6 959 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Erfarenheter av kyla från bergvärme?
Går i funderingarna om det är Luftvärmepump eller Bergvärmepump som ska vara framtida lösning för att få svalare i huset på sommaren.
Tar tacksamt emot erfarenheter eller länkar till där jag kan läsa på med relevant information.
Bergvärme verkar lovande, då kylan beskrivs som väldigt billig om sommaren, med nackdelen att det (enligt vad jag läst) är besvärliga rör som ska dras fram till kylenheterna. Har hittat väldigt få inlägg på forumet som beskriver det.
Jag har två plan jag vill kyla, ett på ca 130 kvm totalt och ett på ca 90.
Det behöver inte bli exakt 24,32 grader på varenda kvadratmeter, om jag bara kan få ned temperaturen med några grader och få lite kontroll över värmen i de två största rummen, (sovrum och vardagsrum+kök) så skulle jag vara nöjd. Huset är dåligt isolerat (trästomme byggd på 40-talet) och på sommaren blir det ofta över 30 grader inomhus och det håller i sig halva natten, trots att det är mycket svalare utomhus.
Jag har tittat på att utöka med 2st Luft-Luftvärmepumpar, tror det skulle räcka med en på varje våning, men då kommer jag ha 3st fläktar utomhus som tar plats och kräver service.
Därför ser jag alternativet att gå över till bergvärme helt inom 5 år och byta ut den gamla Luft-Vatten VP som idag står för uppvärmningen.
Jag har hyfsade förutsättningar för att dra nya rör vertikalt mellan våningarna till två relativt centrala platser för att sätta kylenheter på.
Kanske ska nämna att huset är i stockholmsregionen, men att det på grund av dålig isolering drar betydligt mer energi för uppvärmning än snittvillan här.
Tar tacksamt emot erfarenheter eller länkar till där jag kan läsa på med relevant information.
Bergvärme verkar lovande, då kylan beskrivs som väldigt billig om sommaren, med nackdelen att det (enligt vad jag läst) är besvärliga rör som ska dras fram till kylenheterna. Har hittat väldigt få inlägg på forumet som beskriver det.
Jag har två plan jag vill kyla, ett på ca 130 kvm totalt och ett på ca 90.
Det behöver inte bli exakt 24,32 grader på varenda kvadratmeter, om jag bara kan få ned temperaturen med några grader och få lite kontroll över värmen i de två största rummen, (sovrum och vardagsrum+kök) så skulle jag vara nöjd. Huset är dåligt isolerat (trästomme byggd på 40-talet) och på sommaren blir det ofta över 30 grader inomhus och det håller i sig halva natten, trots att det är mycket svalare utomhus.
Jag har tittat på att utöka med 2st Luft-Luftvärmepumpar, tror det skulle räcka med en på varje våning, men då kommer jag ha 3st fläktar utomhus som tar plats och kräver service.
Därför ser jag alternativet att gå över till bergvärme helt inom 5 år och byta ut den gamla Luft-Vatten VP som idag står för uppvärmningen.
Jag har hyfsade förutsättningar för att dra nya rör vertikalt mellan våningarna till två relativt centrala platser för att sätta kylenheter på.
Kanske ska nämna att huset är i stockholmsregionen, men att det på grund av dålig isolering drar betydligt mer energi för uppvärmning än snittvillan här.
Verkar som du redan har rätt bra koll tycker jag. Tips är att först jobba med typ markiser och liknande för att hindra solinstrålning på sommaren innan man ger sig på kyla.
Tror du att rördragningen inte är för jobbig skulle jag alla dagar i veckan satsa på ett frikylasystem när du ändå installerar ny bergvärme. Gör man det samtidigt med bergvärmen så kanske installationskostnaden blir överkomlig. För även om driften på en frikylaanläggning är billig så kan totalekonomin vara dålig om installationen är krånglig. Det är trots allt oftast relativt kort tid på året som kyla behövs.
Nästa steg kanske är att ta in offerter på båda lösningarna?
Tror du att rördragningen inte är för jobbig skulle jag alla dagar i veckan satsa på ett frikylasystem när du ändå installerar ny bergvärme. Gör man det samtidigt med bergvärmen så kanske installationskostnaden blir överkomlig. För även om driften på en frikylaanläggning är billig så kan totalekonomin vara dålig om installationen är krånglig. Det är trots allt oftast relativt kort tid på året som kyla behövs.
Tack, jag har funderat lite på det, försökt läsa mig fram.K Kallens skrev:Verkar som du redan har rätt bra koll tycker jag. Tips är att först jobba med typ markiser och liknande för att hindra solinstrålning på sommaren innan man ger sig på kyla.
Har en offert på luft-luft, men det som håller emot där är att de kommer dra ganska mycket el, min nuvarande Luftvatten drar en hel del och el-priset ger mig obehagskänslor. Sedan har jag inte mätt upp var jag ska ha två fläktar till utomhus. Det känns inte heller så roligt att ha de brummande samt behöva få service på dem vartannat år.
Det jag inte kan tolka är när folk säger att det är svårt eller jobbigt att dra rör för kyla från bergvärme, hur jobbigt är det? Är det jättestor böjradie eller isolering?
