Umebygg skrev:
Vi bygger med LB-hus och är mycket nöjda än så länge. Säljaren saftade extrakostnaderna för markarbetena rejält. Så ingen glädjekalkyl där inte. Classic 154 ser bra ut. Jämför beskrivningarna för byggnadsdelarna mellan tillverkarna.
Lycka till.
Vi bygger ett classic 154. Vi förlängde huset med 1,2m som jag nämnde i tråden tidigare. Vårt markarbete ser ut att kosta ganska mycket. Hoppas att vi får samma överraskning (åt rätt håll ;-)) som ni skriver i tråden. Kan starkt rekommendera Lars Westling på LB-Hus i Göteborg. Väldigt lätt att ha att göra med, kommer med smarta ideér på planlösning och fattar väldigt snabbt vad vi som kund är ute efter. Är är helt enkelt "på". d^_^b

Har ni någon planritning att visa? Vi tittar nämligen på LBhus och funderar på att förlänga de alternativ vi tittat på.

noem skrev:
Vi bygger ett classic 154. Vi förlängde huset med 1,2m som jag nämnde i tråden tidigare. Vårt markarbete ser ut att kosta ganska mycket. Hoppas att vi får samma överraskning (åt rätt håll ;-)) som ni skriver i tråden. Kan starkt rekommendera Lars Westling på LB-Hus i Göteborg. Väldigt lätt att ha att göra med, kommer med smarta ideér på planlösning och fattar väldigt snabbt vad vi som kund är ute efter. Är är helt enkelt "på". d^_^b
Bygger ni också i Lilleby? Vad blir det för byggyta? Ska träffa LB-hus på torsdag och det vore intressant att se er planlösning, har du möjlighet att skicka?? Stort tack på förhand!!

Nej, inte i Lilleby. Byggyta är 100 kvm. Är utomlands tills nästa vecka och har inte planlösning tillgänglig. Vi har spegelvänt huset och bytt öst mot väst om det är begripligt ;). I nedervåningen så har vi ökat klädvård till 8 kvm och bytt plats med wc. Vi har även ett extra sovrum/kontor i vardagsrummet och minskat vardagsrum till 27kmv. I övervåningen så har vi inbyggnadsgarderober i de små sovrummen, de hamnar på ca 11 kvm vardera. Utökat badrummet med 60 cm för att få plats med både badkar o dusch. En extra garderob mellan ett sovrum och badrum på ca 3 kvm. Stora sovrummet är på ca 14 kvm med "walking closet" på ca 6 kvm. Om du kontaktar mig via privat meddelande så kan jag mejla planlösning när jag kommer hem nästa vecka. Hoppas att ditt möte med LB-hus går bra!

Hur gick det hos lb-hus Maria_76?

vi funderar på att byta säljare till lasse då vi var ute i lilleby i helgen o träffade 2 personer som byggt med honom och oxå tyckt att han varit jättebra. är det ok att skicka er planlösning? vi ska titta på onsala villan o myresjöhus oxå o sedan försöka bestämma oss!!

Har prescis flyttat in i ett LB-Hus i Stockholm. Huset är jättefint och det känns kvalitativt.
Byggprocessen har varit ok tycker jag. Det beror nog mkt på vilket bygglag man har. Ett råd är att vara mkt engagerad i bygget. Hälsa på bygget ofta, ha tätta kontakter med byggledaren på LB-Hus. Som jag förstått det har man stora organisatoriska problem inom LB-Hus. Deras förra VD har tillsammans med 25 anställda på LB-Hus startat eget. Vår säljare ska gå över till det nya bolaget men är fortfarande kvar på LB vilket ger 0% attention till oss som kund. Projektledaren som är kvar får jobba livet ur sig och allt hamnar mellan stolarna. Kan vara just i Stockholmsregionen som detta problem finns.

Problemen har uppståt nu när besiktningsanmärkningarna ska åtgärdas, det har tagit en onödigt lång tid.

