Tänkte ev sätta nytt gips direkt mot det gamla kaklet. Det sitter som berget och blir svårt att ta bort.

Nån som vet om det funkar att göra så?

Om där är ett tätskikt bakom det gamla kaklet måste kaklet och tätskiktet rivas ner. Om inte det finns det tycker i alla fall jag att det är en jäkla himpa-jimpa-lösing att bygga nytt direkt på gammalt.

Om tätskiktet under är bra och plattorna sitter ordentligt kan man sätta ett lager plattor till på de gamla. Men jag förstår inte varför du vill ha gips. Och som phl säger, du får inte åstadkomma dubbla tätskikt.

Det funkar att limma (Ardex S48 el motsv) gips mot bef kakel. Viktigt är dock att denna är rejält ren (målartvätt) samt ev primad. Som de andra skriver förutsätter lösningen att det inte finns något tätskikt

Mikael_L
En extra gipsskiva är väl helt fel om det är en OK kakellösning redan, då blir det ju dubbla tätskikt (alternativt inget mot den våta sidan) och gipsskivan kommer garanterat att mögla.

Men gör som det beskrivs här, kakla ovanpå befintligt kakel, men utan gipsskiva.
Så gjorde en kompis iaf.

Ok, då är det avgjort då, vi river hela skiten. Ev blir det en invändig tilläggsisolering på 5 cm, såsom grannen gjort. Väggarna är så ojämna att jag inte tror man kommer undan det.

Regla, plyfa, gips, tätskikt, smet och kakel - eller?

Läs tråden högst upp eller sök lite. Du är inte den första som frågar.. :)

Rivning pågår. Fanns inget tätskikt alls trots att rummet varit kakelat 2 ggr tidigare.

Inget alls? Då antar jag att du har brutala fuktskador..?

Mikael_L
jon_h skrev:
Inget alls? Då antar jag att du har brutala fuktskador..?
Om Pesco's badrum har haft duschkabin så kan det väl ha klarat sig rätt hyggligt?
Men annars borde det nog ha blivit en del.

Ja, just det ja.. Glömde att det finns sådana. :)

Nä, det har alltid varit badkar där. Har bara kaklat av en vägg och en bit av golvet än, men det ser rätt ok ut. Det fanns ett par fuktfläckar som torkade upp snabbt. Får pilla bort mer innan jag kan uttala mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.