Hur mycket är kyleffekten, när folk säger 1,5 kW kylverkan har jag ingen aning om vad det innebär.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det som är jobbigt (jämfört med värmebärare) är att de måste vara kondensisolerade. Inte särskilt tjock isolering egentligen, max 10mm, men det gör ju att de inte blir så vackra så man vill gärna dra dolt. Beror ju helt på huset om det är jobbigt eller inte.
Kyleffekten beror på dimensioneringen (storlek på fläktkonvektorerna), även om det väl någonstans sätter stopp i borrhålets kapacitet att kyla (vet ej var denna gräns ligger).
Men som sagt, du vet nog egentligen vad du vill ha, du behöver bara få siffror och kanske förslag från en rörmokare som tittar på dina förutsättningar?
Kyleffekten beror på dimensioneringen (storlek på fläktkonvektorerna), även om det väl någonstans sätter stopp i borrhålets kapacitet att kyla (vet ej var denna gräns ligger).
Men som sagt, du vet nog egentligen vad du vill ha, du behöver bara få siffror och kanske förslag från en rörmokare som tittar på dina förutsättningar?
Redigerat:
Jag har bergvärme och installerade en större A/C på nedervåningen och en mindre A/C på övervåningen för 2 år sen. Kunde dra rören för kondensvatten i vinkel mellan snedtak och vägg och klädde sen in det med en låda. Kostade totalt 50 000 kr. Ger tydligt sänkt temperatur med flera grader i huset även om det kanske inte går att styra helt och hållet till separata rum.
Har själv precis fixat frikyla inför kommande säsong. Att göra det själv gick finfint. Klurigast var förstå sig på dimensionering av cirkpump och ställdon men där var forumet en bra hjälp. Annars lite klurigt att hitta bästa platsen för dragningen men jag lyckades dra rören i en skorstenspipa som inte var i bruk. Kondensisolering kan du köpa på amazon, typ armaflex, bara att trä på röret och så är det klart.
Nu har jag inte hunnit känna av effekten än, men ser fram emot nästa sommar
Så här några år senare. Hur blev effekten av ditt system med frikyla? Vore intressant att höra dina erfarenheter!H Hans G2 skrev:Har själv precis fixat frikyla inför kommande säsong. Att göra det själv gick finfint. Klurigast var förstå sig på dimensionering av cirkpump och ställdon men där var forumet en bra hjälp. Annars lite klurigt att hitta bästa platsen för dragningen men jag lyckades dra rören i en skorstenspipa som inte var i bruk. Kondensisolering kan du köpa på amazon, typ armaflex, bara att trä på röret och så är det klart.
Nu har vi kört en säsong med kylan på och ångrar oss inte, dock svårt att säga exakt vad som är vad då vi sen förra sommaren fixat ftx med frikyla och bytt fönster.
Det är inte en ac-anläggning där man kan ställa in önskad temperatur men huset hålls konstant ett par grader kallare än annars, så pass att man ofta upplever en faktiskt svalka när man kliver in genom dörren. Både genom lägre temperatur och lägre luftfuktighet.
Det är inte en ac-anläggning där man kan ställa in önskad temperatur men huset hålls konstant ett par grader kallare än annars, så pass att man ofta upplever en faktiskt svalka när man kliver in genom dörren. Både genom lägre temperatur och lägre luftfuktighet.
Låter toppen!H Hans G2 skrev:Nu har vi kört en säsong med kylan på och ångrar oss inte, dock svårt att säga exakt vad som är vad då vi sen förra sommaren fixat ftx med frikyla och bytt fönster.
Beror rätt mycket på hur djupt hål du har och om man använder värme (t.ex. pool) på sommaren hur bra det fungerar.TLBYGG skrev:
Kör man värme (annat än varmvatten) så blir effekten klart mycket bättre.
Vi har 220 m hål och pool som vi håller på 30-31 grader och har väldigt mycket fönster i ost/sydost så det har varit olidligt varmt på övre våningen (27-29 grader) men med frikylan håller vi 22-23 grader hela sommaren utan problem.
Jag förstår. 23 grader är ett fint resultat jmf med utan frikyla tycker jag. I mitt fall är det ett flerfamiljshus med en stor anläggning där vi diskuterar om det går att få in lite kyla under sommaren istället för ac som äter el.anders07 skrev:
Beror rätt mycket på hur djupt hål du har och om man använder värme (t.ex. pool) på sommaren hur bra det fungerar.
Kör man värme (annat än varmvatten) så blir effekten klart mycket bättre.
Vi har 220 m hål och pool som vi håller på 30-31 grader och har väldigt mycket fönster i ost/sydost så det har varit olidligt varmt på övre våningen (27-29 grader) men med frikylan håller vi 22-23 grader hela sommaren utan problem.
Ja, jag har aldrig ångrat vår!TLBYGG skrev:
Lite matnyttigt kanske du hittar i min tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/frikyla-nu-har-jag-fattat-det-haer-tror-jag.369521/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Så bygger du halmhus – erfarenheter från ett plusenergihus på Österlen
Artikelkommentarer -
Val av frånluftsvärmepump och eventuell kyla från densamma Nibe s735c
Värmepumpar -
Erfarenheter från att starta VA-samfällighet?
Fritidshus -
Delar med mig av erfarenheter från olika nätleverantörer
Vatten & Avlopp -
Byggde till huset med ett torn – erfarenheter från ett gör-det-själv-projekt
Artikelkommentarer