Hej!
Vi behöver en luft/luftvärmepump till övervåningen i ett hus, den behöver försörja ca 40kvm (två sovrum) med värme. Vi har fått tips av ett proffs att placera den under fönstret, dvs på golvet.

Av budgetskäl söker vi begagnat. Jag har varit i kontakt med några installatörer som alla avråder från att köpa begagnat pga ingen garanti. Vissa vägrar rentav att göra jobbet vid begagnad vara. Och vi får ju inte installera själva pga gasen i produkten. Samtidigt har väl installatörerna egenintresse av att sälja nytt till oss, så kanske är de inte heller helt objektiva.

Finns det någon erfarenhet här i forumet av att köpa, installera och använda begagnad luft/luftvärmepump? Hur ska man isf gå tillväga? Finns det rentav tips på en installatör som vill göra jobbet? Mottar såklart gärna även tips på produkter som kan matcha behoven jag nämner i första stycket här.

Stort tack på förhand från en total novis!
Allt gott,

Luftvärmepumpar körs ofta till de är uttjänta, därefter skrotas de.
Tror du ska överge tanken om en begagnad maskin.

Du får en ny no-name-maskin för ca 6000-7000 kr exkl. installation.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
B Beate Undén skrev:
Hej!
Vi behöver en luft/luftvärmepump till övervåningen i ett hus, den behöver försörja ca 40kvm (två sovrum) med värme. Vi har fått tips av ett proffs att placera den under fönstret, dvs på golvet.

Av budgetskäl söker vi begagnat. Jag har varit i kontakt med några installatörer som alla avråder från att köpa begagnat pga ingen garanti. Vissa vägrar rentav att göra jobbet vid begagnad vara. Och vi får ju inte installera själva pga gasen i produkten. Samtidigt har väl installatörerna egenintresse av att sälja nytt till oss, så kanske är de inte heller helt objektiva.

Finns det någon erfarenhet här i forumet av att köpa, installera och använda begagnad luft/luftvärmepump? Hur ska man isf gå tillväga? Finns det rentav tips på en installatör som vill göra jobbet? Mottar såklart gärna även tips på produkter som kan matcha behoven jag nämner i första stycket här.

Stort tack på förhand från en total novis!
Allt gott,
Då installationen ändå är så dyr så skulle jag inte gå på en begagnad. Själv köpte jag istället en ny från Jula med snabbkoppling. Den får man heller inte koppla in själv egentligen... Och i dagsläget behöver man även skriva avtal med installationsfirma. Men verkar som att flera här dragit på installationen och att installationsföreraget då ger upp.
Länk till nu nedsatt pump:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008297

• Gilla
Beate Undén
  • Laddar…
A
Man vet ju inte vad en värmepump har varit med om
Risken är mindre om du köper en Mitsubishi LN hero 3-år gammal och får papper från den som monterade ner den.
Jag läste någonstans om en som köpt 2st IVT pumpar begagnade vilka visade sig vara felaktigt nedmonterade och tomma, fick dit en tekniker som skulle köra igång dessa fyllde på 2kg gas á 4000.- och en massa arbete nya rör etc sen startade de inte ändå. för de var skrot båda.
köparen betalde och fick inget tillbaka mer än skrot som dessutom klassas som miljöfarligt gods

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Då installationen ändå är så dyr så skulle jag inte gå på en begagnad. Själv köpte jag istället en ny från Jula med snabbkoppling. Den får man heller inte koppla in själv egentligen... Och i dagsläget behöver man även skriva avtal med installationsfirma. Men verkar som att flera här dragit på installationen och att installationsföreraget då ger upp.
Länk till nu nedsatt pump:
[länk]
Tilläggas bör att jag efter fem år börjat fått lite märkligt ljud i pumpen som jag ska försöka fixa. I övrigt har den gått bra. Länk till tråd där jag får fin hjälp av electoluxaren här ovan:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ljud-fran-jula-luft-luft-vaermepump.433446/
Fortsättning följer när jag får tid att titta på pumpen... men en ny billig pump som håller i fem år tycker jag känns safeare än begagnad märkes och jag skulle köpa ovan även idag.

• Gilla
Beate Undén
  • Laddar…
Luftvärmepump köper man INTE begagnat. Punkt. Eftersom det bara är 40 kvm blir det ju rätt billigt ändå.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack alla för utmärkta svar! Jag hör er angående begagnat :)

Jag köpte en begagnad luftvärmepump 2011 för 1000 kr. Jag kunde installera den själv med en lånad vakuumpump. Den fungerar fortfarande. Rätt pris på pumpen och rätt pris på installationen så är det väl en chansning man kan göra. Men jag skulle inte betala stora pengar för den.

En begagnad pump ska vara billig. Är den tömd på gas för 2000kr närmar den sig alltså gratisnivån. Och det bevisar att den som tagit ner den inte begriper att man utan specialverktyg kan behålla gasen i maskinen eller så var den redan trasig och tom.
I en maskin som stått tom och öppen samlas dessutom fukt i torkfiltret så det fattas en tusing till där.
Svårt i och för sig för en köpare utan utrustning att veta om pumpen innehåller gas i rätt mängd.
Men de som annonserar "behöver bara fyllas med gas" kan man sortera bort på en gång.

B Bjober skrev:
En begagnad pump ska vara billig. Är den tömd på gas för 2000kr närmar den sig alltså gratisnivån. Och det bevisar att den som tagit ner den inte begriper att man utan specialverktyg kan behålla gasen i maskinen eller så var den redan trasig och tom.
I en maskin som stått tom och öppen samlas dessutom fukt i torkfiltret så det fattas en tusing till där.
Svårt i och för sig för en köpare utan utrustning att veta om pumpen innehåller gas i rätt mängd.
Men de som annonserar "behöver bara fyllas med gas" kan man sortera bort på en gång.
Behövs inga specialverktyg för att köra tillbaka köldmediat till utedelen där den finns ursprungligen på ”vanliga” luft/luft värmepumpar.
Däremot vetskap hur man gör på korrekt sätt

Hej igen, tack för alla svar!
Kan ni ge en fingervisning om vad installationskostnad bör ligga på?
Någon som rentav kan rekommendera en firma i Hässleholmstrakten?
Och igen, om någon har tips på en golvmodell som ska försörja ca 40kvm med värme, vore så grymt!
Tack för svar och trevlig helg,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.