Jag råkade ramla in på Biltemas utbud av motorgräsklippare och konstaterade att de har en del riktigt billiga:
Min grundinställning är att står det inte Husqvarna, Sthil eller Jonsered får det vara, men till priserna ovan blev jag nyfiken.
Är det någon som har erfarenhet av dessa? Kan de duga som komplement/reserv? Vad har de för motorer? Går det att få tag på reservdelar? Andra synpunkter?
Min grundinställning är att står det inte Husqvarna, Sthil eller Jonsered får det vara, men till priserna ovan blev jag nyfiken.
Är det någon som har erfarenhet av dessa? Kan de duga som komplement/reserv? Vad har de för motorer? Går det att få tag på reservdelar? Andra synpunkter?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
En 20 år gammal Klippo med ett fräsch tändstift och ny härligt aspenbensin är 100 gånger bättre än de här.Alfredo skrev:
Jag råkade ramla in på Biltemas utbud av motorgräsklippare och konstaterade att de har en del riktigt billiga:
[bild]
Köp ALDRIG något på Biltema som rör sig, det är skräp rakt igenom. Helst ska ni inte köpa något som inte ska röra sig heller (typ en hammare) för risken är stor att den rör sig ändå och går av..
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
Min personliga uppfattning är att du får en avsevärt mycket bättre och hållbarare bensinklippare om du köper för samma "investering" en begagnad KLIPPO än en Biltemabensinare. Och det samma gäller klipparna av märket MEEC från Jula. Köper du däremot en begagnad KLIPPO så VET du vad du får för pengarna och att det garanterat finns reservdelar till din KLIPPO att köpa i Sverige från de flesta större reservdelshandlare.
En KLIPPO håller årtionden om man bara sköter oljebyten varje säsong liksom håller luftfiltret rent samt kör klipparen på alkylatbensin och förvarar den inomhus vintertid. 👍
En KLIPPO håller årtionden om man bara sköter oljebyten varje säsong liksom håller luftfiltret rent samt kör klipparen på alkylatbensin och förvarar den inomhus vintertid. 👍
Jag har inga erfarenheter av Biltemas bensinklippare, men min gamla bensin Klippo går fortfarande trots att den inte fått nått oljebyte på decennier och oftast tillbringar såväl sommar som vinter ute bakom garaget. Bensin och rester av motorolja brukar den få vad som finns hemma, Briggs&Stratton motorn verkar inte vara kräsen på vad den sörplar i sig.Karl webmaster Johansson skrev:
Min snart nittioåriga mor har i >7 år klippt det lilla hon anser sej behöva med en Biltema batteriklippare så vissa år köper de tydligen in rimligt hållbara grejor.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
Tänkte bara tillägga att det knappast är en slump att (fd) skånskägda KLIPPO bara satte två olika motorer på sina klippare. Antingen amerikanska Briggs & Stratton eller världens största trädgårdsmotortillverkare Honda på sina klippare. Kan du få tag i en begagnad KLIPPO med HONDA-motor så - KÖP!
Intressant att ingen som svarat hittills verkar ha erfarenhet av Biltemas gräsklippare utöver hörsägen......
Jag har haft ett par stycken. Den första funkade utmärkt ett par år innan det blev utbytt till en självgående. Då ärvde en dottern den första, och såvitt jag vet går den fortfarande.
Den självgående går väl på femte säsongen utan krångel. Den lär ha fått nytt tändstift, i år, men utöver att kolla oljan en gång om året har den inte fått någon service.
Skulle den rasa ihop, så kostar väl inte en ny blå mer än en reparation.
Prisvärd enligt min mening
Jag har haft ett par stycken. Den första funkade utmärkt ett par år innan det blev utbytt till en självgående. Då ärvde en dottern den första, och såvitt jag vet går den fortfarande.
Den självgående går väl på femte säsongen utan krångel. Den lär ha fått nytt tändstift, i år, men utöver att kolla oljan en gång om året har den inte fått någon service.
