Kan vi komma tillbaka lite till ursprungsfrågan om hur ofta ni duttar på olja o pasta?

Jag har ett gummihjul, och har ingen olja på. Däremot använder jag mycket pasta - den verkar inte fasta i gummihjulet på samma sätt som i läderhjulet. Jag duttar på inför varje verktyg som skall brynas.

Tidigare hade jag en scheppach med läderhjul. Det försa jag gjorde var att massera in rätt rejält med lättrinnande kompressorolja i lädret, sen lite pasta då och då, mindre ofta än med gummihjulet. Olja tog jag inte på igen, å andra sidan hade jag inte den maskinen så väldigt länge.

Instämmer, vid varje bryningstillfälle. Man ser ju när pastan tar slut på skivan.

/K

snickarboden skrev:
Instämmer, vid varje bryningstillfälle. Man ser ju när pastan tar slut på skivan.

/K
Även oljan?

olja om maskinen stått ett tag.

/K

MathiasS skrev:
Jiggar har jag kunnat köpa på jula när dom haft rea och då har det blivit riktigt billigt. Så jag har alla jiggar men ingen slipmaskin.....;(
Och nu har jag en Tormek, men inga jiggar.
Ska vi byta? :D

Grattis till köpet! Blev det en SA250?

Tack!
Japp det blev en sån. Verkar vara i bra skick på motor och inga lagerglapp vad jag kunde känna. Stenen är däremot helt slut och ska bytas till en ny. Enligt Tormek så ska T7ans sten passa rakt av så en sån blir det. Classe i sjön kan ta hem såna.
Sen blir det givetvis någon jigg till knivar att börja med. Därefter får jag kika på när diverse reor på jula dyker upp :)

Låter bra:) Tänk på att inte hålla emot i brynhjulet när du lossar muttern som håller fast stenen - det är risk att du drar sönder plasten i brynhjulet då. Håll istället i stenen och använd en slagskruvdragare eller mutterknackare.

Tack för tipset!
Ska ta tag i det i morgon efter jobbet.

V8dc skrev:
Och nu har jag en Tormek, men inga jiggar.
Ska vi byta? :D
Vafan.

Du ska bara ha å ha å ha.

Du kan få köpa mina jiggar för cirka 2895:-. Då har du Tormek och jiggar och jag skaffar Tormek. Det känns iaf bättre än nuvarande läge.;)

Har nu målat om maskinen och dessutom bytt ut det mesta av kringutrustningen.
Stort tack till Tormek support som tålmodigt svarade på ALLA frågor korrekt och tips i övrigt!

Profilerade om en noname kökskniv idag och jag älskar redan maskinen!

Visst det är en föregångare till T7, men den här är nog i klass med den ändå.
Designen är annorlunda, men samma effekt på motor.
Lite långsammare RPM, men jag lovar att det avverkar stål ändå.
Förstår varför denna mackapär titulerar sig som bäst inom avsett område.
Nonamekniven ser proffsigare slipad ut än mina egna knivar som jag lämnat in. Definitift vassare också! (För att vara ärlig så är även nonamekniven brynad på sharpmaker samt även striglad)

Vad vill jag då säga med detta inlägg?
Jo, var inte oroliga att köpa en beggad maskin.
Denna är inte föregångaren till T7, utan modellen innan det.
Tormek har den goda smaken att inte ändra några avgörande mått ändå!
Min maskin har en sak kvar att byta och det är "bommen" för slipjiggarna. Ny, alltså den som ingår i T7, beställd och borde komma vilken dag som helst. Givetvis kommer den passa rakt av!

Min maskin är en Tormek SAB-250 och kostade mindre än en flaska single malt.

• tn_Diverse 014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också blivit en hängiven "Tormekare", det är nästan lite religiöst över det hela hehe! Kolla gärna min blogg på www.nysagat.se där jag lagt upp bilder på en slipning och bryning av ett vanligt stämjärn (som jag misskött i flera år) på min T7. Det blev som nytt! Ska nämnas att det var min premiärslipning så nu ska jag gå loss på alla skärande verktyg som inte blivit skärpta sedan de köptes.

Esbjörn,
Tänk på att en vass egg upstår när två raka polerade ytor möts. Det är alltså lika viktigt att baksdan på stämjärnet är polerat som att fasen är det.
/B

Mikroskop är lite över min nivå... En lampa med förstoringsglas är vad jag har och det kändes lite fånigt när jag köpte den, men det är super för att kolla eggen. Hittade en 1206 på Classe i våras. Jag skulle beställa en T7 och då frågar karln om jag vill ha en 1206 för 999:-. Eftersom jag våndats över priset på T7:an slog jag till. För mina små behov tänkte jag... Den är fantastisk, men det har funnits ögonblick då jag ångrat att jag inte tog T7:an. Ett no 7 hyvelstål är för brett. Saknas några mm (kommer inte hela vägen in). Då har jag iofs den gamla jiggen som följde med, kanske funkar med den nya jiggen. Någon som vet? Det andra som jag är lite besviken på är mig själv. Hade tänkt att man snabbt och smidigt kunde bryna upp stämjärn och hyvelstål på brynskivan utan att ta fram vatten och stenar, men det händer alldeles för ofta att jag inte får till rätt vinkel och i värsta fall rundar av stålet istället för att skärpa det. Så jag har fortsätt med slipstöd och vattensten. Upplever att järnen blir vassare och rakare med en 8000 sten + slipstöd. Oftast inget jag kan se med mitt förstoringsglas, men ett mikroskop skulle kanske avslöja skillnader.

/woodchuck

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.