Någon som har köpt paneler av Gruppsol AB och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Ja, de som köpt paneler med installation från Gruppsol AB.
Här är en nyligen på detta forum som verkar ha skaffat anläggning från Cellsolars.
Ingen vacker apparatplacering eller kabeldragning. Praktikant?
Nystallerat Solpanelsystem 26,4kW, SolarEdge25K. Rätt uppsäkrat?
Ingen vacker apparatplacering eller kabeldragning. Praktikant?
Nystallerat Solpanelsystem 26,4kW, SolarEdge25K. Rätt uppsäkrat?
Intressant att titta på för mig som har offert från Cellsolar (numera 1KOMMA5) - men TS frågade ju om Gruppsol, inte om Cellsolar?A Arnodt skrev:
Jag hade hur som helst Gruppsol här idag så jag är också nyfiken på erfarenheter av dem. Grejen är ju den att alla aktörer har sina dåliga recensioner online så svårt säga vilka som faktiskt är bättre än andra, tror det mesta vilar på att man får bra montörer som gör jobbet - nu när det är mycket press på installation av solceller tror jag alla aktörer blir mer och mer desperata i jakten på underkonsulter som kan montera och att det därmed blir fler och fler oprövade kort som sköter installationerna.
Jo det är nog svårt att få tag i montörer överallt tyvärr! Hur länge har du väntat på din installation och vilka paneler köpte du?L LoTiX skrev:Intressant att titta på för mig som har offert från Cellsolar (numera 1KOMMA5) - men TS frågade ju om Gruppsol, inte om Cellsolar?
Jag hade hur som helst Gruppsol här idag så jag är också nyfiken på erfarenheter av dem. Grejen är ju den att alla aktörer har sina dåliga recensioner online så svårt säga vilka som faktiskt är bättre än andra, tror det mesta vilar på att man får bra montörer som gör jobbet - nu när det är mycket press på installation av solceller tror jag alla aktörer blir mer och mer desperata i jakten på underkonsulter som kan montera och att det därmed blir fler och fler oprövade kort som sköter installationerna.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Kanske dags att uppgradera statusen för de killar och tjejer som klänger runt på taken.
Projektörer har redan så de klarar sig.
Nu monterade jag mina paneler själv, men att stå på lutande tak i ur o skur är nog inte världens glamorösaste jobb precis...
Projektörer har redan så de klarar sig.
Nu monterade jag mina paneler själv, men att stå på lutande tak i ur o skur är nog inte världens glamorösaste jobb precis...
Hej,
Varit i kontakt med flera företag i en pågående upphandling. Jag tror att man kan hitta lokala/personliga varianser i kontakter med de flesta företag. En del kan man med enkelhet stryka på några få kontakter, sedan finns det flera som jag upplever bra. För mig har 3/6 visat sig på sin bättre sida. Tre var lätt att stryka, Gruppsol är top-3.
Mina kontakter med Gruppsols säljare här i Stockholm har varit de mest tekniskt drivna och kunniga. Den enda som redan i första mötet ade börjat skissa på en lösning och tog sig god tid att mäta och säkerställa takets förutsättningar. Uppenbart en mycket slipad säjare - men med väldig bra teknisk grund. De tycks även vara mycket seriösa i installationen. Instalation är svår att bedöma i offert men de säger iaf rätt saker
Mitt enda "aber" med Gruppsol är deras kärna med konceptet Sverigepanel. Det känns inte hållbart att, på lång sikt, ha "egen" panel. Det upplevs lite som Jens Of Sweden... En våg man kan rida på nu men kanske inte möjlig om 5-10 år. Jag antar att de flesta av deras paneler i grunden är något/några kända tillverkare och kan köpas under andra namn. Jag hade föredragit öppna kort, att de redovisade ursprunget. Då man bland annat lovar upp tlll 30 års garanti är detta viktigt. Inte säkert Gruppsol finns i samma form on 10,20 år.
Det gäller alla företag, därför upplever jag valet av panel viktigt.
(Gruppsols paneler i sig tycks vara bra, mycket bra.)
Varit i kontakt med flera företag i en pågående upphandling. Jag tror att man kan hitta lokala/personliga varianser i kontakter med de flesta företag. En del kan man med enkelhet stryka på några få kontakter, sedan finns det flera som jag upplever bra. För mig har 3/6 visat sig på sin bättre sida. Tre var lätt att stryka, Gruppsol är top-3.
Mina kontakter med Gruppsols säljare här i Stockholm har varit de mest tekniskt drivna och kunniga. Den enda som redan i första mötet ade börjat skissa på en lösning och tog sig god tid att mäta och säkerställa takets förutsättningar. Uppenbart en mycket slipad säjare - men med väldig bra teknisk grund. De tycks även vara mycket seriösa i installationen. Instalation är svår att bedöma i offert men de säger iaf rätt saker
Mitt enda "aber" med Gruppsol är deras kärna med konceptet Sverigepanel. Det känns inte hållbart att, på lång sikt, ha "egen" panel. Det upplevs lite som Jens Of Sweden... En våg man kan rida på nu men kanske inte möjlig om 5-10 år. Jag antar att de flesta av deras paneler i grunden är något/några kända tillverkare och kan köpas under andra namn. Jag hade föredragit öppna kort, att de redovisade ursprunget. Då man bland annat lovar upp tlll 30 års garanti är detta viktigt. Inte säkert Gruppsol finns i samma form on 10,20 år.
Det gäller alla företag, därför upplever jag valet av panel viktigt.