Hur kan man VETA exakt vad man får när man köper en begagnad? Den kanske körts på spillolja och fotogen?Karl webmaster Johansson skrev:
Min personliga uppfattning är att du får en avsevärt mycket bättre och hållbarare bensinklippare om du köper för samma "investering" en begagnad KLIPPO än en Biltemabensinare. Och det samma gäller klipparna av märket MEEC från Jula. Köper du däremot en begagnad KLIPPO så VET du vad du får för pengarna och att det garanterat finns reservdelar till din KLIPPO att köpa i Sverige från de flesta större reservdelshandlare.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
Både Biltemas, och JULAs klippare, är vad jag kallar för "no name" klippare och det är klippare som varken Biltema resp JULA har (fullt) sortiment av reservdelar till. Om de har eller kan skaffa reservdelar över huvud taget eller kan reparerar. Jag är alltid skeptisk till att köpa en produkt där det inte finns reservdelar och serviceverkstäder nästgårds. Man kan ju jämföra med Kinamopederna för en eller ett par årtionden sedan som bara i princip blev ståendes när någon del gick sönder och importören bara ryckte på axlarna.ÅkeSun skrev:
Intressant att ingen som svarat hittills verkar ha erfarenhet av Biltemas gräsklippare utöver hörsägen......
Jag har aldrig påstått att varken Biltemas- eller JULAs klippare är dåliga. Vad jag påstod var att enl mig är det ett tryggare köp att satsa på en begagnad KLIPPO. Har man minsta misstanke att KLIPPO-klipparen blivit körd på spillolja och fotogen så kanske man bör investera i en begagnad KLIPPO som säljs med full dokumentation och garanti av handlare som just specialicerat sig på begagnade KLIPPO.
Ryktet går ju att en KLIPPO-klippare är så bra så den tom går i arv. ❤️
Btw, ska samtidigt tillägga att jag definitivt inte är skeptisk till produkter rent allmänt från Biltema!
Mycket OT nu, men så är det.Karl webmaster Johansson skrev:
Hedemora kommun köpte en Klippo på 70 talet, min fars kompis som jobbade där fick ärva klipparen när de köpte nya.
Några år senare, 1986, fick min far ärva den då kompisen köpt åkklippare.
1988 fick jag ärva den av samma anledning.
2002 tog den sin sista suck, inget fel på chassit el drivning, men motorn gav upp i ett rassel.
Då 2002 köpte jag nuvarande klippo, en maskin som känns att den kommer överleva mig själv. Gör den det har jag under hela mitt liv avverkat 2 klippare, den första var gratis, den andra kostade 6.500:-
Reservdelar: Nr1. tändspole och 2 st däck.
Nr 2. 2 st gummitutor till förgasaren och 2 st däck.
Slå det om ni kan med Biltemaklippare.
En annan sak, drivna klippare ska ha framhjulsdrift, punkt slut. Hur fin bra och dyr en klippare än är, vill jag inte ha den om den har bakhjulsdrift.
Bilar ska vara bakhjulsdrivna 🙂
Jag hade en DLM 2027 i två säsonger, men bytte denna vår. Den startade alltid, bytte varken olja eller tändstift på den. Problemet var att den knappt tog sig igenom våran gräsmatta som inte är kuperad. Var gräsmattan dessutom lite blöt så stannade den flera gånger för att sen var för klen.Alfredo skrev:
[bild]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vattete's vattenfelsbrytare - Rekommendationer och erfarenheter?
Vatten & Avlopp -
Bygga om Biltemas cee vägguttag så det blir petsäkert?
El -
Biltemas målarfilt - erfarenheter?
Färg, Måla & Tapetsera -
Erfarenheter av Biltemas robotgräsklippare (rm1000)?
Robotgräsklippare -
Biltemas pexkopplingar i plast - erfarenheter?
Vatten & Avlopp