kontorsråttan
billigt med brandsläckare, en vid varje dörr, en vid mekbänken, en vid svetsen, gödsla med släckare, och glöm inte att vända på dina släckare minst en gång om året så är chansen att släckaren fungerar när den behövs.

(gör livet lättare om olyckan är framme)

Sätt ett hyllplan ca 30cm ner från taket (längs yttervägg tex.) på hyllplanen ställer ni dit papplådor (med lock) märkta med symboler och text för innehållet , fungerar bra till småförvaring av cykeldelar eldetaljer osv.
För att hålla reda på alla mejslar har jag tagit en brädbit i lämpligt mått (bredd & längd) borrat en massa hål i den på jämna avstånd och i olika storlekar och skruvat upp den på väggen med hjälp av 2st 90° graders vinklar.

Erfarenheter & råd av golvbeläggning vore intressant. Vet att vissa här på forat har klinkers, granitkeramik?

sune73 skrev:
Erfarenheter & råd av golvbeläggning vore intressant. Vet att vissa här på forat har klinkers, granitkeramik?
Har du betonggolv kan jag rekommendera att måla med för ändamålet avsedd epoxifärg. Det gör golvet otroligt lättstädat och det är enkelt att fräscha upp om det blir slitet.

Golvbeläggningen måste dock anpassas till vad man har sin verkstad/sitt garage till. Epoxi är kanske inte det bästa om man kör in snöskotrar eller minigrävare men för "normal" belastning för en villaägare fungerar det utmärkt. Enkelt att lägga är det också...det jobbigaste är att slipa av betonghuden men det behöver ju bara göras en gång.

• Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Jag tänker så här....hellre ha den längs in om det brinner...brinner det om jag står vid dörren så springer jag ut...men bäst med flera på olika ställen...
Jag tänkte mer att att man upptäcker brand och springer dit. Då är det skönt med en släckare vid dörren. Slutsatsen är att båda behövs :)

Jag har resonerat som Mats, alla brandsläckare vid rummens dörrar. Tar det eld någonstans när jag är i rummet vill jag ta mig mot utgången och ha den fri. När jag säkrat att jag kan dra om så behövs rycker jag släckaren och försöker släcka...funkar det inte, då drar jag. Upptäcker jag att det brinner när jag inte är i berört rum så vill jag inte behöva gå in i rummet längre än nödvändigt utan att ha släckaren i näven...:thumbup:

Så, har jag "bara" en släckare i rummet så är den alltid placerad vid dörren, i gillestugan precis utanför den samma. Detta för att jag resonerar så att är jag i gillestugan när det tar eld kommer det inte hinna ta sig utan att jag märker att något är på gång. Om ingen är i gillestugan när det tar eld är det troligare att det brinner rätt bra och då vill man kunna greppa brandsläckaren utan att gå in i rummet.

• Gilla
brajt
  • Laddar…
Off-topic inlägg rensade
/Mats
Moderator

• Gilla
brajt och 1 till
  • Laddar…
En dammsugare för att hålla rent - minskar brandrisken plus att det är trevligare att vara i ett rent garage. Penna och anteckningsblock så att man kan skriva upp det man kommer på under garagejobben.

kengren51 skrev:
Penna och anteckningsblock så att man kan skriva upp det man kommer på under garagejobben.
Det kanske redan finns i tråden men en whiteboardtavla eller liknande som komplement till papper och penna är otroligt smidigt i garaget. Just för de där snabba anteckningarna eller skisser "on the fly" är det kanon. Pennor i flera färger gör att man kan rita av ett elschema för minnet om man skruvar isär elektriska prylar. Senast ritade jag upp en krankägla med mått som jag sedan fotade med telefonen för att ta med mig till affären...ingen risk att tappa bort en liten lapp eftersom telefonen alltid är med.

• Gilla
kengren51 och 1 till
  • Laddar…
En huvudströmbrytare som via kontaktor gör alla större förbrukare strömlösa. Vid hemgång slår man av så tex bara vissa grupper har ström (ledbelysning, ev värme osv beroende på behov), medans alla andra maskiner blir strömlösa.

• Gilla
Hennke85 och 2 till
  • Laddar…
Nu väcker jag upp tråden från dvalan.

Krokar/lina i taket för borstar, penslar, sämskskinn et.c. som behöver torka (dock inte över arbetsbänk eller bil/hoj i fall att det droppar.)

Den klassiska tennisbollen i lina från taket, så att du kan köra in bilen precis så långt som du vill.

Redigerat:
  • Gilla
kengren51
  • Laddar…
L
Telefon behöver man har jag märkt.

Lolight skrev:
Telefon behöver man har jag märkt.
I dagens samhälle har man väl mobilen med sig var man än går.;)

Mikael_L
Jag har ett tomrör ut till garaget, som jag ännu inte riktigt vet vad jag ska göra med. Men nätverkskabel finns bland funderingarna. Om jag inte väljer trådlöst istället.

Men nu kommer mitt tips; en liten dator ute i garaget med internetförbindelse. Så man kan surfa fram instruktioner, tips, eller om Biltema ha prylen, eller ...
Utan att behöva lämna garaget, gå in i huset med smutsiga händer/kläder.

• Gilla
kengren51 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.