte lätt att veta vem som har rätt utan jag vill bara ha det åtgärdat.

/Jerker

Jerker och andra som vet...

150 ton fyllnadsmassa - ingick detta i grundarbetet eller tillkom det? Vad var kostaden i så fall? Ingår det någon fyllnadsmassa öht? Jag har fått en kalkyl från LB-hus där inget specas om markarbete. Jag känner mig mycket osäker på dessa poster.

Jerker, vad kostade anläggande av uppfart och andra nödvändiga tillägg för mark; dränering?, grovplanering tomt?

Vad är sedan utvändiga VA-arbeten? Man betalr en anslutningavgift till kommunen, men hur långt "in i huset" sträcker sig denna och vad tillkommer i så fall från LB-hus?

Mycket tacksam för svar.

När jag läste i deras byggbeskrivning tror jag det var 80kbm som ingick i grundläggningen. Det kan man ju undra, om det funnits något husbygge som använt så lite fyllningsmassor. När man gräver till grunden, är man drygt metern utanför huskroppen, för avlopp, dagvatten och dränering. Utvändigt VA sträcker sig till tomtgränsen och med rensbrunnar (2st)

Tror att avstånd mellan hus och tomtgräns anges till 6 meter som ingår i husentrepenaden.
Det skall även ingå städning och grovplanering av tomten.

150 ton ingick till vårt hus Lb-hus när vi de grävde hos oss i oktober.
Men det räkte inte för oss heller.
Det blev en extra kostnad på ca 10 000 kr.
Vi fick anläggning av trädgård med i vår kalkyl, men det är ju inget som ligger på säljaren. Och det kan ju skifta väldigt mycket beroende på vad man ska ha i trädgården.

150 ton ingick i priset (Juni)
Har ännu inte räknat ihop alla kostnader för infart/avlopp/planering (samma grävare) eftersom jag inte fått alla fakturor ännu, men sista svängen (avlopp och finplanering) var det två man i två veckor.

Tror att VA-grävning ingick till 6 meter utanför huset.

Tycker nog att en säljare som varit ute på tomten och sedan tagit fram en totalkalkyl till banken kan hjälpa till att hålla reda på tillkommande kostnader (planering tex), oavsett vad som ligger inom hans/hennes ansvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.