Så mina tips innan ni skriver på:

1. Begär att få i avtalet en punkt om stående möten med LB. Det dyker alltid upp saker i efterhand som ni kommer på och när det är signerat är inte säljaren särskilt intressrad av att svara på mail och tele.
2. Var aktiv i bygget. Ni kan hitta fel redan innan besiktningen, vilket gör att ni kan ta upp det snabbt. Hos oss fanns inte alltid byggisntruktioner så då är det bra att prata med målarna/snickarna och bestämma det direkt "face to face"
3. Besiktningsmannen var bra och tog med alla punkter jag hade plus en massa till, men i efterhand kan jag tycka att beloppet var för litet som vi satt in på GAR-BO, detta gör att LB-Hus inte orkar bry sig då dom fått de mesta redan. Försök att få upp det så att det svider för LB om dom inte bryr sig.

Jag kan säga att jag skulle bygga med LB-Hus igen och det är ett gott betyg tycker jag. Deras största problem är att det är mkt oklart om vem i deras organisation som "äger" kunden och ingen verkar riktigt bry sig. Jag har mailat deras VD och Säljchef men inte fått svar. En aktiv säljchef borde känna till forum som detta och att dåligt agerande kommer ut.

Rent organisatoriskt är det så att när man haft byggstartsmöte så är säljaren mer eller mindre bortkopplad. Man har en byggledare hos LB-hus som sköter allt efter detta (eller snarare 3 st byggledare, en för mark och grund, en för snickeri och en för ytskikt och installationer). Sen beror det nog helt på vilken säljare man har. Min säljare i Göteborg svarar fortfarande gladligen på frågor och söker svar på saker och ting om jag inte får tag på respektive byggledare (Det är samma 3 byggledare på säkert 50 hus som byggs just nu så de har lite att stå i).

Ja, det är väl så LB vill framställa organisationen officielt. Problemet är när man hammnar mellan "bygg" och "sälj" som kund och dom hänsvisar till varandara. Men jag tror att om man får en säljare som din som gör det lilla extra så kommer man långt. Den oredan som finns kan som jag sa vara lokal i sthlm. Överlag känns LB-Hus stabilt och seriöst.

Jag flyttade in i vårt nybygga Classic 135 för ca. två veckor sedan. Jag kan bara hålla med om mycket som redan skrivits i tråden om att LB är ett helt klart seriöst och bra företag. Vi har byggt i Blekinge och har haft en suverän säljare (Mathilda G.) som alltid har tagit sig tid att hjälpa till även när bygget var igång.

Jag känner dock även till de organisatoriska problemen inom LB men det har inte betytt någon försämrad kvalitet för oss och vårt bygge. Förhoppningsvis stabiliseras läget då LB kan ersätta nyckelpersonerna som försvunnit.

Mitt tips är att kolla upp vilket bygglag som bygger ert hus, typ ifall de är ett bra team som är vana att jobba ihop inom LB.

Slutligen kan jag säga att jag gladeligen skulle byggt med LB igen, alla dagar i veckan :)

Vi bygger ett förlängt villa Ängatorp med Vårgårdahus ,136 kvm. Kan inte annat än rekomendera V-hus!
Bra bemötande och allt flyter på bra.Huset kommer 26 Jan......kan knappt vänta...:)

Har gått vidare med LB-Hus och Classic 154. Bygglov inlämnat och vi väntar på att kommunen skall svara. Skall försöka komma ihåg att posta lite erfarenheter och undringar här under resans gång. Skulle vara roligt att höra från någon som redan idag bor i 154. Deras erfarenheter och saker som de gjort bra eller skulle gjort annorlunda.

Läste igenom nåt gammalt inlägg ovan och har bara ett litet tillägg om det här med besiktning. LB-hus har alltid 2 besiktningar (riktiga besiktningar med utomstående besiktningsmän). Den första är 2-3 veckor innan slutbesiktning. Man går igenom precis allt som man hade gjort vid en vanlig slutbesiktning redan vid första kontrollbesiktningen, sen ser LB-hus till att fixa allting innan slutbesiktning. Målet är att varje slutbesiktning skall vara helt fritt från anmärkningar.

Vi är mycket nöjda med LB-hus och när vi nu börjar se slutprodukten är det ett fint hus. Vår säljare, Jonas Almkvist från Norrköping, har varit super. Återkommer efter besiktningen om det är något som jag behöver kommentera.

Va kul att höra från någon som byggt ett classic 154. Hur gick besiktningen? Har du några tips till en som snart skall bygga? Är det något som du hade gjort annorlunda när det gäller planlösning, markarbeten, garage osv...Sorry för alla frågor men är nyfiken! :)

Vi har fått bygglov och gjort avrop på huset. Inflyttning någon gång i mitten av oktober.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.