8 001 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Erfarenheter av Björklidenhus Favoritserie
Vägglivet höjs 500 mm och kostar 40 000 :- (vilket är en av få tillval som jag tycker är prisvärda från Björkliden). Vi valde förhöjt väggliv och takkupa. Björkliden har nästan bara fasta priser. Vi fick 20 000:- i tillvalsrabatt. Så det finns lite prutmån men inte mer än detta. Va noggrann med att förankra priserna från säljare med huvudkontoret (litet glapp där).
Vi bygger villa Trendig i Uppsala (huset är på plats och målaren kommer inom någon vecka). Vi har varit mestadels nöjda med Björklidenhus fram till nu. Priset och huset är bra, det man sparar in i kostnader är möjligheten för tillval. Tillval utanför Björklidenhus tillvalslista kan man naturligtvis alltid göra som kund, men då stiger naturligtvis även priset närmare konkurrenternas nivåer.
Det som är Björklidenhus problem är uteslutande kommunikationen med kund som är under all kritik. Detaljer i våra ritningar har ändrats vid ett antal tillfällen och i vårt fall har de inte haft koll på handlingarna. Likaså har vi fått ligga på för att få inforamtion om t.ex. tidsplan (den tog närmare 4 månader att få) och vi väntar fortfarande på handlingar som vi blivit utlovade för några veckor sedan.
Huset har tyvärr två ganska rejäla avvikelser från avtalet, ett estetiskt och ett konstruktionsfel i stommen - ni som i likhet med oss har valt förhöjt väggliv uppmanas att verkligen, verkligen, verkligen övervaka måtten på övervåningen!! Björklidenhus har hittills valt att inte ta något reellt ansvar för att avhjälpa felen, trots att både vår KA och deras representanter på plats har presenterat godtagbara förslag på lösningar. Som flera redan har påpekat i tråden så finns det dock tyvärr ett jätteglapp mellan det smidiga Björklidenfolket på plats och de osmidiga stolsvärmarna på huvudkontoret.
Vi inväntar en sista återkoppling på våra invändningar från Björklidenhus inom kort, men i dagsläget vet vi inte om vi kan rekommendera Björklidenhus eller inte. Den viktigaste egenskapen hos en husleverantör är ju hur man väljer att tackla problem som uppstår (vilket de alltid gör), särskilt när det uteslutande är leverantörens fel och ansvar. Än så länge verkar det som sagt vara osmidigheten och dumdristigheten som tyvärr är ledande på Björklidenhus.
Det som är Björklidenhus problem är uteslutande kommunikationen med kund som är under all kritik. Detaljer i våra ritningar har ändrats vid ett antal tillfällen och i vårt fall har de inte haft koll på handlingarna. Likaså har vi fått ligga på för att få inforamtion om t.ex. tidsplan (den tog närmare 4 månader att få) och vi väntar fortfarande på handlingar som vi blivit utlovade för några veckor sedan.
Huset har tyvärr två ganska rejäla avvikelser från avtalet, ett estetiskt och ett konstruktionsfel i stommen - ni som i likhet med oss har valt förhöjt väggliv uppmanas att verkligen, verkligen, verkligen övervaka måtten på övervåningen!! Björklidenhus har hittills valt att inte ta något reellt ansvar för att avhjälpa felen, trots att både vår KA och deras representanter på plats har presenterat godtagbara förslag på lösningar. Som flera redan har påpekat i tråden så finns det dock tyvärr ett jätteglapp mellan det smidiga Björklidenfolket på plats och de osmidiga stolsvärmarna på huvudkontoret.
Vi inväntar en sista återkoppling på våra invändningar från Björklidenhus inom kort, men i dagsläget vet vi inte om vi kan rekommendera Björklidenhus eller inte. Den viktigaste egenskapen hos en husleverantör är ju hur man väljer att tackla problem som uppstår (vilket de alltid gör), särskilt när det uteslutande är leverantörens fel och ansvar. Än så länge verkar det som sagt vara osmidigheten och dumdristigheten som tyvärr är ledande på Björklidenhus.
Problemen lösta - Björklidenhus tar på sig att avhjälpa avvikelserna. Det som man tidigare misstänkte var ett konstruktionsfel visade sig inte vara något fel i stommen eller liknande. Istället kan båda avvikelserna konstateras bero på just bristande kommunikation, men det är ju betydligt lättare att åtgärda!
Skönt! Vi är inne i ungefär samma läge som er i produktionen. Inväntar just nu målare. Allt har så långt jag vet (har inte haft tid att kontrollera bygget, pga. jobb) fungerat utmärkt. Var lite småsur på Björkliden då de lovade att man skulle få på tätt tak på 1 - 2 dar. Det tog 6 dagar! (snickarna jobbar bara halvdag fredag och sen fick det stå öppet under helgen). Vi hade tur de fick på taket dagen innan snökaoset tog fart. Dom är duktiga på att hitta tillkommande utgifter på markarbetet menmen...Ser fram emot att få titta in i mitt hus.
Hur har det gått för er som byggt med Björliden???
Medlem
· Västerbottens län
· 57 inlägg
Då måste d ju bli en bra slant billigare då för dig argbigga om ni får vite om typ 5000 per påbörjad vecka det är försenat?
Hej HusFunderare Pengar ja det skulle sitta bra men det är nu en ojämn kamp minst sagt om hurvida dom behöver betala oss några vite eller försenings pengar överhuvudtaget, dom svarar inte pungt slut, vi har tvingats gå igenom massor pågrund av Björklidenshus tavlor.
Björklidenhus såg till att få igenom en slutbesikning med nöd och näppe och i min mening va den slutbesikningen helt kass,
kommer dom att ge oss en kompensation och färdigställa allt som är kvar ? jag är ingen gnällspik ska du veta jag är jävligt tålig men rätt ska va rätt och lovat är lovat, dom har varit tillbaka hit och fixat en del fel/reklamationer men vissa fel/reklamationer har ej blivit fixade alls eller inte fullt ut ?
namnet jag har här kan va ganska passande om man stampar mig för hårt på tåna,
Björklidenhus såg till att få igenom en slutbesikning med nöd och näppe och i min mening va den slutbesikningen helt kass,
kommer dom att ge oss en kompensation och färdigställa allt som är kvar ? jag är ingen gnällspik ska du veta jag är jävligt tålig men rätt ska va rätt och lovat är lovat, dom har varit tillbaka hit och fixat en del fel/reklamationer men vissa fel/reklamationer har ej blivit fixade alls eller inte fullt ut ?
namnet jag har här kan va ganska passande om man stampar mig för hårt på tåna,
Vi håller på att bygga med Björklidenhus för tillfället och allt har flutit på smidigt hittills. Som det är nu är etapp ett klar, dvs huset står på plats och alla inneväggar och innetak är färdiga. Nu kommer det inte hända något på ett tag eftersom plattat inte hunnit stå i 90 dagar ännu. Kommunikationen med Björklidenhus har hela tiden fungerat bra och har något oväntat hänt så har det fixat sig snabbt. Jag känner verkligen inte igen något av det Argbigga skriver i sina inlägg och förhoppningsvis kommer vi inte heller göra det under resten av byggprocessen =)
Blizzet: Jajamen det stämmer. Bygger du också i Fjölebro eller? Såg att du och kommer från Kalmar.
//Henke
//Henke
Blizzet: Okey vad kul, ja då verkar det som vi blir grannar då
Ni har precis börjat med markarbetet va? Tyckte jag såg att det hölls på med maskinarbeten där. Vad bygger ni för hus?
Klicka här för att svara