(Gruppsols paneler i sig tycks vara bra, mycket bra.)
rispalt, på märkskylten på undersidan av solcellspaneler borde stå tillverkaren. Det borde också stå tillverkaren på flashlistan över panelerna som kunden får i dokumentationen. Du får be någon som har sådan så kallad Sverigepanel på taket att kolla en panel och kolla i sin flashlista! Det är ju paneltillverkaren som lämnar garantierna, inte firman som säljer och monterar en solcellsanläggning. Förmodligen en tillverkare i något billig-land annars skulle de väl skryta om den t.ex. vore tillverkad i ett kvalitetsland som Tyskland.
Hej,
har ännu inte bestämt vilken entrepenör jag ska anlita, har således ingen panel ännu
Jag skulle tippa att panelerna är märkt med Gruppsols signum, kanske man hittar något i flashlista som jag inte vet vad det är
Jag har (för den gruppsol-panel jag titta på) hittat en Japan panel - som jag uppfattar tillverkas i - Kina.. Väldigt lik i spec - men inte 100& samma spec. En dubbel-glaspanel
Leaptonpv:
http://www.leaptonpv.com/d/file/Eng...21-08-03/ff8ab1c3d1f8597210031d111d615108.pdf
SVERIGEPANELEN®SuperGlass 410W:
har ännu inte bestämt vilken entrepenör jag ska anlita, har således ingen panel ännu
Jag skulle tippa att panelerna är märkt med Gruppsols signum, kanske man hittar något i flashlista som jag inte vet vad det är
Leaptonpv:
http://www.leaptonpv.com/d/file/Eng...21-08-03/ff8ab1c3d1f8597210031d111d615108.pdf
SVERIGEPANELEN®SuperGlass 410W:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
rispalten,
Lär gärna vad en flashlista är, det skadar inte.
Kolla på forum för solceller och få veta vad en flashlista är.
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Flashlista-solcellsmoduler-td5009280.html
Din länk till lippton-panelen ovan, anger antivirusprogrammet "säkerhetsrisk". Då vågar man inte ladda ner de virusarna.
Lär gärna vad en flashlista är, det skadar inte.
Kolla på forum för solceller och få veta vad en flashlista är.
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Flashlista-solcellsmoduler-td5009280.html
Din länk till lippton-panelen ovan, anger antivirusprogrammet "säkerhetsrisk". Då vågar man inte ladda ner de virusarna.
Redigerat:
Hur står sig sverigepanelen mot andra paneler i samma klass? Sverigepanelen nämns ju inte så mycket!
Kan det vara det kinesiska företaget Ulica Solar den fabrik som de kallar swedenpanelen?
Diagrammen i datablad Ulica Solars paneler är i vart fall väldigt lika, färgglada, som i swedenpanelens datablad, vilket är ovanligt.
UL i panelbeteckningen UL-315M 60DG kan betyda Ulica nämligen. Men det datablad groupsoll har på hemsidan att ladda ner är ca 2 år gammalt och de kan nu ha växlat till annan billig-fabrik.
Diagrammen i datablad Ulica Solars paneler är i vart fall väldigt lika, färgglada, som i swedenpanelens datablad, vilket är ovanligt.
UL i panelbeteckningen UL-315M 60DG kan betyda Ulica nämligen. Men det datablad groupsoll har på hemsidan att ladda ner är ca 2 år gammalt och de kan nu ha växlat till annan billig-fabrik.
Redigerat:
en gissning så god som någon
Kan inte se att den panel jag har offerrerats är nära någon av Ulica Solar's. Det lite unika med Superglass 410W är att det är en dubbelglaspanel.
Gruppsol säger sig speca och utveckla sina paneler i egen regi, att panelerna endast kan köpas av dem. Det är imponerande då till och med LG (som ansågs en av de bättre) stoppade sin produktion och utveckling i början av året på grund av att det inte ansågs lönsamt.
https://www.solarreviews.com/blog/lg-announces-end-of-solar-panel-manufacturing
https://www.solarreviews.com/blog/lg-announces-end-of-solar-panel-manufacturing
Man ska dock göära skillnad på produktion och utveckling. LG gjorde allt. Låta andra (oftast i Kina) producera tycks vara väldigt vanligt. Jag tror det behövs stora volymer (som alltid) för att kunna få priser som är konkurrenskraftiga. Är panelerna väldigt unika och i små volymer borde de rimligen bli väldigt dyra.
Gruppsol säger sig speca och utveckla sina paneler i egen regi, att panelerna endast kan köpas av dem. Det är imponerande då till och med LG (som ansågs en av de bättre) stoppade sin produktion och utveckling i början av året på grund av att det inte ansågs lönsamt.
https://www.solarreviews.com/blog/lg-announces-end-of-solar-panel-manufacturing
https://www.solarreviews.com/blog/lg-announces-end-of-solar-panel-manufacturing
Man ska dock göära skillnad på produktion och utveckling. LG gjorde allt. Låta andra (oftast i Kina) producera tycks vara väldigt vanligt. Jag tror det behövs stora volymer (som alltid) för att kunna få priser som är konkurrenskraftiga. Är panelerna väldigt unika och i små volymer borde de rimligen bli väldigt dyra.
Redigerat:
Fick offert av Gruppsol häromdagen. Representanten sa att panelen tillverkas i Kina (men inte i Xinjiang) av ett japanskt företag vid namn Tier.
Är det en bra panel? Är det negativt med så stora paneler (>2m)?
Är det en bra panel? Är det negativt med så stora paneler (>2m)?