Någon som har erfarenhet av en Cem Dual mig 140t?

Vet inte så mycket av den mer än att det är en enfas som har gas..

Jag fick gratis av en granne som rensar ut för dödsbo..
 
F
R Raggarn84 skrev:
Någon som har erfarenhet av en Cem Dual mig 140t?

Vet inte så mycket av den mer än att det är en enfas som har gas..

Jag fick gratis av en granne som rensar ut för dödsbo..
Allt gratis är bra. Italiensk men vem som tillverkar vet jag inte. Synnerligen usel intermittens så vågar man gissa på Awelco? Enkel stepmaskin med ett antal spänningslägen och en trådmatning.

Frågan är var man köper reservdelar och om det ens finns att få tag på? Det sätter priset lite, i väl fungerande skick så skulle jag säga att em sån aldrig borde kosta över 2000kr ungefär. Men den kan mycket väl svetsa på i 10-15 år till så det kan vara en lysande affär eller inte. Prisuppskattningen kan vara tokig men en Esab LKA 3-fas ligger på ca 3500kr skulle jag säga i acceptabelt bruksskick och det är en vassare maskin.
 
F fsn skrev:
Allt gratis är bra. Italiensk men vem som tillverkar vet jag inte. Synnerligen usel intermittens så vågar man gissa på Awelco? Enkel stepmaskin med ett antal spänningslägen och en trådmatning.

Frågan är var man köper reservdelar och om det ens finns att få tag på? Det sätter priset lite, i väl fungerande skick så skulle jag säga att em sån aldrig borde kosta över 2000kr ungefär. Men den kan mycket väl svetsa på i 10-15 år till så det kan vara en lysande affär eller inte. Prisuppskattningen kan vara tokig men en Esab LKA 3-fas ligger på ca 3500kr skulle jag säga i acceptabelt bruksskick och det är en vassare maskin.
Jag behöver nytt slangpaket..
Men såg ett på Ali express som såg liknande ut, så eventuellt tänkte jag köpa en där och testa ifall det passar.
De hade i längderna: 2, 2.5, 3, 3.5 och 4meter..
 
F
R Raggarn84 skrev:
Jag behöver nytt slangpaket..
Men såg ett på Ali express som såg liknande ut, så eventuellt tänkte jag köpa en där och testa ifall det passar.
De hade i längderna: 2, 2.5, 3, 3.5 och 4meter..
Du har koll på slangpaket? Det vanligaste är Euro-connector, en standardiserad kontakt som man skruvar på utvändigt med inbyggd anslutning för gas och stift för trigger. Denna svetsen har så vitt jag vet ingen Euro-connector utan ett fast alangpaket, där får man göra vad man kan för att få det att passa. Ofta går det att få till nåt men man skall inte bli förvånad om det blir med en dos huvudvärk.
 
F fsn skrev:
Du har koll på slangpaket? Det vanligaste är Euro-connector, en standardiserad kontakt som man skruvar på utvändigt med inbyggd anslutning för gas och stift för trigger. Denna svetsen har så vitt jag vet ingen Euro-connector utan ett fast alangpaket, där får man göra vad man kan för att få det att passa. Ofta går det att få till nåt men man skall inte bli förvånad om det blir med en dos huvudvärk.
Den på Ali express ser ut så här:
 
  • Svart svetshandtag med kablar, etiketter för trådmatare, avtryckare, ström, gas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
R Raggarn84 skrev:
Den på Ali express ser ut så här:
Den kan du nog få till men det kan behövas lite insats för att få fast den. Var lite försiktig så du håller isär, och isolerar sekundär svetsspänning med det skyddsjordade plåthöljet. Jag har sett det hända mer än en gång vid ombyggnad och byte av fasta slangpaket och det kan sluta med riktigt otäcka och farliga situationer. Svetströmmen är så hög och letar sig strömmen ut via skyddsjord så finns det risk för väldigt snabb varmgång som mycket väl kan smälta kabelisoleringen i matarsladden och i väggen med. Det är ett fel som inte heller löser ut nån jordfelsbrytare innan en fas har smält och kortslutit så det går ordentligt åt helvete innan man förstår vad som händer.
 
  • Gilla
Raggarn84
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.