Ursäkta om det blir många inlägg men håller själv på med att försöka få in Ikeas kanalsystem i en köksÖ som endast är ett 60skåp djupt. Med kolfilter så blåser det på fötterna men djupet på hela ventilationspaketet är även för stort så får inte plats med sockel bakom. Så min lösning är att ha utblås 90grader ut på kortsidan, men då är istället bredden på utblåset för brett, så skall komma på något där😂

BirgitS
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Endast detta

[bild]
Där står det ju att det ska finnas en frånluftsfläkt typ Intellivent, alltså en imkanal med en enkel fläkt. När du byter den mot en annan sorts fläkt så är det nog bäst att du pratar med handläggaren för att vara säker på att du inte får problem med slutbeskedet.

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
M mrhuhta skrev:
Du skulle ju kunna låta den platta 90böjen komma ut emot sockeln, en liten bit kanal,sen vända med 90 åt sidan och ännu en 90sidledesså du går tillbaka emot ytterväggen igen. Då får du nog tillräckligt med byggyta för alla grejer. Blir ju mycket kanaler under skåpet.
[länk]
Blir väldigt många böjar där. Frågan är hur mycket ventilation som tappas i en sådan lösning? Siemens avrådde från böjar generellt.

Siemens skickade lite bilder som visar lite hur det faktiskt kan se ut. När man ser det så inser man att det inte går med bänkskivor som är grundare än 700mm annars går helt enkelt anslutningsröret inne i väggen (yttervägg) och det tror jag inte är tillåtet oavsett?.

Enda vägen är nog att gå med böjen ner sedan få på en flexslang sen med adapter till någon slang som brandklassad. Min byggare har stält frågan till sotaren så vi får se. I värsta fall få det bli kolfilter men inte så mkt att göra antar jag.

F.ö är här en bra länk jag fick som ger en massa olika installationsslternativ med mått etc. Den hittade jag inte på siemens svenska sida... https://media3.bosch-home.com/Docum...allationFolder_VentingCooktop2024_210x297.pdf

Köksö med bänkskiva, inbyggd spishäll, och markerad text som visar avstånd för installation av fläkt; min. 650 mm krävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre bilder som visar olika ventilationslösningar: flexslang med adapter, anslutningsrör till ugnsmodul, och ett rör för ventilation genom bänk.

Översikt av ventilationsdelar från Siemens, inklusive raka fläktkanaler, böjar och adapterlösningar med specifikationer och prisinformation.
Skapa konto

Den näst längst ner, vertikal till rund borde ju passa ditt syfte perfekt👍. En sån hade jag faktiskt inte sett innan.
Ifall det skulle behövas lite mer utrymme så skulle du ju kunna ha de lite grundare lådorna även nere och då få ut röret ännu en bit ifrån väggen.

Varför inte bara dra det rakt bakåt? Måste det komma lägre ner?

maskeradeproggaren
J jespgrun skrev:
Varför inte bara dra det rakt bakåt? Måste det komma lägre ner?
Om du läser igenom tråden så ser du att problemet är bänkskivan behöver vara kanske runt 700 djup medans en "normal" bänkskiva är kanske 600-650. Nu har vi fått ok av sotaren att gå igenom väggen (och det behövdes ingen ytterligare bygganmälan eller bygglov utan det sker med egenkontroll/besiktning av sotare) så det är lite oklart ännu om vi går ner en bit sedan ut eller ut direkt (och man förlänger i fasaden med någon form av box då ytterväggen är endast 15cm, det var tydligen ett alternativ). Så snickaren ska kika exakt hur anslutningarna på hällen sen får vi beställa lite delar och hoppas det löser sig. (:

maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Om du läser igenom tråden så ser du att problemet är bänkskivan behöver vara kanske runt 700 djup medans en "normal" bänkskiva är kanske 600-650. Nu har vi fått ok av sotaren att gå igenom väggen (och det behövdes ingen ytterligare bygganmälan eller bygglov utan det sker med egenkontroll/besiktning av sotare) så det är lite oklart ännu om vi går ner en bit sedan ut eller ut direkt (och man förlänger i fasaden med någon form av box då ytterväggen är endast 15cm, det var tydligen ett alternativ). Så snickaren ska kika exakt hur anslutningarna på hällen sen får vi beställa lite delar och hoppas det löser sig. :)
Läste hela tråden men jag har exakt som du men en induktionshäll från IKEA där jag gått över till spiro direkt efter hällen med lite pyssel att få ihop det när det blir så tajt.

maskeradeproggaren
J jespgrun skrev:
Läste hela tråden men jag har exakt som du men en induktionshäll från IKEA där jag gått över till spiro direkt efter hällen med lite pyssel att få ihop det när det blir så tajt.
Om du gick rakt bak får gärna beskriva hur du gjorde och gärna lite bilder om du har! :)

maskeradeproggaren
Tänkte jag kunde uppdatera lite som underlag för andra som är i samma sits. Vi gick rakt ur i bakväggen och fick in både brandspjäll och kallrasskydd. På utsidan en diskret kåpa som plåtslagaren fixade.

Ärligt talat blev det kanon. Inget matos whatsoever och inga andra issues så kan verkligen rekommendera. Det enda man får ha i beaktning är att själva utsuget såklart själ en del plats i mitten (den är 60cm bred) varför man inte kan använda riktigt stora stekpannor samtidigt men utöver detta så inget som stört!

Vit vägg med ett runt hål för ventilation under ett litet fönster.
Skapa konto

En person installerar en diskret plåtkåpa på utsidan av en byggnadsvägg, del av ventilation med brandspjäll och kallrasskydd.
Skapa konto

J jespgrun skrev:
Jag pillar just nu med en ikea som jag vill blåsa ut genom fasaden men famlar just nu efter lösning. Hur gjorde du och har du några bilder?😳

Janne Eberhard Janne Eberhard skrev:
Jag pillar just nu med en ikea som jag vill blåsa ut genom fasaden men famlar just nu efter lösning. Hur gjorde du och har du några bilder?😳
Lättast är att låta t.ex plåtslagare tillverka en adapter från hällen till t.ex 160 spirorör

• Gilla
Janne Eberhard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.