890 läst ·
4 svar
890 läst
4 svar
Erfarenheter av att måla huset svart – tips på färg, kulör och märke?
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Hej!
Vi ska måla om vår fjällstuga (enplanshus, ca 120 kvm) som idag är röd med vita knutar. Planen är att måla den svart med vita knutar och sätta in spröjs, och vi står just nu i färgvals-djungeln.
Vi gillar kulörerna:
Funderar på att använda Jotun Drygolin Nordic Extreme, eftersom den verkar ha riktigt bra hållbarhet och är självrengörande (något som verkar bra i fjällklimat). Men den är också rätt dyr...
Alternativ jag överväger:
Frågor som dykt upp:
Någon som målat svart fasad själv? Hur blev resultatet?
Någon som använt Beckers till svart fasad och är nöjd (eller missnöjd)?
Finns det andra märken eller produkter ni kan rekommendera för svart målning?
Tips på annan färg som är lika bra som Jotun Nordic Extreme (men billigare)?
Något särskilt man bör tänka på när man målar mörkt? (värme, flagning, glans etc.)
Vi planerar att måla två strykningar, två personer under tre dagar, är det väldigt optimistiskt eller kan man klara det på tre dagar? Hur lång tid tar det att måla ett enplanshus i denna storlek ungefär?
all input om färgval, märke, hållbarhet, saker som underlättar arbetet och kulörer tas tacksamt emot!
Stort tack på förhand! 🙏
/ Viktor
Vi ska måla om vår fjällstuga (enplanshus, ca 120 kvm) som idag är röd med vita knutar. Planen är att måla den svart med vita knutar och sätta in spröjs, och vi står just nu i färgvals-djungeln.
Vi gillar kulörerna:
- Jotun 0099 Sort – kolsvart
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder - Jotun 9938 Dempet Sort – mer naturligt, lite dämpad svart
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
(det viktiga är att det är svart och inte brunsvart som verkar vara populärt).
Funderar på att använda Jotun Drygolin Nordic Extreme, eftersom den verkar ha riktigt bra hållbarhet och är självrengörande (något som verkar bra i fjällklimat). Men den är också rätt dyr...
Alternativ jag överväger:
- Teknos Nordica Eko – verkar vara prisvärd med bra omdömen
- Beckers Perfekt Akrylat Plus – betydligt billigare, men är den tillräckligt bra?
- Ev. få Jotuns kulör bruten i Beckers – men hur bra blir det?
Frågor som dykt upp:
Någon som målat svart fasad själv? Hur blev resultatet?
Någon som använt Beckers till svart fasad och är nöjd (eller missnöjd)?
Finns det andra märken eller produkter ni kan rekommendera för svart målning?
Tips på annan färg som är lika bra som Jotun Nordic Extreme (men billigare)?
Något särskilt man bör tänka på när man målar mörkt? (värme, flagning, glans etc.)
Vi planerar att måla två strykningar, två personer under tre dagar, är det väldigt optimistiskt eller kan man klara det på tre dagar? Hur lång tid tar det att måla ett enplanshus i denna storlek ungefär?
all input om färgval, märke, hållbarhet, saker som underlättar arbetet och kulörer tas tacksamt emot!
Stort tack på förhand! 🙏
/ Viktor
Ska man måla om ett hus i en annan kulör så ska man ju vara medveten om att det lär va underarbetet som är värst och tar mest tid. Om man nu vill att den nya färgen ska sitta kvar och täcka. Har några grannar som höll på och skrapa ett antal dagar på ett garage med röd färg. Målade med grått. Nu kan man hitta rött i förmodligen varje planka...
Så, jag skulle säga att ni kommer få lägga mycket mer jobb på underarbetet än 2 dagar och lär behöva en hel del verktyg om ni inte ägt hus tidigare. Man har sällan sånt på lager om man inte gjort dylika jobb förut.
Att välja färg och kulör lär vara det enklaste i sammanhanget
Men man bör väl börja med att ta reda på vad för färg som sitter där idag, det avgör hur väl nästa kommer fästa.
Så, jag skulle säga att ni kommer få lägga mycket mer jobb på underarbetet än 2 dagar och lär behöva en hel del verktyg om ni inte ägt hus tidigare. Man har sällan sånt på lager om man inte gjort dylika jobb förut.
Att välja färg och kulör lär vara det enklaste i sammanhanget
Men man bör väl börja med att ta reda på vad för färg som sitter där idag, det avgör hur väl nästa kommer fästa.
Hur som helst, vi har målat en tillbyggnad, garage, plank, carportar i nästan svart. Valde en något gråare men när svart. Lite tåligare för smuts och liknande, man ser inte lika lätt att det är dammigt som helsvart.B bryggarebob skrev:
Använde Beckers fasadfärg av två varianter, en akrylat och en oljefärg vill jag minnas. Den ena andas lite mer så om man målar båda sidor av en planka så vill man ju inte stänga in fukt.
Får säga att den senare har lite bättre lyster tycker jag, ser mer naturlig ut. Akrylat är ju lite av en plasthinna. Men båda sorterna sitter som berget och ser ut som nymålat ännu efter en 5 år eller så. Förutom där katten klättrar uppför planket och stolpen jag dragit släpet mot
Funkade fint att måla. Men detta var enbart nytt trä, olja ändträ, grunda, måla 2-3 gånger. Ska inte uttala mig alls om hur det fäster på redan målade ytor av olika slag.
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Är inte slamfärg utan akrylatfärg i dagsläget.
Räcker det med att borsta bort, skrapa vid behov och använda målartvätt innan man börjar måla?
Räcker det med att borsta bort, skrapa vid behov och använda målartvätt innan man börjar måla?
Klicka här för att svara